Amano eller körsbärsräka det är frågan??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    Amano eller körsbärsräka det är frågan??

    Hejsan!

    Jag har bestämt mig för att införskaffa mig några räkor till mitt akvarium, frågan är vilken räka jag ska köpa. Körsbärsräkan är ju jättefin , men amano räkan är vad jag har förstått mycket bättre på att äta alger.

    Körsbärsräkan vet jag tyvärr inte så mycket om, jag har försökt att hitta info om båda räksorterna men min engelska är väl inte helt på topp och den lilla infon jag har hittat är på engelska.

    Helst så skulle jag ju vela ha en räka som är snygg och gör "nytta"

    Sen skulle jag ju givetvis vela ha små räk bebisar, om det inte är allt för svårt.

    Jag skulle därför uppskatta om ni som vet något om dessa räkor kunde ge mig lite info, då skulle jag bli jätte glad!
    Senast redigerad av nikki; 14 February 2005, 14:36.
    Katti
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Ursprungligen postat av nikki
    Hejsan!

    Jag har bestämt mig för att införskaffa mig några räkor till mitt akvarium, frågan är vilken räka jag ska köpa. Körsbärsräkan är ju jättefin , men amano räkan är vad jag har förstått mycket bättre på att äta alger.

    Körsbärsräkan vet jag tyvärr inte så mycket om, jag har försökt att hitta info om båda räksorterna men min engelska är väl inte helt på topp och den lilla infon jag har hittat är på engelska.

    Helst så skulle jag ju vela ha en räka som är snygg och gör "nytta"

    Sen skulle jag ju givetvis vela ha små räk bebisar, om det inte är allt för svårt.

    Jag skulle därför uppskatta om ni som vet något om dessa räkor kunde ge mig lite info, då skulle jag bli jätte glad!
    En räka som är snygg är ju Rudolph Red-Nose Schrimp! Finns på Akvarielagret vad jag vet. Tror den gör ungefär lika mycker nytta. Är mer framme och visar sig i akvariet. Amano och körsbär gömmer sig mest.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Nu måste jag protestera :-) Mina amanos är ofta framme och grejar med saker o ting. Kanske beroende på att jag bara har småfisk som inte skrämmer dem? När de får spirulinatabletter t ex, buffar de sig fram bland kardinaltetrorna för att få sig en smakbit. De gör akrobatiska hopp/flyg mellan plantorna och springer omkring på botten... jätteroliga att titta på! Kostar bara 180 för tio stycken på Kungs zoo.
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Ursprungligen postat av Mamma Mia
        Nu måste jag protestera :-) Mina amanos är ofta framme och grejar med saker o ting. Kanske beroende på att jag bara har småfisk som inte skrämmer dem? När de får spirulinatabletter t ex, buffar de sig fram bland kardinaltetrorna för att få sig en smakbit. De gör akrobatiska hopp/flyg mellan plantorna och springer omkring på botten... jätteroliga att titta på! Kostar bara 180 för tio stycken på Kungs zoo.
        det går väll från räka till räka, från akvarium till akvarium. Men alla amano och körsbär jag sett (inte för det är många!) sitter under en rot eller växt. I zooaffärn var d tvugna lyfta på saker för att hitta dem.

        Men håller fasst om att Rudolph Red-Nose är läckrast! Du hittar olika räkor här; http://www.azgardens.com/shrimpfactory.phpbla Rudolph Red-Nose!
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • nikki
          • May 2004
          • 224

          #5
          180 kr för 10 stycken , det var billigt, här kostar dom 45 kr st. Men så är det ju med allting när man bor i den norra delen av landet

          Är det ingen som kan berätta lite mer om dessa räkor, hur svårt är det att få bebisar, hur är körsbärs räkan på att äta alger, är det något speciellt man ska tänka på osv ??
          Katti

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av nikki
            ... Körsbärsräkan är ju jättefin , men amano räkan är vad jag har förstått mycket bättre på att äta alger.[
            Stämmer 1-0 Amano.

            Körsbärsräkan vet jag tyvärr inte så mycket om, jag har försökt att hitta info om båda räksorterna men min engelska är väl inte helt på topp och den lilla infon jag har hittat är på engelska.
            Tyska då? Här eller här.

            ... Sen skulle jag ju givetvis vela ha små räk bebisar, om det inte är allt för svårt.
            Bäst skulle nog vara ett artakvariet, annars kan det blir svart. Amanoräkorlarver behöver bräckvatten (även rednoselarver tror jag). 1-1

            Ursprungligen postat av gladhertha
            ... Amano och körsbär gömmer sig mest.
            I handeln hålls räkorna oftast tillsammans med med mycket annan fisk som gör att räkorna gömma sig. Dessutom trivs de bäst i stora trupp.

