Vinkarkrabba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellafjella
    • September 2006
    • 5

    Vinkarkrabba

    Hej. Idag när vi skulle köpa lite fler fiskar så såg vi en lustig liten figur. När vi frågade så sa de att det var en Vinkarkrabba. Jag kunde inte motstå den utan köpte den på stående fot!

    Kanske lite förhastat för i affären tyckte jag inte de var så väldigt kunniga. Någon här som kan tipsa om var jag hittar bra information om Vinkarkrabbor?
    Jag vill förstås veta hur stora de kan bli. (Hoppas de inte ljög i affären när jag ville vara säker på att den inte växer upp till ett stort krabb-monster

    Ni som kan lite får gärna tipsa mig om vad de trivs med för mat, vatten, storlek, hur länge de kan leva, om de kan föröka sig, skillnad på honor och hanar, etc etc...
  • icejoy
    • August 2006
    • 593

    #2


    Uca sp.
    Finns tydligen inte så mycket...
    ___________________________________________
    ___________________________________________
    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

    Kommentar

    • icejoy
      • August 2006
      • 593

      #3
      Vet bara detta att man inte ska ha mindre fiskar tillsammans med krabban just för att krabban gärna äter dom fiskar den får tag på.
      ___________________________________________
      ___________________________________________
      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Köpte du dem på zoogiganten såg jättefina krabbor där. De hade också en lapp där det stod att de äter fisk de kan få tag på. Jag förstår ditt, måste ha, när du såg dem(óm det var där).

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Vinkarkrabbor är ju störtcoola, fick en sådan på bild när jag besökte Aquarium de la Guadeloupe: http://www.pny.se/djurparker/guadeloupe.php (Några bilder ned på sidan). Vet inte vad dom äter...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Bellafjella
            • September 2006
            • 5

            #6
            Jo, tack nu vet jag!

            Ursprungligen postat av icejoy
            Vet bara detta att man inte ska ha mindre fiskar tillsammans med krabban just för att krabban gärna äter dom fiskar den får tag på.
            Jodu, det har jag lärt mig nu . Jag köpte 10 st neontetra samtidigt och nu, ca 6 timmar senare, finns det bara 7 st sådana kvar!

            När jag kom hem hittade jag lite info och då stod det där att just neontetror inte var så lämpliga eftersom de vilar nere vid botten och då anfaller "monstret"

            Jaja, det är ju bara att inse att sådan fiskar kan man inte ha.

            Men oj vad kul det är att sitta och titta på den lille jäkeln! Han är så söt när han sitter där och stoppar in mat i munnen med sin lilla klo.
            Men jag hoppas jag slipper se när han kniper fler fiskar!

            Kommentar

            • Bellafjella
              • September 2006
              • 5

              #7
              Nej inte där.

              Ursprungligen postat av miluhe
              Köpte du dem på zoogiganten såg jättefina krabbor där. De hade också en lapp där det stod att de äter fisk de kan få tag på. Jag förstår ditt, måste ha, när du såg dem(óm det var där).
              Nej jag köpte den i det nya köpcentret i Hyllinge utanför Helsingborg. Tror det hette "Djurmagasinet" eller nåt sånt.

              Ja jättesöt är den men vilken kannibal!!!!!!

              Kommentar

              • fabiaRS
                • November 2005
                • 193

                #8
                ska inte dom ha en liten landdel???

                Kommentar

                • Isuxs
                  • December 2005
                  • 796

                  #9
                  Jo den på Djurmagasinet i Hyllinge såg jag också... Var när på att köpa den men jag blev lite orolig för att den skulle gå på min Pleco och öronål..
                  360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                  180L Ghost / Black skalar
                  60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                  Kommentar

                  • Bellafjella
                    • September 2006
                    • 5

                    #10
                    land

                    Ursprungligen postat av fabiaRS
                    ska inte dom ha en liten landdel???
                    Jo det ska dom. Vi har rest en sån där rot upp mot glaset så den sticker upp en bit ovanför ytan. Där klättrar han upp ibland

                    Kommentar

                    • Bellafjella
                      • September 2006
                      • 5

                      #11
                      Oskyldigt anklagad!!!

                      Ursprungligen postat av Isuxs
                      Jo den på Djurmagasinet i Hyllinge såg jag också... Var när på att köpa den men jag blev lite orolig för att den skulle gå på min Pleco och öronål..
                      Hej. Nu har jag lite dåligt samvete som har kallat Kapten Krok (har döpt honom ) för kannibal och anklagat honom för att ha ätit upp 6 st neontetra . Det var inte han, han är helt oskyldig!

                      Jag hade lite problem med pumpen. Den hade liksom fastnat och det gick inte att ställa in "flödet" så den sög runt vattnet för fullt om ni fattar vad jag menar. Jag tyckte det var lite konstigt att lille "Kapten Krok" skulle ha käkat 6 st neontetror på så kort tid och jag gillade verkligen inte att pumpen gick på så starkt. Jag stängde av den och öppnade den och där........var alla de försvunna tetrorna! De var döda förstås men det var alltså pumpen som sugit in dem!

                      Nu har jag fixat pumpen och de återstående tetrorna lever fortfarande så jag tror inte det är lätt för Kapten Krok att fånga fisk. I Djuraffären sa de att det var mest slöa och långsamma fiskar, såna som kanske var lite sjuka, som stryker med.

                      Sen undrar jag: I djuraffären sa de att det räcker med den vanliga fiskmaten. Men gör det verkligen det? Det är ju ett skaldjur - behöver han inte kalk till exempel? Någon som vet?

                      Kommentar

                      • Isuxs
                        • December 2005
                        • 796

                        #12
                        Nja kalk vet jag inte... Men du kan gott slänga ner några skalade räkor som du har hackat till han.. Då blir han nog glad.. När jag var där sist (Tisdags) så fick dom in en stor rackare.. Klon var säkert 4-4,5Cm..
                        360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                        180L Ghost / Black skalar
                        60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                        Kommentar

                        Arbetssätt...