Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Ursprungligen postat av miluhe
    Hur gör ni andra med överbefolkning i akvariet?
    Du kan ju alltid auktionera ut dem på MAFs storauktion 3e mars!
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      De är så små än. De på auktionen vill kanske se vad de köper .

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        säljer, ger bort, eller har dem med hungriga fiskar (då överlever bara några få ynglingar).
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          Hur brukar teckningen på små, ca 1 cm, Crystal Red motsvara hur de ser ut när de blivit stora?

          Anledningen till att jag frågar är att de små yngel jag har har väldigt snygg teckning, med tydligt markerade solida vita tvärränder, medan föräldrarna har sämre teckning med inte alls lika mycket vitt. Kommer de små att blekna, eller bar föräldrarna på bra, dolda, anlag?

          Hursomhelst så ska alla CR auktioneras ut på MAFs storauktion 3e mars.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Teckningen kan bli sämre, det är inte ovanligt.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Ursprungligen postat av Sonja
              Teckningen kan bli sämre, det är inte ovanligt.
              Ja, men det blir väl ändå rätt så likt, men färgerna mattas lite, stämmer det?
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Paatsu
                • December 2006
                • 294

                Ursprungligen postat av tummen
                Ja, men det blir väl ändå rätt så likt, men färgerna mattas lite, stämmer det?
                Oftast blir de vita områden röda eller ibland genomskinliga.
                Redbee.se » // Johnny

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  Ursprungligen postat av Paatsu
                  Oftast blir de vita områden röda eller ibland genomskinliga.
                  Ja det var just så jag menade, men det behöver väl inte betyda att allt det vita försvinner? Vet någon nå´t ställe som saluför högre kvalitet på CR/red bee än den "vanliga" som finns lite överallt? Akvarielagret?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    nu har tom. jag en fråga..
                    cherry räkor. vilken färg har rommen på dessa, varierar den nånting under perioden honan bär på den?, eller om den skulle vara obefruktad?.
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      nu har tom. jag en fråga..
                      cherry räkor. vilken färg har rommen på dessa, varierar den nånting under perioden honan bär på den?, eller om den skulle vara obefruktad?.
                      Det där är lite skumt. Jag har hört förut att deras befrukade rom är gul och är den inte det så är den obefruktad. Men det stämmer inte. Jag har en del körsbärshonor som har väldigt ljus, nästan vit rom, och det blir helt normala räkungar från dom. Det är helt renrasiga körsbär, inga WP inblandade.
                      Men jag tycker inte rommen ändrar sig lika mycket i färg på körsbär jämfört med t ex Crystal red under utvecklingen. Man kan se lite antydningar till ögonprickar lite innan kläckningen, men färgen är rätt lika hela tiden hos mina i alla fall.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        nu har tom. jag en fråga..
                        cherry räkor. vilken färg har rommen på dessa, varierar den nånting under perioden honan bär på den?, eller om den skulle vara obefruktad?.
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Det där är lite skumt. Jag har hört förut att deras befrukade rom är gul och är den inte det så är den obefruktad. Men det stämmer inte. Jag har en del körsbärshonor som har väldigt ljus, nästan vit rom, och det blir helt normala räkungar från dom. Det är helt renrasiga körsbär, inga WP inblandade.
                        Men jag tycker inte rommen ändrar sig lika mycket i färg på körsbär jämfört med t ex Crystal red under utvecklingen. Man kan se lite antydningar till ögonprickar lite innan kläckningen, men färgen är rätt lika hela tiden hos mina i alla fall.
                        Nu har ju jag lärt mig (Tack, Sonja!) att rommen först blir befruktad och sedan "kommer ner", dessutom har jag lagt märke till att mina WP, som jag endast har honor av, aldrig går med rom, trots att de har romfläck. Så jag tror att om rommen inte är befruktad när det är dags att få ner den, så kastar räkan rommen helt enkelt. Alltså borde färgen inte ha någon betydelse för huruvida rommen är befruktad eller ej, utan bär de på rom så är den befruktad! Tror jag, alltså.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Något jag sett är New beeräkor med rom där rommen ser olika ut under honans stjärt. Verkar vara bara delvis befruktad. Det syntes tydligt på några närbilder.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            jag har sett i butik några RIKTIGT FETA röda "cherry" men dess rom var brun...
                            mina cherry jag har hemma har "knallgula" romkorn...., mkt konstigt..

                            kanske flera arter?...
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av MagicFingers
                              jag har sett i butik några RIKTIGT FETA röda "cherry" men dess rom var brun...
                              mina cherry jag har hemma har "knallgula" romkorn...., mkt konstigt..

                              kanske flera arter?...
                              Att den är brun låter skumt i mina öron. Jag har aldrig sett att mina körsbärs rom är annat än ljus i olika nyanser. Finns det någon annan som följer tråden som sett någon med mörkare rom?
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                spännande diskussion, WP-rommen är ju alltid vit, men blir lite mer genomskinlig mot slutet, och ibland kan man skönja ögonprickar då....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...