kalk till räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    kalk till räkor?

    ska ma eller ska man inte ha i kalk åt räkor?
    110L 54L 54L
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    diwa jag tänkte precis öppna en liknande tråd. hoppas att jag kan låna din.

    min fråga är detsamma som din, samt om det är något annat man ska ha till räkorna för att de ska må bra.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      hänger på och undrar samma lika......
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • polysperma
        • January 2007
        • 550

        #4
        vet att snäckor behöver kalcium för att utveckla skalet iaf men kanske skillnad på skal å skal.
        Även den bästa akvarist kan fela

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Även räkor behöver ha tillgång till kalk för att kunna må bra. De flesta foder innehåller kalcium i någon mängd, så titta på innehållsingredienserna på de foder ni ger. Har ni väldigt mjukt vatten så kan man ju öka karbonathårdheten genom att tillsätta ex kalciumkarbonat i form av ren krita eller ex sepiaskal (kan köpas i zoo-butiken). Vad gäller vattenkraven så har inte alla räkor samma önskemål så kika in på artbeskrivningarna på just den art ni har eller funderar på att skaffa.

          Mina amanoräkor delar akvarium med mina avelsdjur av Pomacea bridgesi (äppelsnäcka) och de får därför tillskott av både kalciumkarbonat vid varje vattenbyte samt ivia fodret.

          MVH

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #6
            hmmm jag ger vanligt flingfoder, köpt i lösvikt så inehållsförteckning finns inte
            får ränna upp och dividera med akvaristen
            vad händer om man smäller i kalcium i onödan??
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              kanske ska tillägga att när jag köpte mina amano så sa han att det räckte med det foder jag ger firrarna..... fast nu vart jag hastigt ägare till en gul stor snäcka i går amp vad katten dom heter..
              och efter googlande så ramla jag på infon om kalcium.... i kväll får jag ju hem en binge cherrys och bryter ihop om jag gör fel nu.
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Det beror givetvis på mängden ;-)

                Om det bara är en liten mängd så lär du inte märka någon skillnad, men en större mängd ökar vattnets hårdhet och vattnet blir mindre mjukt och surt. En del bottenmaterial innehåller kalk och släpper långsamt ut detta till vattnet i akvariet. Ett alternativt är ju att ha några kalkstenar i akvariet (beroende på vad du vill ha för förutsättningar).

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • polysperma
                  • January 2007
                  • 550

                  #9
                  mao så tar jag med ett vattenprov upp så får killen i butiken ngt att grubbla över
                  Även den bästa akvarist kan fela

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Ursprungligen postat av polysperma
                    kanske ska tillägga att när jag köpte mina amano så sa han att det räckte med det foder jag ger firrarna..... fast nu vart jag hastigt ägare till en gul stor snäcka i går amp vad katten dom heter..
                    och efter googlande så ramla jag på infon om kalcium.... i kväll får jag ju hem en binge cherrys och bryter ihop om jag gör fel nu.
                    Ampullariasnäcka (förmodligen Pomacea bridgesi). Den trivs bäst i hårt vatten som är neutralt till svagt basiskt. Min erfarenhet är att de behöver god tillgång på kalcium för att behålla sina hårda och vackra skal. Det färgade proteinlagret på snäckan skadas dels mekaniskt mot stenar men skadas även vid lågt pH, då blottas kalket i snäckans skal och detta löses upp i akvarievattnet. Oftast är det mer estetsikt icks-önskvärt i betraktarens ögon men det kan också skada snäckan om skadorna blir stora.

                    Om dina övriga förutsättningar i akvariumet möjliggör det så tycker jag att du skall tillsätta extra kalcium, antingen med hjälp av några kalkstenar som dekoration och tex mat som räkmix (gjord på icke-skalade räkor). Försök håll ett neutralt pH och en hårdhet över 6 om det är möjligt och passar akvariet i övrigt.

                    MVH

                    Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • Sabina
                      • January 2003
                      • 481

                      #11
                      Ursprungligen postat av polysperma
                      mao så tar jag med ett vattenprov upp så får killen i butiken ngt att grubbla över
                      ;-) Det lär han förmodligen göra...

                      MVH

                      Sabina
                      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                      Kommentar

                      • polysperma
                        • January 2007
                        • 550

                        #12
                        det övriga karet får vackert gilla det annars så får dom flytta till ett annat kar.
                        (guppy,platy och amano)
                        Även den bästa akvarist kan fela

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Både räkorna och sniglarna tar upp kalcium via maten. För att skalen inte skall förstöras behöver de dessutom ett vatten med ph på 7 eller strax däröver. Det finns ingen väg för kalcium att ta sig in i djuren från vattnet, så vattnets hårdhet är oväsentligt för dessa djur. Alkaliniteten och andra sidan kan vara bra att ha koll på så att man inte tappar bufferten.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Diwa
                            • December 2006
                            • 300

                            #14
                            mao måste de på nåt vis få kalk i kosten?
                            110L 54L 54L

                            Kommentar

                            • Diwa
                              • December 2006
                              • 300

                              #15
                              hmmm

                              vad står det på burken om det innehåller kalk då?
                              110L 54L 54L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...