Har precis satt in fisk och räkor(körsbär) i mitt akvarium. Eftersom den här tråden är så gigantisk innebär det lite problem för mig, så undrar jag hur man ser skillnad på könen?
Räkig fakta...
Kollaps
X
-
Kommentar
-
Vuxna honor har antingen rom under stjärten eller en ljus sk "äggfläck" under nackskölden. Det är rom som ännu inte befruktats och vandrat ner som man ser genom skalet.Kommentar
-
Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.
Kika gärna in i min dagbok!Kommentar
-
Den här tråden är så otroligt lång att jag inte orkar mig igenom hela (förlåt).
Är det någon som har större räkor? Alltså kring 8 cm minst. Jag har för länge sen haft en ungefär så stor räka som jag nu har börjat fundera över vad det kan ha varit för sort. Har fått förslag på Macrobrachium rosenbergii, men jag känner inte riktigt igen färgen på den när jag letar bilder på nätet.
Om någon av er har stora räkor så vore det intressant att få se bild på dem, oavsett sort.min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
De är relativt kortlivade, ett eller två år, men i gengäld så är de produktiva, köp inte bara EN hane, köp 5-6 individer till så får du nog minst en hane....dessutom kanske du kan få en skymt av dem om de är lite fler....lycka till.Kommentar
-
Ser man tydligt när rommen just kommit ner på körsbär? Då det ser ut som minst två honor har några romkorn. Och inte tänker dom vara nära glaset så att kan se det tydligt heller. Men en hona har som två-tre ''bollar'' romkorn? som hon bollar runt med. Vet inte riltigt hur jag ska förklara hur det går till.Kommentar
Kommentar