vilda amanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    vilda amanoräkor

    Hej!

    Såg idag att två av mina tre amanoräkor var alldelens uppåt väggarna, dom simmade som galningar runt hela akvariet dom var tom upp över ytan. I mitt akvarium så är det nämligen två smala glas skivor uppe efter båda långsidorna,( Antar att dom är där ifall man vill byta till täck glas istället för rampen som jag har nu). Hur som helst så var dom väldigt mycket på dom skivorna och var alltså ovanför vatten ytan. Nu till min fråga, är det någon som har varit med om detta beteende? Jag har aldrig sett dom simma runt så här mycket tidigare annat än när jag gör vatten byten.
    Katti
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ovanför ytan? Det låter märkligt.
    Däremot brukar amano-hanar bli som tokiga när en amano-hona är i "löpen", dvs är redo för parning. De simmar runt som galningar och försöker para sig med allt och alla, inklusive fisken. Men jag har aldrig sett dem gå upp över ytan annat än när de varit jagade av fisk (då kan de hoppa).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      mina har hållit på så när dom varit nya i akvariet.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Mina var också helt vilda när de introducerades i det nya karet, men de var aldrig ovanför ytan.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • nikki
          • May 2004
          • 224

          #5
          Ja, jag tyckte också att det var märkligt och dom var inte jagade av någon fisk. Dom var alltså inte helt över ytan utan med huvudet typ. Nu har jag ingen aning om vad det är för kön på dom men då kanske det kan vara så att dom två är hanar och den som inte var galen är en hona. Hur ser jag skillnad på könen då?
          Katti

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av nikki
            Nu har jag ingen aning om vad det är för kön på dom men då kanske det kan vara så att dom två är hanar och den som inte var galen är en hona. Hur ser jag skillnad på könen då?
            Honorna brukar vara lite större och lite lugnare än hannarna. Om du har olika kön på dina räkor kommer de honor du har att mycket snart gå med ägg... Då är det lätt att se. ;-)
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Den näst nedersta raden prickar på sidan är mer som en bruten linje än som runda prickar hos honor.
              Hona: http://mikes-machine.mine.nu/breedin...e_DSCN7085.JPG
              Hane: http://mikes-machine.mine.nu/breedin...e_DSCN6279.jpg

              Honor är som sagt dessutom mycket större (om det är fullvuxna räkor), nästan dubbelt så stor som hanar. Honor har dessutom nästan alltid en gulgrön massa i mellankroppen (outvecklade ägg): http://mikes-machine.mine.nu/breedin...3_DSCN7535.jpg
              ...plus att de förstås ofta bär omkring ägg.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • nikki
                • May 2004
                • 224

                #8
                Ok, tack för svaret, nu ska jag gå och studera mina räkor, fast jag tror inte att dom är fullvuxna än. Byter dom skal hela livet, eller slutar dom göra det när dom är fullvuxna?
                Katti

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  De byter skal (och växer) hela livet, fast det blir längre och längre mellan skalömsningarna ju äldre de blir. Som unga kan de byta en gång i veckan, som vuxna kanske 1-2 gånger per år.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...