Anentome Helena (snäckätande snäckor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nahoj79
    • January 2012
    • 96

    Anentome Helena (snäckätande snäckor)

    Funderar på att införskaffa Anentome Helena, som kan hjälpa mig att hålla ordning på t.ex. Physa som jag fått i karet.

    Hur snabbt förökar sig Anentome Helena? Vill ju inte ha så många som jag har Physa nu. Är det värt att köpa dem, eller ska man bara acceptera Physa?
    Johan
    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Om helenorna förökar sig så dör dom ju när physorna blivit uppätna ingen mat=inga helenor
    /Rasmus

    Kommentar

    • Nahoj79
      • January 2012
      • 96

      #3
      Jo det är ju sant :-)

      Dock blir inte botior så bra, kör SA...
      Johan
      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Du behöver inte oroa dig då dessa snäckor tar väldigt god tid på sig att föröka sig.

        Den lägger ägg på flata ytor i akvariet och dessa kläcks efter ca 3 veckor. Därefter ligger ynglet nedgrävd i gruset i ett par månader innan den börjar komma upp till ytan. Vid det laget är den ett par mm stor...

        Kör på med helena snäckor utan oro för explosion i befolkningsmängden.

        Kommentar

        • Eidesdotter
          • December 2009
          • 219

          #5
          Har erfarenhet av Helena-explosion, eller rättare sagt, min kompis har det. Hon började med 2-3 och inom ett par månader hade hon långt över 50 stycken! Dock decimerades beståndet när "skräpsnäckorna" tog slut.
          Själv har jag 2 st och har så haft i flera år. Det var minst 2 år sedan jag hade någon Physa kvar i karet, men det betyder absolut inte att Helenorna dör, inte så länge det finns tillräckligt med annan mat att tillgå, såsom fodertabletter och frysfoder.

          Däremot undrar jag om Helenor äter Äppelsnäckor eller är de för stora för dem?

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            helenor är väl enkönade? du kanske har två av samma kön Eidesdotter?
            jag tror jag har det för mina har inte förökat sig på det året jag haft dom.

            Kommentar

            • Eidesdotter
              • December 2009
              • 219

              #7
              Mkt möjligt, och det gör inget att de inte blir fler eftersom jag egentligen inte behöver dem längre. Ville bara tala om att de kan föröka sig i stor mängd och att de inte nödvändigtvis dör ut helt bara för att skräpsnäckorna tar slut, så som det sades här ovan.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                Ursprungligen postat av Eidesdotter
                Däremot undrar jag om Helenor äter Äppelsnäckor eller är de för stora för dem?

                om dom äter äppelsnäckor? det tror jag inte. jag har haft mina två med en zebrasnäcka och det var inga problem

                Kommentar

                • Eidesdotter
                  • December 2009
                  • 219

                  #9
                  Inte? Åh, det låter lovande. Hur stora är zebrasnäckor då?

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    mindre än en fullvuxen äppelsnäcka

                    Kommentar

                    • Eidesdotter
                      • December 2009
                      • 219

                      #11
                      OK, bra! Tack.

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        #12
                        Jag kan skriva under på att det kan bli en kraftig förökning av helenorna. Det är inte ovanligt att man byter ett snäckproblem mot ett annat. Snäckätande fisk är en annan och bättre lösning. Annars är det bara att gallra vid rengöring eller gillra snäckfällor :-)
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          jamen snäckor är inget problem! de är ju nyttodjur! jag kan inte tänka mig starta ett kar utan malaysiska sandsnäckor tex! underbara djur som sköter om karet väldigt bra1

                          Kommentar

                          • Nahoj79
                            • January 2012
                            • 96

                            #14
                            Har inte köpt några helenor ännu. Rensar ut physor vid vattenbyte. Tänkte se hur mycket physorna förökar sig eller om det stannar av. Det känns som det sistnämnda just nu...
                            Johan
                            En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                            Kommentar

                            • Nahoj79
                              • January 2012
                              • 96

                              #15
                              Dock känns helenor enklare att plocka ur än physor, men jag kan ha fel...
                              Johan
                              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...