Amanos är tråkiga?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Amanos är tråkiga?!

    När jag köpte mina amanos så tänkte jag att det skulle vara kul att se ett gäng räkor som kröp omkring över botten och städade stenar och rötter. I två butiker har de sagt att de är roliga att sitta och titta på.
    Fast mina lata jävla räkor sitter bara uppe vid ytan vid ett insug hela tiden. 4 st sitter i princip på varandra för att få plats. En har vågat sig iväg och kröp på botten några min för att äta, sen simmade han tillbaks igen.
    Är de rädda eller missnöjda? Eller är de bara allmänt tråkiga?
    Har ingen botia eller något sådant som skrämmer dem. Är i så fall skalarorna, men de är både små och fredliga (iaf än så länge ) så de utgör inget större hot.
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av y0da
    Har ingen botia eller något sådant som skrämmer dem. Är i så fall skalarorna, men de är både små och fredliga (iaf än så länge ) så de utgör inget större hot.
    Räkorna har nog gjort en annan bedömning...

    Hur ljus är det i karet? Mina räkor verkar bli rädda av starkt ljus.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Mjo.. ibland får de för sig att simma lite i ytan.. det tycker ju skalarorna är extremt intressant! Då börjar räkorna hoppa vid ytan, vilket inte direkt hjälper utan mer lockar resten av fiskarna upp till ytan
      Tycker dock att en logisk lösning på det borde vara att ge fan i att vara i ytan och vara på botten istället.. men ikke!
      Har relativt ljust i karet (tycker jag iaf, 2x18W till 136l). De väljer ju dock att sitta precis under ett lysrör vid vattenytan (gärna så ryggen är över vattenytan).. så det är väl snarare att de vill ha mer ljus än mindre isf.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Hur länge har du haft dem?
        Mina räkor satt oxå upp på filtret i början och trängdes (med ryggen över ytan!), ganska länge faktiskt. Men efter ett tag lämnade dom den trygga platsen och far numera runt i nästan hela akvariet.
        Svea

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Mina Amanos knallar runt i hela karet som om dom äger det! Skulle tro att det är en fråga om huruvida de känner sig trygga....
          Min zoon

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            sen tar det ju långtid för räkor att acklimatisera sig eftersom fiskarna tycker att dom "äger" karet.. om dom nu var först
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Nitra98
              Mina Amanos knallar runt i hela karet som om dom äger det! Skulle tro att det är en fråga om huruvida de känner sig trygga....
              japp.
              det samma gäller körsbär.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Okay.. då kanske det blir bättre snart då
                Den största av räkorna har faktiskt börjat lämna den trygga platsen nu. Han simmar omkring i akvariet titt som tätt. Han gillar att simma motströms vid utblåset tydligen, och han simmar gärna på skalarorna så de blir skrämda.
                Hoppas på att hans kompisar följer honom snart. Har sett dem knalla ner halvägs ner till botten några ggr.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • liven
                  • July 2004
                  • 76

                  #9
                  Mina e d fart på =)

                  Har oxå 2 Amanoräkor (lärt mig vad dom heter nu =) ) och jag måste nog säga att dom kan vara nog så underhållande att se på, d e inte ett dugg rädda utan simmar runt o knallar omkring lite överallt, så dina kanske bara som sagt behöver tid på sig att acklimatisera sig...
                  Liven

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Mjo.. rejält rädda krakar dock.. De var ju på väg tidigare. Nu har de faktiskt lämnat sitt hem uppe vid ytan! Nu sitter de istället på insuget nere vid botten.. Det som är täckt av ett gäng vattenpest.. Så nu ser jag dem inte alls
                    får i så fall trycka in huvudet mellan vägg och akvarium för att lyckas se dem
                    Hittar numera bara 3/5 också. Vet inte om de andra har lyckats ta sig igenom till filtret, eller om någon fisk har varit hungrig. Tvivlar dock på att mina 7cm skalaror har lyckats få i sig 3cm räkor.. menmen.
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    Arbetssätt...