CR ligger på sidan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobogirl13
    • December 2005
    • 18

    CR ligger på sidan?

    Hej

    Tänkte fråga om Crystal red. När jag kom hem efter ca fyra dagar borta så låg min ena räka på sidan. Tänkte att detta är förmodligen ingen trött räka som vilar utan den är nog halvdöd. Blev jätterädd, jag byter inte vatten tillräckligt ofta, jag vet. Är ett räkakvarium (hette så i affären ca 2,5 liter vatten i). Min mamma (som blivit förbjuden att mata, brorsan är bättre på att mata så han får) hade matat mina räkor med MYCKET mat. Blev som sagt rädd och gjorde ett byte samt mycket rengöring i går kväll. Nu på morgonen låg räkan fortfarande på sidan, men han hade flyttat sig och han har ett skal bredvid sig. Är det så att den ligger på sidan innan den byter skal? Tänkte om de tex gnider av sig skalet mot botten. Skulle bli glad om någon som vet kan informera mig så jag vet om jag ska bli rädd när jag ser en räka som ligger på sidan.

    Tack på förhand/Emma
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Om den ligger på sidan så är den sannolikt död. Har du sett den röra på benen?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • bobogirl13
      • December 2005
      • 18

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Om den ligger på sidan så är den sannolikt död. Har du sett den röra på benen?
      Ja den ligger på sidan och rör på benen. jag har petat lite på den och då har den rest sig för en stund. Den flyttade sig även nån gång under natten. Den låg nästan längst fram i i går kväll och i morse låg den längst bak med ett skal bredvid sig.

      Kommentar

      • guineapig
        • April 2003
        • 157

        #4
        Den har troligen ömsat, då det ligger ett skall bredvid. Det kan ibland dra ut på tiden och se ut som om de är döda. Stör dem inte då de är väldigt påfrestande att ömsa.

        Daniel

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av bobogirl13
          ... Är ett räkakvarium (hette så i affären ca 2,5 liter vatten i) ...
          Hej Emma, välkommen i räkträsket Personligen tycker jag att ett räk"akvarium" på 2,5 liter är på tok för litet. Skrämande att butikerna marknadsföra såna burkar som räk"akvarium". 12 liter är nog det minsta - tycker jag - även för såna små krabater som dvärgräkor.

          Hoppas att din CR klara sig!

          Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • bobogirl13
            • December 2005
            • 18

            #6
            Tyvärr har räkan har gått ur tiden. Det var min favorit av de två jag hade. Nu bara en kvar. Har döpt om den till prinsen/prinsessan för att hon är just nu "the one and only" för mig. Kan vara så att det var för kallt för räkorna, det finns ingen uppvärmningsanordning på akvariet och vad jag läst så ska crystal red ha varmt vatten. Fick fel räkor i affären. Jag var nybörjare, hade läst lite om räkor så när de gav mig räkorna som skulle vara körsbär så tyckte jag att de inte såg ut som dem på bilden som jag sett på zoopet. När jag påpekade det för han i affären sa han typ: "man läser så mycket dumt på internet". Tänkte att om man jobbar i en djuraffär vet man väl. Litade på honom. Sen när jag kom hem så började jag kolla mycket på olika sidor på internet och alla sa samma sak. De jag fått var inte körsbärsräkor utan red crystal. Ringde till butiken och de kollade då på (vet inte vad det heter) fraktsedeln. Mycket riktigt jag hade fått red crystal. De sa att de skulle överleva i rumstempererat vatten. vet itne om det är kylan (då borde ju båda dött eller ?) eller om det är nån sjukdom eller jag som är dålig på att sköta. Nu funderar jag på om jag ska försöka få tag i ett större akvarium, men känns överdrivet för en räka. Kan få ett av en kompis somär på typ 50 liter, måste dock rengöras mycket. hur ska man göra föär att få rent det ordentligt? Kan man ha i nåt medel? Tack för mig för i dag. Ville bara klaga lite över djuraffären jag köpt räkorna från.

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              vill bara beklaga sorgen.. Trist när en räka dör om man bara har två..

              Hoppas att det går bra med det störra akvariet om du får det och att alla framtida räkor kommer att frodas..
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              Arbetssätt...