Frågor om amanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • buzkiz
    • March 2005
    • 5

    Frågor om amanoräkor

    Jag införskaffade för ungefär en månad sedan fysa stycken amanoräkor till akvariet här hemma eftersom jag har hört att de är ritkigt duktiga på att äta alger. Men räkorna verkade inte trivas i akvariet. I en veckas tid gjorde de inget annat än att sitta stilla ovanpå filtret som sitter alldeles under vattenytan. Så jag flyttade över dem till ett litet akvarium och där började de genast bete sig som man kan förvänta sig att räkor ska göra.

    Mindre än en vecka efter att jag hade flyttat över räkorna till det andra akvariet så har tre av räkorna bytt skal. Är det bra eller dåligt?

    Vad äter de? Hittills har de fått lite fryst hackad bladspenat, vilket de verkar tycka är smaskens. Och eftersom det ibland tar några timmar innan de hittar matbitarna så har ju spenat den fördelen att den inte löses upp om de får ligga för länge i vattnet. Är spenat bra räkmat?

    Eftersom de så vitt jag har förstått byter skal med jämna mellanrum måste de väl få i sig kalcium/kalk någonstans ifrån? Finns det tillräckligt med det i spenat eller bör jag skaffa någon annan mat? Vilken i så fall?

    Jag är lite sugen på att försöka odla (heter det så?) dessa små sötnosar. Kan någon ge mig lite tips och gärna några länkar, svenska eller engelska, angående odling av amanoräkor.

    MVH
    /Maria L
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    De byter ganska ofta skall i början till dess att de är fullvuxna. Då byter de kanske någon gång per år. Finns dock flera typer av räkor. se på www.petshrimp.com för mer info.

    Det äter alger och foder och sådant de hittar på botten.

    För att odla amanoräkor (cardinal japonica) krävs bräckt vatten vilket gör att de är svår odlade. Läste i helgen på detta forum att i Tyskland hävdar de att de har en sort som klarar att föröka sig i sötvatten.

    Hoppas Azur hittar denna tråd för han kommer att kunna ge mycket utförligare svar.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      #3
      Hej Maria,

      jag har själv inga Amano och kan inte uttala mig om de. Men det är så som Pepito säger - Azur är våran Amanoexpert här och kan säkert hjälper dig när han hittar denna tråd. Tills dess kan du kolla in hans hemsida här - där hittar du säkert många svar redan nu.

      Hejhopp och lycka till! ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • buzkiz
        • March 2005
        • 5

        #4
        Tack för länktipset Ralp! Efter att ha läst det där inser jag att det itne lär bli tal om några "räk-bebisar" i mitt akvarium. De är ju hanar allihop!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av buzkiz
          Jag införskaffade för ungefär en månad sedan fysa stycken amanoräkor till akvariet här hemma eftersom jag har hört att de är ritkigt duktiga på att äta alger. Men räkorna verkade inte trivas i akvariet. I en veckas tid gjorde de inget annat än att sitta stilla ovanpå filtret som sitter alldeles under vattenytan.
          Amanos är rätt tillbakadragna om det finns rovfisk (t.ex. nån ciklid, även småciklider luktar rovfisk) i akvariet.

          Mindre än en vecka efter att jag hade flyttat över räkorna till det andra akvariet så har tre av räkorna bytt skal. Är det bra eller dåligt?
          Det är inte bra om det händer för ofta... Det är vanligt att räkor byter skal om de får en "chock", t.ex. om pHt ändras, och av den anledningen byter de ofta skal när de flyttas mellan akvarier.
          Vad äter de?
          Allt. Fiskmat är bra. Spenat äter de säkert också, men jag vet inte hur näringsrikt det är. Amano-räkor är alltså inte alls rena vegetarianer.
          Eftersom de så vitt jag har förstått byter skal med jämna mellanrum måste de väl få i sig kalcium/kalk någonstans ifrån? Finns det tillräckligt med det i spenat eller bör jag skaffa någon annan mat? Vilken i så fall?
          De har väldigt lite kalk i skalen, det är nästan bara protein. Så länge pH är över 6.5 har de nog inga problem med att få ihop tillräckligt med kalk.
          Jag är lite sugen på att försöka odla (heter det så?) dessa små sötnosar. Kan någon ge mig lite tips och gärna några länkar, svenska eller engelska, angående odling av amanoräkor.
          http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
          Finns också två länkar längst ner på sidan till de två bästa andra odlingsbeskrivningar jag sett.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Finns också två länkar längst ner på sidan till de två bästa andra odlingsbeskrivningar jag sett.
            Tyvärr var ju dessa båda länkar inte så användbara för oss som inte kan franska...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Den ena länken har en engelskspråkig version:
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Den var bra skriven.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                Arbetssätt...