Har du amano-räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Har du amano-räkor?

    Alltså räkor som är halvgenomskinliga och har ett par rader med prickar längs sidan?

    I såna fall, skulle du kunna ta en titt på "stjärtfenan" på dina räkor, och säga mig om den har två runda blå prickar på sig?

    Det skall se ut ungefär så här:


    Anledningen till att jag frågar är att det verkar finnas två arter av Amano-räka, den ena har de här blå prickarna, och jag är lite nyfiken på vad folk har.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Njae...

    Njae... Svårt att säga men jag tror inte att jag kan se några blå fläckar...

    Fast någon form av fläckar har dom ju, fast de sitter längre ut än den du markerat.
    Bifogade filer
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Mina (tre av fem som jag lyckades se) verkar inte ha någon sådan prick. De har bara den lilla vita längst ut.

      Tillägg: Skulle vara intressant att veta om det är mer som skiljer...!
      Senast redigerad av join4t; 28 March 2005, 20:55.
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        min stora har inga svarta punkter.
        min lilla KAN ha det på ett fjäl i den vita punkte men svårt att se.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • nikki
          • May 2004
          • 224

          #5
          Hej!

          Mina tre räkor har allihopa två mörka fläckar på stjärtfenan.

          Azur; jag har lagt upp en bild på en av mina räkor på min zoon så du kan gå dit och titta om du är intresserad. Bilden är visserligen inte den bästa men man kan se prickarna på stjärtfenan iallafall
          Senast redigerad av nikki; 28 March 2005, 22:10.
          Katti

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Skall försöka undersöka mina små gynnare när jag kommer hem.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Anledningen till att jag frågar är att den art som INTE har de blå prickarna på stjärtfenan, tydligen går att odla i rent sötvatten. Den bör alltså vara mycket mer lättodlad än den äkta amano-räkan, den med de blå prickarna.

              Den här 'nya' amano-räkan sägs komma från Taiwan, och har sålts åtminstone i Tyskland, och säkert alltså också i Sverige.

              Tyvärr är de blå prickarna inte en helt skottsäker karaktär, en del 'äkta' amanos saknar dem också, MEN har man amanos utan prickar kan det alltså vara läge att försöka odla dem i rent sötvatten.

              Tyska akvarister håller som bäst på att försöka om det här är en 'ny' art eller bara en variant av japonica:
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Anledningen till att jag frågar är att den art som INTE har de blå prickarna på stjärtfenan, tydligen går att odla i rent sötvatten. Den bör alltså vara mycket mer lättodlad än den äkta amano-räkan, den med de blå prickarna.
                "Går" som i "går också att..." eller "går" som i "måste odlas i..."???
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Jag köpte mina "amanoräkor" av en person som har odlat dem själv i sötvatten. De köptes från början av Christer på akvarielagret som äkta C. Japonica. Har haft dem i 8 månader och hittar titt som tätt mini räkor som inte är större än 1 cm. Så jag har också funderat på om de trots allt går att odla i sötvatten. Mina liknar äkta, emn vet ej om prickarna.


                  Önskar bara att jag var en bättre fotograf och kunde visa bilder på dem.
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Petnym: vet ej om de också klarar saltvatten.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Peppito: de ser alltså ut så här?


                      Isf låter det onekligen som om du har "pseudo-amanos".
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Nästan identiska tycker jag från min stol på jobbet. Skall undersöka dem noggrant när jag kommer hem. Återkommer med besked ikväll.
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Samtliga mina saknar prickar. Såväl vuxna som mindre. Har misstänkt att de förökar sig men har inget stöd för det mer än att det då och då dyker upp riktigt små. Skall försöka att odla dem mer seriöst.

                          Jag var och kollade på djuraffären där jag bor för att se om jag såg någon skillnad. De hade prickar så det råder ingen tvekan om att mina saknar dem.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • join4t
                            • October 2003
                            • 854

                            #14
                            Upptäckte att en av mina har prickar. Undrar om den kan para sig (och få avkomma) tilsammans med de övriga jag har?
                            "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                            Kommentar

                            • peppito
                              • December 2003
                              • 1612

                              #15
                              Intressant tanke.
                              "du ångrar bara det du inte gjorde"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...