Nu är jag i räkträsket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Nu är jag i räkträsket

    Köpte idag mina första räkor. 4 körsbär blev det. Väldigt unga, väldigt små och bara lite röda. De har dock bleknat rejält nu under färden hem och jag trodde nästan att jag fått hem amanoräkor!

    Förhoppningsvis så färgar dom ut inom en snar framtid och blir lite större också! ^^
    Räkbiten


  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Annaica
    Förhoppningsvis så färgar dom ut inom en snar framtid och blir lite större också! ^^
    Det gör dom säkert! Men dom blir inte alls så stora som amanoräkor...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      nej, det vet jag, men säkert större än vad dom är nu ^^ (dom är ca 7-8 mm stora nu)
      Senast redigerad av Annaica; 23 March 2006, 14:17.
      Räkbiten


      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        får ja fråga va detta betyder "^^" ser att en del gör sånna tecken
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av andreassofus
          får ja fråga va detta betyder "^^" ser att en del gör sånna tecken
          Det är typ smile som kniper ihop ögonen... som mangagubbar ^^
          Räkbiten


          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            Ursprungligen postat av Annaica
            Det är typ smile som kniper ihop ögonen... som mangagubbar ^^

            på så vis ja.. har undrat över de länge nu
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Tekla82
              • March 2006
              • 98

              #7
              Små räkor!?

              Ursäkta en okunnig, men var i en akvarieaffär för ett tag sen, och de hade underbart söta pyttesmå räkor! Skulle kunnat stå och titta på dem i evigheter!
              Men, jag undrade i mitt stilla sinne om de var till för att mata fiskar med, eller om man har dem tillsamman med fiskar eller måste ha dem enskilt?

              Skulle gärna ha några!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                körsbär kan även va rätt bleka innan dom har vuxit upp sen finns det stammar av dom som är rätt färglösa.

                Tekla82, beror på vilka fiskar man har
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  Mina black mollys naffsade efter räkorna som bara den! Nyfikna antagligen. En av fiskarna fick enorm ticks någon sekund senare så jag trodde att hon hade fått i sig en räka, men icke! Räkorna är snabba och tur är väl det

                  Tyvärr så är dom ännu så små och inte speciellt röda så det är väldigt svårt att hitta de 4 räkorna i mitt 160 liters akvarium :/
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    #10
                    Ursprungligen postat av Annaica
                    Tyvärr så är dom ännu så små och inte speciellt röda så det är väldigt svårt att hitta de 4 räkorna i mitt 160 liters akvarium :/
                    Mina körsbärsräkor var väldigt bleka som små. Sedan blev honorna riktigt illröda och dom växte jättefort tycker jag. Hannarna är ju däremot blekare.
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Tekla82
                      • March 2006
                      • 98

                      #11
                      Hur stora?

                      Hur stora blir de?
                      Antar att karet måste vara rätt stort?

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tekla82
                        Hur stora blir de?
                        Antar att karet måste vara rätt stort?
                        Jag är ju verkligen ingen räkexpert, dom finns i "räktråden"!

                        Dom blir ca 2 cm, körsbärs. Jag hade mina i ett 37-liters yngelkar. Men när mina kakaduayngel växte till sig jagade dom ur varenda räka ur karet...

                        Nu ska jag köpa nya, dom ska få vara i endlers-karet tillsammans med, förutom endlers då, en ancistrus och två amanoräkor. Det karet är på 64 liter.
                        Hoppas på yngel då!
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          #13
                          Ursprungligen postat av Birgitta W
                          Nu ska jag köpa nya, dom ska få vara i endlers-karet tillsammans med ... Hoppas på yngel då!
                          Hmm... du kommer säkert få yngel men de flesta blir nog en bra fodertillskott till dina Endlers - tyvärr...

                          Hejhopp. Ralp
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Ursprungligen postat av ralp
                            Hmm... du kommer säkert få yngel men de flesta blir nog en bra fodertillskott till dina Endlers - tyvärr...Hejhopp. Ralp
                            Ja, jag är lite rädd för det. Hoppas att det räcker med javamossa, tills ynglen blir stora nog att klara sig undan...
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              #15
                              Grabbgäng?

                              Ursprungligen postat av Annaica
                              ... De har dock bleknat rejält nu under färden hem och jag trodde nästan att jag fått hem amanoräkor!
                              Alla dvärgräkor "tappar" färgen under transporten, då det betyder mycket stress för de. Ingenting att blir orolig över.

                              Ursprungligen postat av Raven
                              ... sen finns det stammar av dom som är rätt färglösa.
                              Nej. Inga stammar från Körsbärsräkor. Tvärtom Körsbärsräkan är en färgvariant från den "normala" Neocaridina denticulata sinensis som kallas också för "Rückenstrich- eller Invasionsgarnele på tyska, det finns nog ingen populärnamn på svenska då jag aldrig har sett några i svenska butiker. I Tyskland är de dock ganska vanlig, iallafall bland räkioter.
                              Ursprungligen postat av http://shrimpnow.com
                              Sometimes colorless or brown offspring occurrs. These shrimps show the coloration of the normal Neocaridina denticulata sinensis. The cherry shrimp is only a color morph of one of the nine sub-species of Neocaridina denticulata. The wild ancestors and other subspecies are brown, grey, transparent or blueish. Sometimes the mutated allel of the cherry shrimps does not work correctly anymore and the offspring looks like one of the mentioned wild subspecies.
                              http://www.shrimpnow.com/modules.php...ewarticle&id=4

                              Ursprungligen postat av Birgitta W
                              Mina körsbärsräkor var väldigt bleka som små. Sedan blev honorna riktigt illröda och dom växte jättefort tycker jag. Hannarna är ju däremot blekare.
                              Det är nog den mest sannolika förklaringen till dina "bleka" körsbärn. Hmm... fyra stycken på 160 liter och alla lika "blek". Vänta 2/3 veckor. Ser de (ifall du hittar de) fortfarande lika bleka ut så har du nog fått ihop ett härlig grabbgäng, vilket jag tror att du har fått... Kolla hos din butik och spannar ut lite honor. Könskillnaden bland körbärsräkor är ganska tydlig. Förrutom röda färgen, rundare/större kropsform så har honor dessutom en jättetydlig gul äggfläck i nacken.

                              Lycka till. Hejhopp. Ralp
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              Arbetssätt...