amano-räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    amano-räkor

    hej hej !!

    jag har två amano-räkor, som jag skulle vilja få småttingar av, är det nått speciellt man ska tänka på ?? måste det vara en hona och en hane, eller är dom 2-königa ??

    jag vill ha lite allmäna tips om hur jag ska gå till väga !!
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    om du vill ha räkyngel så tycke jag att du ska köpa körspärs räkor
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Det verkar som om Azurs hemsida är nere för tillfället, men här finns det hur det ska göras.

      Det som gör det lite trixigt är att ynglen behöver saltvatten en period för att överleva.

      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • guineapig
        • April 2003
        • 157

        #4
        Amanoräkor behöver salt/bräckvatten för att kunna yngla av sig. Köp istället tex Körsbär, humla eller tiger , dessa föder färdiga "miniräkor" i vanligt sötvatten. Speciellt Körsbärsräkorna är mycket lämpliga nybörjarräkor, tyvärr är de ofta ganska dyra i butiker. Du bör helst skaffa 5-10 stycken för att vara säker på att få både honor och hanar om inte säljaren vet hur man ser skillnad på könen.

        Daniel

        Kommentar

        • _mattias_w
          Banned
          • September 2005
          • 111

          #5
          mm ok, men jag tycker det är lite mycket att lägga ut 650 kr på 10 räkor, men jag får fråga om dom kan se skillnad på dom, för då köper jag nog ett par stycken !!

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Sen behöver man väl inte köpa 5-10 st på en gång.. du kan ju börja med 2-3 st, blir det inga yngel på ett tag så köp till en till.. så fortsätter du så tills du får yngel helt enkelt.. förhoppningsvis så behöver du inte köpa så många :P
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Eller så väntar man tills affären har räkor som går med ägg. Då har man en god chans att få yngel!
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • guineapig
                • April 2003
                • 157

                #8
                Man bör helst inte flytta på räkor med ägg då de har en tendens att ömsa skal om vattenvärdena skiljer alltför mycket. Honor med ägg kan/vill inte ömsa och riskerar då att dö. Om du tycker det är för dyrt med Red cherry så borde du kunna hitta tex Humlaräka till ett lägre pris. Eller gör som yOda föreslår och köp några i taget, nackdelen är att det kan dröja tills du prickar rätt...

                Körsbärshonor har en tydlig gul "äggfläck" på ryggen så det är ganska lätt att plocka ut honor och hanar. Det går att hitta körsbär till lägre pris också om man letar lite på nätet.

                Daniel

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  sist ja köpte 3 körsbärsräkor fick ja en hona FULL med ägg.
                  sen fick ja en del småräkor och nu är hon full med ägg igen.
                  butiken ligger 3min gångväg bort och gjorde ett vattenbyte innan ja stoppade ner dom så värdena skiljde inte så mycket mellan akvarierna.

                  65kr för körsbär då måste dom nästan stå med hagelbössa i näven för å få sålt dom
                  33kr ligger dom på härborta.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • BlueJ
                    • January 2008
                    • 261

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    sist ja köpte 3 körsbärsräkor fick ja en hona FULL med ägg.
                    sen fick ja en del småräkor och nu är hon full med ägg igen.
                    butiken ligger 3min gångväg bort och gjorde ett vattenbyte innan ja stoppade ner dom så värdena skiljde inte så mycket mellan akvarierna.

                    65kr för körsbär då måste dom nästan stå med hagelbössa i näven för å få sålt dom
                    33kr ligger dom på härborta.
                    tja hur ser man vad som är honor och hannar?
                    The nicest person is nott always the winner

                    Kommentar

                    • classekoi
                      • March 2007
                      • 325

                      #11
                      http://www.havannazoo.se/ 19 kr st eller 8st 12okr

                      Kommentar

                      Arbetssätt...