Amnoyngel (larver) dör, trots salt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Topoz
    • October 2004
    • 18

    Amnoyngel (larver) dör, trots salt.

    Jag har Amnanoyngel (eller hade....), och ja, jag är 100% på att de är Amano. Kruxet är att jag startde upp ett nytt kar (25liters) och hade i salt för 3,5% (vanligt havssalt från matbutik, var det fel??) och sedan i med ynglen/larverna. Nu nästan ett dygn senare var de döda. Jag hade i malda spirulinaflingor som mat. Vad kan ha gått fel? Kan det vara saltet. Jag har några yngel kvar i "räk-karet" men jag vill ju veta vad som är fel innan jag börjar om. Någon som har några bra tips??

    Mvh Anders/Topoz
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    jag har för mig att man måste bereda saltet på något sätt. jag är dock inte helt 100% på det, testa att söka efter det så kanske du hittar något matnyttigt.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      att gå från 0 salt till 3.5% kanske kan va orsaken.
      nästa gång ta de i etapper om 1% per 12 timmar till exempel.
      men även ta vatten från akvariet så dom inte åker ner i rent kranvatten
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Topoz
        • October 2004
        • 18

        #4
        Ska prova att ta det lite lugnre med saltet, men jag tror inte det spelar någon roll. Är det rätt att ta ca 840gr salt på 24 liter vatten för att få 3,5% eller ska man räkna på något annat sätt?

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Det är kanske detta du följer, men jag slänger in den ändå.



          Vad jag förstått så krävs det ingen tillvänjning av salt för larverna.

          Azur har talat om någon art som är extremt lik Amano men förökar sig i sötvatten, om det skulle vara denna sort är det kanske inte så konstigta ett de dör av saltvatten.

          /Niklas
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av NE
            Azur har talat om någon art som är extremt lik Amano men förökar sig i sötvatten, om det skulle vara denna sort är det kanske inte så konstigta ett de dör av saltvatten.
            läst att skillnaden är om räkorna har svarta prickar på stjärtfenan eller inte.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Topoz
              • October 2004
              • 18

              #7
              Ja, kanske var att vara kaxig att säga "det är till 100% amanoräkor"...... Jag har ett gäng yngel kvar i ett annat kar. Jag tog och lyfte över dem till "saltkaret" fast denna gång med mindre salt mängd. Ynglena dog på mindre än 1 timme. Så jag kanske får ge mig..... Vad heter den sorten som inte tycker om saltvatten, och var hittar jag info om dessa?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Topoz
                  • October 2004
                  • 18

                  #9
                  Ok, Tack för all hjälp.

                  / Mvh Anders/Topoz

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    1, Saltet från matbutiken kanske inte är av tillräckligt hög kvalité för räkodling.
                    2, Saltvattnet borde kanske blandas till och luftas igenom några dagar innan du stoppar ned räkorna i det.
                    3, "Amano-ynglen" kanske är av en sort som inte behöver saltvatten.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

                      #11
                      räkor är väldigt kännsliga för metaller i vattnet men så är antagligen inte fallet
                      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                      Måste skaffa mig fler djur!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        var det jod och klumpmedelsfritt salt ?
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          1) En vanlig dödsorsak för räkynglen är ammoniak. Det bästa är att starta saltvattensakvariet nån vecka innan du har i ynglen så filterbakterier och alger hinner komma igång.

                          2) "Havssalt från affären" har väldigt mysko sammansättning som har väldigt lite med havet att göra, och saknar helt pH-buffert-förmåga.
                          Det bästa är att använda naturligt havsvatten (om du bor vid sveriges västkust), det näst bästa är att använda kommersiella (och dyra!) saltblandningar avsedda för korallrevsakvarier, det tredje bästa är att använda havssalt och en rejäl dos bikarbonat - men detta sista alternativ är verkligen en nödlösning som nog ofta inte alls fungerar.

                          3) 35 promille (3.5%) är max vad ynglen tål, redan vid 37 började yngel dö. 'Sweet spot' är intervallet 30 - 35 promille, men absolut inte över 35 och inte under 17 promille. Hur mätte du salthalten? Har du inte en bra saltmätare kan det vara idé att lägga dig nånstans mitt i intervallet hellre än nära max.

                          4) Nej, räkynglen behöver inte alls vänjas långsamt vid saltvatten. De tål att gå rakt från sötvatten rätt ner i saltvatten helt utan problem.

                          5) Jodid och klumpförebyggande medel i de halter som finns i bordssalt har ingen som helst effekt på räkyngel (heller).

                          6) Vissa rundor dör bara ynglen vad man än gör, trots att allt är perfekt. Amano-räkor är verkligen mycket svårodlade.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • cecilia
                            • January 2003
                            • 754

                            #14
                            Det här är förmodligen en pinsamt okunnig fråga, men kan en obefruktad hona ha väl synlig, lite svartprickig rom?
                            Mvh Cecilia

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av cecilia
                              Det här är förmodligen en pinsamt okunnig fråga, men kan en obefruktad hona ha väl synlig, lite svartprickig rom?
                              Mvh Cecilia
                              Njaej. Rom kan de bära, men den bör inte vara befruktad. Fast det sägs att vissa räkarter kan förvara sperma till flera kullar.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...