Räkodling i linköping?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gjordavljus
    • August 2004
    • 212

    Räkodling i linköping?

    Är det någon som odlar räkor i linköping? Jag har några körsbärsräkor i ett miniakvarium men funderar på att uppgradera till ett större kar och försöka odla.

    Nu har jag ett hobbyexperiment (4L Walstadtyp) som står i fönstret utan cirkulation och vattenbyte 1ggr/mån. Funkar fint och räkorna är pigga. När jag hade det i solläge behövde jag inte mata alls. Men det var inte så snyggt med grönvatten och trådalger (även om räkorna blev feta) och jag vågade inte lägga i fler räkor än 2st för att de inte skulle få syrebrist. Nu står det i norrfönster med klart vatten, men nu tilläggsmatar jag 1ggr/2v tills jag ser att de får tillräckligt med alger.

    Det vore rolig att höra lite om andras erfarenheter och kanske kunna köpa ungräkor av någon. Är speciellt intresserad av "randiga" algätande räkor, typ humleräkor.
    Senast redigerad av gjordavljus; 05 August 2005, 08:16.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Med tanke på att utbudet (både privat och i affärerna) är nära noll, så är det nog ingen som gör det.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      körsbärsräkor ska va rätt enkla att "odla" då dom inte kräver salt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av gjordavljus
        funderar på att uppgradera till ett större kar och försöka odla.
        Har det hänt något på räkfronten?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          vad jag vet så odlar daniel gullberg i nyköping eller runtom körsbär och ska ha humlor till salu om nån månad.
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • gjordavljus
            • August 2004
            • 212

            #6
            Det låter spännande.. Jag står i begrepp att avveckla mitt 4L och starta ett 80L walstad med massor av växter och förhoppningsvis en massa humloe- eller körsbärsräkor...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

            Kommentar

            Arbetssätt...