Crystal Red Räka

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth3
    • July 2006
    • 2

Crystal Red Räka

Hejsan!
    Finns det någon som vet något om Crystal Red räkan? Hur stor blir den? Hur förökar den sig ? Hur många kan man ha i ett 160 liters akvarium tillsammans med tetror och en kampfisk?

Tacksam för svar
    Mvh
    Kenneth
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

Den blir väl sådär 2.5-3 cm som vuxen och förökar sig med rom som honorna bär under stjärten i fyra veckor innan den kläcks som små kopior av de vuxna. När dom trivs och får vara ifred för hungriga fiskar så förökar dom sig rätt fort. Dom får väl sådär 30-tal yngel/kull och ynglen växer rätt fort. Tetror borde nog kunna funka med räkor, om det inte är stora tetror. Kampfisk vet jag inte hur dom beter sig mot räkor.
    Om man bara har räkor i ett kar så brukar man säga lite grovt att med filtrering i karet kan man ha en räka/liter vatten och utan filtrering en räka/två liter vatten. Men då är det väldigt trångt och man får vara noga med matning och vattenbyten.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• starman_
      • March 2004
      • 791

Jag har inte sett skymten av mina två crystal red räkor sen den dagen jag hade köpt dem och släppt i karet. Men mina amano räkor ser jag varje dag. Jag har bara tetror,diskus och malar förutom en praktbotia i karet. Kan det vara den som har tagit dom?

Kommentar

• Sintei
        • May 2006
        • 501

har du lyft på allt i akvariet? När jag bytte prylar i mitt akvarium hittade jag mina tryckandes under 1 sten. Hade inte sett dem sen jag köpte dem och trodde de var KIA.
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

Kommentar

• starman_
          • March 2004
          • 791

Jag misstänker med att dom ligger o trycker någonstans. Så var det med mina amano. Dom såg jag på ett ställe. Sen var alla borta. Men nu kommer dom fram vid matning.

Kommentar

• Sonja
            • October 2003
            • 7357

Hur stor är praktbotian då? Dom är ju kända för att äta skaldjur. Men det är inte omöjligt att dom ligger och gömmer sig heller. Jag tycker det verkar som om dom blir tryggare och tryggare, och mer framme, ju fler dom är. Men då blandar jag inte småräkor med fisk som är större än 15-20 mm.
            Alltid nyfiken!

Kommentar

• starman_
              • March 2004
              • 791

Jo den har vel blivit ca 10cm nu. Så det kanske är den som är boven?

Kommentar

• Sonja
                • October 2003
                • 7357

Inte alls omöjligt att den ätit upp räkorna.
                Alltid nyfiken!

Kommentar

• ralp
                  • October 2004
                  • 639

Ursprungligen postat av kenneth3
                  ...tillsammans med tetror och en kampfisk?
                  Ursprungligen postat av starman_
                  ... Jag har bara tetror, diskus och malar förutom en praktbotia i karet. Kan det vara den som har tagit dom?
                  Dyrt levande foder till era fiskar.

Hejhopp. Ralp
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

Kommentar

• starman_
                    • March 2004
                    • 791

japp 59kr st

Kommentar

• ChristianM
                      • June 2006
                      • 111

Någon som lyckats "locka ut" sina räkor lite mer ? Mina är inte ett dugg rädda för kampfisken och tetrorna när de väl visar sig, och de andra fiskarna har heller inte visat nåt större intresse för att käka upp dem små liven. Nu har jag iofs bara haft dem en vecka så de kanske bara är lite skygga i början men om någon har nåt bra tips så jag slipper vända på inredningsdetaljer varje gång jag vill se en räka så tar jag tacksamt emot tipsen Den första yngel-kullen är iaf på g så det ökar ju chansen för att få se några...

Kommentar

• petnym
                        • May 2002
                        • 5028

Ursprungligen postat av ChristianM
                        Någon som lyckats "locka ut" sina räkor lite mer ? Mina är inte ett dugg rädda för kampfisken och tetrorna när de väl visar sig, och de andra fiskarna har heller inte visat nåt större intresse för att käka upp dem små liven. Nu har jag iofs bara haft dem en vecka så de kanske bara är lite skygga i början men om någon har nåt bra tips så jag slipper vända på inredningsdetaljer varje gång jag vill se en räka så tar jag tacksamt emot tipsen Den första yngel-kullen är iaf på g så det ökar ju chansen för att få se några...
                        Ge dom mat, tex krossade maltabletter, eller något annat de brukar äta...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• ChristianM
                          • June 2006
                          • 111

Ursprungligen postat av petnym
                          Ge dom mat, tex krossade maltabletter, eller något annat de brukar äta...
                          Okej, försökte med att lägga ut en hel maltablett bara för att testa men det gick inget vidare, får testa den krossade varianten och se om det blir bättre, mina platys verkar dock vara intresserade av tabletterna vilket försvårar arbetet med att locka fram räkorna

Kommentar

• Tekla82
                            • March 2006
                            • 98

Mina CR's syntes inte alls till i mitt 60 liters kar, men sedan jag flyttade dem till mitt 20 liters är de framme och spatserar på botten titt som tätt!
                            Jag har/har haft Guppys och Rosentetror med dem, och det har fungerat bra!

Kommentar

• Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

Jag tycker också det verkar som om dom blir tryggare i ett litet kar, utan fisk. Men man kan inte ha så många räkor då. När dom börjar föröka sig blir karet snabbt för litet.
                              Alltid nyfiken!

Kommentar

Arbetssätt...