Körsbärsräkor i ett stort kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Körsbärsräkor i ett stort kar?

    Jag har alltid tänkt på räkor som att de passar bra i små kar. Men skulle de trivas även i större kar, typ 250 liter så länge de inte har sambos som käkar dem? Det handlar om 10 stycken samt ancistrus och corydoras.

    Någon som har körsbärsräkor i större kar eller som har åsikter för eller emot?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av *Ulrica*
    Någon som har körsbärsräkor i större kar eller som har åsikter för eller emot?
    Räkorna kommer säkert att trivas, frågar är bara hur ofta du kommer att se dom... (Nu är inte ett 250-liters så jättestort, så nog kommer du att se dom ibland....)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Jo, men det är en tillfällig lösning... ska fixa ett eget kar till dem senare... om jag kan fiska upp dem igen då...

      Kommentar

      • LinneaHYLK
        • October 2006
        • 206

        #4
        Nej inget eget kar! Jag tycker det låter jätteintressant med ett stort kar till räkor. Det blir förståss tomt om de ska vara där ensamma, men med lagom stora fiskar till så blir det ju finfint.

        Om de deusstom lyckas föröka sig med det sällskapet i akvariet så det tillslut sitter små räkgäng här och dör blir det ju helfestligt. Tycker absolut det är värt ett försök. Om du nu inte "behöver" akvariet till några större fiskar som inte vill vara ihop med räkorna...

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av LinneaHYLK
          Om du nu inte "behöver" akvariet till några större fiskar som inte vill vara ihop med räkorna...
          Just nu odlar jag mest växter i det karet samt har corydororna och ancistrusen på "tillväxt". Jag ska nämligen flytta på karet till sommaren och då känns det onödigt att fylla det med fiskar nu.

          Så det passar ju bra!

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            jag har räkor i mitt 260 liters och det går jättebra
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Jag har ett 120-liters med bara massor av växter, Crystal red och posthornssnäckor. Det karet är verkligen jättetrevligt och räkorna har gott om utrymme att verkligen simma omkring när dom vill också.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • ralp
                • October 2004
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                Jag har alltid tänkt på räkor som att de passar bra i små kar. Men skulle de trivas även i större kar, typ 250 liter så länge de inte har sambos som käkar dem? Det handlar om 10 stycken samt ancistrus och corydoras.
                Varför skulle de INTE trivas? I naturen har de säkert flera gånger mer än 250 liter.

                Någon som har körsbärsräkor i större kar eller som har åsikter för eller emot?
                Inte jag själv men den tyska odlaren som jag köpte mina första RCs av. Tror dock att detta var till och med ännu större. Det kryllade av körsbärsräkor. Jättemaffigt.

                Hejhopp. R
                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Självklart kommer de att trivas alldeles utmärkt . Jag skulle kunna tänka mig att det blir svårt att se dem i början men att det efter ett par tre månader kommer dyka mängder av små körsbär. Vad härligt att kunna erbjuda dem ett rejält akvarium!
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    Jag har just körsbär ihop med ett stort gäng smycketetror i 110kar - och det KRYLLAR av räkor - riktigt, riktigt snyggt. När jag ser dem simma fram - de ser ut som om de svävar i vattnet - mellan alla firrar, och helt orädda spatserar omkring på botten med corysarna, ja då får jag en sån där fullkomlig känsla av "wow"...
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    Arbetssätt...