Vad har jag för räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen of frogs
    • May 2005
    • 80

    Vad har jag för räkor?

    Tjena jag undrar om nån vet vad jag har för sorts arter??

    Jag har läst en massa om arter här på zoopet o hittat bra info men....
    Insåg plötsligt iag att jag har nog 2 olika sorter av amono/japonica eller nåt.
    Jag har 4 st som jag tycker stannat i växten dvs att jag antar att dom är färdig vuxna o 2 av dom är ca 3cm om dom är utsträck o har 2 prickar på stjärten. Medans dom 2 andra jag är större ca 4-5cm o inga prickar....
    Ungefär lika färger o tycker det är liknande teckning på dom, möjligen att dom större är något mörkare..
    Skulle vara kul o höra om det ev kan vara söt eller saltvatten "uppfödning" på dom mindre pga honan är full i ägg.

    Är det nån som vet vad det kan vara??

    MVH Ann
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Svårt att säga... Har du köpt dom vid olika tillfällen? Annars är det nog bara skillnad mellan honor och hannar. Honorna är betydligt större.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      ...har för mig att det är bräckt / saltvatten som gäller för uppfödning av amanoräkor. tror inte "larverna" kommer ur det stadiet i sötvatten, iaf alla mina räklarver (från glasräkor) försvann, vet dock inte om det var någon fisk eller pump som tog dom.


      jag vet inte hur det är med filter / putsarräkor, om dom kan föröka sig i sötvatten. körsbärsräkor kan det från vad jag vet, "Raven" har någon liten räkbaby har jag för mig. www.petshrimp.com finns det lite info på om olika räkor. om du inte hittar något där får du vänta på raven att vakna / komma till datorn, han verkar ha läst på lite om räkor =)

      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • Queen of frogs
        • May 2005
        • 80

        #4
        Har trott som du att det är amono räkor men dom ser inte riktigt likadana ut och jag har läst att det tydligen ska finnas sötvatten födande amono (eller vad dom då kalllas) som inte behöve bräckt/salt vatten...
        Tydligen så ser man skillnaden på arterna på dom där prickarna som dom har på stjärten...
        Jag har ingen aning men det ser ut som dom större är lite förväxta räkor....

        MVH Ann

        Förresten vet ingen av nån som säljer kärsbärs räkor privat?

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          prickarna på stjärtfenan anger om räkan behöver saltvatten eller inte.

          färgerna på kroppen anger om det är hanne eller hona.

          hona har streck hanne har prickar (osäker men har ju 50/50 chans att ja har rätt )

          jag har minst 2 räkungar av körsbär.
          såg en till ida.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            grattis raven! :]
            får spana i affärerna efter sån amano eftersom jag inte vill spendera stora pengar på räkor ännu eller lägga dom i mitt stora kar eftersom det finns 2 1 dm's siameser som grälar med allt
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • Queen of frogs
              • May 2005
              • 80

              #7
              Har haft stor studering av mina räkor igen!!
              O summan är att jag har 3 st som ser lika ut dvs att dom har en gulaktig rand (ser liksom pudrad ut) som går från huvet o ända bak o sedan är det som 4"fjäll" som stjärten består av o där är ddet en prick längst ut på varje "fjäll". Tror det är 2 honor o 1 hane.
              Sedan har jag en helt ljus grå inga prickar på stjärten o inge gult......

              Är det nån som vet vad det kan vara för skillnad??!!

              MVH Ann

              Kommentar

              Arbetssätt...