            Ursprungligen postat av nikki
            180 kr för 10 stycken , det var billigt, här kostar dom 45 kr st. Men så är det ju med allting när man bor i den norra delen av landet.
            Vad bor du? Körsbärsräkor lär vara ännu dyrare. Jag betalade 55kr/styck. Dyr - visst - men värt varenda krona. Fazit. Amano bra mot alger. Körsbär lättare att få bebisar.

            Lycka till! Hejhopp. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • nikki
              • May 2004
              • 224

              #7
              OK, körsbärs räkorna är lättare att få små bebisar av och Amano bättre på att äta alger, MEN äter körsbärsräkorna några alger alls, eller äter dom bara foderrester??

              Och hur är körsbärs räkorna till sättet? Gömmer dom sig hela tiden eller är dom framme och grejar??
              Senast redigerad av nikki; 15 February 2005, 07:43.
              Katti

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Jag har samma erfarenheter av C. Japonica räkan som mamma mia. Framme helatiden och duktiga på att äta alger och annat.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #9
                  Ursprungligen postat av nikki
                  180 kr för 10 stycken , det var billigt, här kostar dom 45 kr st. Men så är det ju med allting när man bor i den norra delen av landet

                  Är det ingen som kan berätta lite mer om dessa räkor, hur svårt är det att få bebisar, hur är körsbärs räkan på att äta alger, är det något speciellt man ska tänka på osv ??
                  Vars i Norrland bor du? Jag bor i Piteå och här finns det en affär som är jättebillig på så gott som allt. Blev erbjuden att köpa ett 112L akvarium helt nytt med indyggda ljuströr (akvariet är helt täckt) för 900kr. Det tycker jag är väldigt bra om man tänker på att den andra djuraffären säljer54L akvarium för 1200kr medan han tar 500kr för ett axakt likadant.
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  • nikki
                    • May 2004
                    • 224

                    #10
                    Jag bor i Luleå, och det finns 4 stycken affärer att välja på men det är bara en jag går till för där är dom klart bäst + att dom oftast är billigast också. Vad heter den affären du pratar om??

                    Nu är jag i och försig inte så brydd i priset, utan mest intresserad av dom olika räksorternas beteende och skötsel osv så jag kanske kan bestämma mig för vilken jag vill ha.
                    Katti

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #11
                      Som sagt Katti. Om de gömmer sig eller inte kan man nog inte ger någon generell svar på. Detta beror på: Hur stor är karet? Vilka annan djur finns det i? Hur ser inredningen ut?

                      Om körsbärsräkor äter alger vet jag inte riktigt (har ju precis börjat själv). Iallafall så äter de algtabletter som är i egentligen för mina ancistrus. Trots att jag älskar mina körsbärs så tror jag nog att det bättre om du kör på Amano. Eftersom troligtvis skall du ha de i en sällskapsburk och då är risken stor att de "gömma" sig. Dessutom så är Amano säkert 100 gånger effektivare när det gäller alger.

                      Kvarstår bara argumentet om bebisar men även där finns det info om hur man kan lyckas med det - fast - tyvärr på engelska.

                      Lycka till! Ralp
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • nikki
                        • May 2004
                        • 224

                        #12
                        Ralp, hur är dina körsbärs räkor, är dom framme mycket och vad har du dom med för fiskar eftersom du rekomenderar mig att köpa amano om jag ska ha dom i en sällskaps burk??
                        Katti

                        Kommentar

                        • nikki
                          • May 2004
                          • 224

                          #13
                          Hej !

                          Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för vilken räka jag vill ha , så därför så funderar jag om det skulle fungera att ha båda sorterna tillsammans??
                          Katti

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av nikki
                            OK, körsbärs räkorna är lättare att få små bebisar av och Amano bättre på ...
                            Det var det nog ingen som sa.

                            Att få avkomma från Amanoräkor är mycket svårt. Odlingsframgång på körsbärsräkor har jag inte sett någonstans, så det betraktar jag som ännu svårare då det inte ens finns någon känd metod att följa.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • nikki
                              • May 2004
                              • 224

                              #15
                              Jo, Ralp skrev så här ; Amano bra mot alger. Körsbär lättare att få bebisar.

                              Men det här med bebisar är inte hela världen, visst skulle det vara roligt om man skulle lyckas få små bebisar, men går det inte så går det inte.

                              Det jag mest är inne på är att jag skulle vela ha en räka som är snygg och duktig på att äta alger och vad jag förstått så är Amano duktig på alger och körsbärs räkan är ju väldigt fin att titta på. Därför skulle jag vela veta om dom två går att ha tillsammans??
                              Katti

                              Kommentar

                              Arbetssätt...