Odling av Amano-räka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #31
    I stoby 15kr
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #32
      Hej Mike
      Jag följer med stort intresse dina odlingsförsök av sötvattensräkorna. Jag satt i går och blädrade i gamla nummer av Datz och hittade lite uppgifter som kanske kan vara av intresse. Utvecklingstiden hos Caridina-räkornas ägg är vid en temperatur mellan 23 - 27 grader, och ett pH 5,8 - 8,0 runt 6 veckor. Kläckta blir inte färdiga räkor utan c:a 1 mm långa larver. Dessa måste
      flyttas till bräkvatten med en salthalt 1,6 procent. Under loppet av 4 veckor omvandlas de till små räkor som sedan kan flyttas till sötvatten.
      Har man däremot räkor av arten Neocaridina så behövs inget bräckvatten eftersom hela räkans utveckling från larv till räka sker
      i ägget och de kläcks som små räkor.

      Hälsningar

      Guy



      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #33
        Var i Halmstad kan man köpa Amano för 25:- ? Eller ngn annan rolig algätande sötvattensräka
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Såg just på plantedtank.net en tråd med en film som visar nyligen färskvattenintroducerade Amanoräkor som var ganska kul:

          Förutom det så uppkommer en hel del detaljer kring odlandet...
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #35
            Jag tror Greensideoflife snackar skit. Han måste upp i 8 promille för att ens något enstaka yngel skall överleva - och då får han inga 100+ yngel. För att få så många yngel som han pratar om måste han upp i över 17 promille (dvs motsvarande 9 rågade matskedar salt per tiolitershink) och då har han dödat alla växter och nästan alla akvariefiskar han kan tänkas ha. Plus troligen sina vuxna räkor med.

            Antagligen har han körsbärsräkor. Eller bara svamlar.

            Den andre killen, han som tråden handlar om, är däremot for real.

            Bara ett klarläggande: "grönt vatten" (som, när jag tittat på det, varit antingen en Chlorella-liknande grönalg eller nån cyanobakterie) funkar inte för att föda upp amanos. Det är inte heller det han använder, utan odlade fytoplankton (jag gissar kiselalger - Skeletonema eller Chaetoceros kanske?), så att kalla det för "greenwater" är rätt missvisande.

            Tre saker gör odling av amanos svår:
            1) att få mysid-stadie-larver att äta ordentligt.
            2) att undvika "plötslig spädbarnsdöd" bland larverna.
            3) att få över de nymetamorfoserade småräkorna till sötvatten innan de dödas av saltvattnet.

            Och punkt 1) är klart värst. Synd att killen inte avslöjar vad det är för fytoplankton, för att hitta rätt fytoplankton åt dem är det riktiga "tricket". Om du kan posta på den där siten, skulle du möjligen kunna fråga honom vad det är för fytoplankton han använder?


            (EDIT: rapporterade jag aldrig i den här tråden hur min odling gick? Jag fick ut över 100 amanos. Killen på plantedtank verkar ha använt min handledning, eftersom han kör med full marin salthalt & vattenbyten varannan dag, precis som jag rekommenderar...)
            Senast redigerad av Azur; 02 October 2006, 09:42.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Jo jag skulle kunna fråga, men han skrev det själv tidigare i tråden:
              "No i didn't use the kent phytoplankton I managed to get hold of real Japanese phytoplankton"

              Vad nu "riktiga japanska fytoplankton" är för nått 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #37
                Exakt. Det är identiteten på fytoplanktonet som är intressant. Han har säkert köpt odlat fytoplankton, så han vet vad det är för art(er).

                EDIT: Om han inte bor i japan och fångar planktonet själv förstås...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Då frågar jag nu..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #39
                    Ska man behöva krångla med plankton då? Jag matade mina amanolarver med Liquifry No1 under hela larvstadiet och det gick uppenbarligen hur bra som helst! Metamorfos skedde på den 30:e dagen och jag fick totalt ut 91 yngel som nu simmar omkring med de vuxna+ körsbärsräkor.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #40
                      Nä, jag använde ju Golden Pearls som huvudfoder, och japanerna använder en blandning av "rice bran" och kiselalger.
                      Jag tror att de behöver få åtminstone lite kiselalger i kosten för att växa bra (jag hade en brun beläggning av kiselalger i mitt odlingsakvarium som de säkert åt på), och jag vet som sagt att "grönt vatten" inte alls fungerar, så jag är nyfiken på vad den här killen använt.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • moval84
                        • October 2006
                        • 18

                        #41
                        hej! är det någon som kan tala om hur man tar hand om räkan som bär rom? Har honor som har det och e lite osäker på när hon ska flyttas till saltvatten och när "ynglen" ska flyttas över tillbaka till karet? mvh monika
                        Gör inget som jag inte skulle göra...

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          #42
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #43
                            Ursprungligen postat av Nitra98
                            Honan skall inte flyttas till saltvatten alls.... Men läs azurs artikel, den beskriver allt ingående.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • moval84
                              • October 2006
                              • 18

                              #44
                              tack så mkt för info... den artikeln var bra att läsa...
                              mvh monika
                              Gör inget som jag inte skulle göra...

                              Kommentar

                              • moval84
                                • October 2006
                                • 18

                                #45
                                nu har jag fått räkbäbisar! dom ser jätte roliga ut... trodde först det var smuts i vattnet men det var det inte!hoppas några överlever...
                                Gör inget som jag inte skulle göra...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...