Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sonja
    svarade
    Har du gjort något särskilt senaste tiden hos dom? Om inte så är det säkert någon hona som signalerar att hon är parningsvillig och hanarna sätter fart för att leta reda på henne. Du kommer säkert att se någon hona med rom snart.

    Lämna en kommentar:


  • Nils Holmström
    svarade
    Mina amanoräkor har blivit helt tokiga. Förr har de suttit ganska stilla, kanske promenerat omkring lite på blad och rötter, men nu är de som förbytta. De far runt i karet i cirklar, jagar varandra, gör loopar osv. Är detta normalt bettende, eller är de stressade av något?

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    En till

    Äsch, jag lägger upp en bild till på den.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Konstig humleräka

    Nu har jag hittat en jätteskum "humleräka" i ett av mina kar. Den tillhör den första gruppen av humleräkor jag köpte och som kommer från grossisten Imazo från början.
    Jag såg ju att en var lite mörkare än de andra. Speciellt så var den mörk över huvudet, sakande alltså den första vita randen på huvudet.
    Jag har inte sett den på jättelänge. Det känns som ett par månader men jag är inte säker. jag har tänkt att kanske den är död.
    Nu fick jag lite av JBLs räkpellets som prov från en butik och när jag matade med det kom den mörkare humlan fram... och gissa om den var mörk. Dessutom var den gravid
    Jag lägger upp två bilder på den här. Visst ser den skum ut? vad kan ha hänt? Är det en annan sort eller har den återgått till någon orginalfärg? Jag tycker den är snygg i alla fall och hoppas få mörka räkyngel.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Lenmar
    De köptes på Hornbach för några månader sedan. De går i en rund kupa med bubbel på ytan och är skitsvåra att få att fastna på bild men så här såg en av dem ut. Håll tillgodo med srämd och gömd och suddig humla :
    Oj, oj en riktig snygging.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Lenmar
    De köptes på Hornbach för några månader sedan. De går i en rund kupa med bubbel på ytan och är skitsvåra att få att fastna på bild men så här såg en av dem ut. Håll tillgodo med srämd och gömd och suddig humla :

    Men vad snygg den är!!! IMPAD!!

    Lite habegär får jag allt också..he he..

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Ursprungligen postat av Choffe
    BILD BILD BILD
    De köptes på Hornbach för några månader sedan. De går i en rund kupa med bubbel på ytan och är skitsvåra att få att fastna på bild men så här såg en av dem ut. Håll tillgodo med srämd och gömd och suddig humla :
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Choffe
    svarade
    Ursprungligen postat av Lenmar
    Mina två som är identiska med dina kostade 33 kronor styck här hemma i Sverige. I Göteborg som väl är att betrakta som en ständig reastad när det kommer till akvaristik
    BILD BILD BILD

    Lämna en kommentar:


  • Isolde81
    svarade
    Ursprungligen postat av Lenmar
    Mina två som är identiska med dina kostade 33 kronor styck här hemma i Sverige. I Göteborg som väl är att betrakta som en ständig reastad när det kommer till akvaristik
    Får man fråga var du köpte dessa då?

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Ursprungligen postat av drd
    Jag frågade lite illa tyvärr om vad dom sa att det var för art på räkorna
    tyckte dom var coola och lite udda så därför köpte jag dom.

    Jag prutade ner dom till 50 euro för 10 st
    Säljaren skulle ha 65 först
    Mina två som är identiska med dina kostade 33 kronor styck här hemma i Sverige. I Göteborg som väl är att betrakta som en ständig reastad när det kommer till akvaristik

    Lämna en kommentar:


  • ralp
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Ja det har blivit så att jag skriver humla om alla svart/vitrandiga räkor. Hur ska man veta om det är Bee, New bee, humla eller diamond när man köper i butik och dom inte har en aning om vad dom säljer och grossisterna är lika frågande då man ringer. ...
    Jo - jag håller med om att det svårt att rätt koll på alla svartrandiga räkor. Jag tror inte heller att det finns någon överhuvudtaget som kan alla arter. Men just denna räkan är "lätt" att bestämma därför tjata jag

    Ursprungligen postat av drd
    ... Jag prutade ner dom till 50 euro för 10 st Säljaren skulle ha 65 först ...
    Bra deal - säljaren var nog något desperad då De brukar kosta omkring 8 euro även hos privata odlare i Tyskland- änsålänge iallafall. Mina första körsbärs kostade också 75 sek styck när jag började... Det går fort neråt

    Hejhopp. Ralp

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Det tycker jag var ett bra pris

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Ursprungligen postat av ralp
    Bi. Bi. Biräkor är det vad drd har - inga humlor. Black&white biräkan är altså en genom urvalsodlingen "förbättrade" form av en vanlig biräka. Crystal Red är också en urvalsodlingsform av samma räka - biräkan.

    Vad sa de i Duisburg - drd - vad det var? Vad pröjsade du?

    Hejhopp. R
    Jag frågade lite illa tyvärr om vad dom sa att det var för art på räkorna
    tyckte dom var coola och lite udda så därför köpte jag dom.

    Jag prutade ner dom till 50 euro för 10 st
    Säljaren skulle ha 65 först

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ja det där med tyskan är ju knepigt Men jag har i alla fall kommit på att om man lyckas hitta information om räkor på tyska så kan man översätta till engelska med altavistas babelfishfunktion. Då blir det i alla fall lite lättare.

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Verkar som att man ska bo i Tyskland eller åtminstone ha möjlighet att åka dit för att få tillgång till fina räkor och bra information runt dem...Och, såklart, vara duktig på tyska!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...