Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag tror det är en tjej
    ja om det är en tjej så får den väl heta Pia
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av karrokaja
      ja om det är en tjej så får den väl heta Pia
      Och är den lik sin bror kan den heta Ko-Pia kanske?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • rexi
        • July 2011
        • 106

        Och är den lik sin bror kan den heta Ko-Pia kanske?
        hahaha.

        bästa skämtet jag har hört på länge
        man lär sig så länge man lever

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av karrokaja
          ja om det är en tjej så får den väl heta Pia
          Vet inte hur jag skall tolka det.... lika söt kanske

          Ursprungligen postat av ansjo
          Och är den lik sin bror kan den heta Ko-Pia kanske?
          hehehe...

          Ursprungligen postat av rexi
          hahaha.

          bästa skämtet jag har hört på länge
          Har jag ALDRIG hört för....
          Senast redigerad av PiaJo; 17 September 2011, 18:04.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Vet inte hur jag skall tolka det.... lika söt kanske
            Lika långt mellan ögonen
            nää vad tasigt!!
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ursprungligen postat av ansjo
              Och är den lik sin bror kan den heta Ko-Pia kanske?
              Hahaha!!
              Enkelt, men jävligt bra
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • BengtO
                • May 2005
                • 216

                Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                Du får lägga in nån bild, eller ännu bättre en liten film, karro.

                Är det nån mer än jag som gått och ärat ner mig i den lila vampyr varianten? För om jag förstått det rätt så är vampyr bara en variant på mandarinkrabban. Idag har det införskaffats sphagnum och leca, kanske lite fel ordning då jag fortfarande inte har en bänk, men jag var ändå iväg och kulle fixa torkarblad till bilen, och Plantagen låg ju så nära till hands då .

                Mandarinkrabba, Geosesarma notopophorum och G.spec Vampyr är två olika arter. Värt att veta är också att de senaste gånger jag köpt (beställt) Vampyr har jag fårr en snarlik krabba som heter G.bicolor. Lila ben, gul rygg och gula ögon. Sp. Vampyr har orangegul rygg och röda ögon. (Kolla gärna bildsidan på panzerwelten så kan ni se ett antal olika Geosesarma). Sp.Vampyr är en grövre och tuffare krabba än Mandarinerna. Gjorde misstaget att blanda en gång med en smärre massaker som resultat.

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  Hmm, så Mandarin är Geosesarma Notopophorum, Vampyr är Geosesarma Spec, och den sista är Geosesarma Bicolour? Hittade en lång lista och börjar tro att det är så få som har koll så att nästa all information på nätet går att strunta i. Tyvärr så fanns inte Spec i den listan, och då det finns många som ser ut som Vampyrkrabban med lila ben, så tror jag att det blir väldigt svårt att få tag på en specifik sort. Vad gäller i handeln, är det lättast att få rätt sort (dvs det man beställer) om man beställer Mandarin?
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    Är de olika sorterna olika svårt att hålla? Varierar det mycket mellan hur många man kan ha, storlek på dem, vad de äter, hur boytan ser ut, temperatur m.m.?
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • BengtO
                      • May 2005
                      • 216

                      De som brukar finns hos grossisterna har nästan alltid enbart handelsnamn. Många av dom är förmodligen ännu inte artbestämnda. Har set tex G."Choklad", G."Vit Vampyr", G."rödbrun Borneo" och G."Red devil". Av dessa skulle jag tro att "Vit Vampyr" är den med vita ögon på pantzerweltens hemsida. Där finns också bl.a G.bicolor och "Vampyren" med röda ögon.
                      Förutsatt att det är en Geosesarma art (vilket man tyvärr inte kan vara säker på) tror jag inte att de skiljer sig så mycket vad gäller skötsel. Hade egentligen tänkt skaffa fler arter men har just nu mycket grodor som tar plats.

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        Har du provat att ha grodor tillsammans med krabborna? Lövgrodor borde väl fungera?

                        Är det säkrare att beställa från Deutschland om man vill ha en specifik sort?
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ursprungligen postat av BengtO
                          De som brukar finns hos grossisterna har nästan alltid enbart handelsnamn. Många av dom är förmodligen ännu inte artbestämnda. Har set tex G."Choklad", G."Vit Vampyr", G."rödbrun Borneo" och G."Red devil". Av dessa skulle jag tro att "Vit Vampyr" är den med vita ögon på pantzerweltens hemsida. Där finns också bl.a G.bicolor och "Vampyren" med röda ögon.
                          Förutsatt att det är en Geosesarma art (vilket man tyvärr inte kan vara säker på) tror jag inte att de skiljer sig så mycket vad gäller skötsel. Hade egentligen tänkt skaffa fler arter men har just nu mycket grodor som tar plats.
                          härligt att veta.
                          Vet du ifall det är nån skillnad på mandarinens fortplantningsförmåga gentemot vampyrens?
                          Är det nån skillnad där, typ svårighet, eller är dom lika typ?

                          den enda skillnad jag ser på dessa är färgerna på kroppen. själva formen tycker jag inte se nån skillnad på alls.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            Tror inte det är säkrare att beställa från T-land. Just Mandariner verkar de klara av bra, det är de andra med div fantasifulla namn som dessutom dyker upp ganska sporadiskt som man kan vara tveksam om. Vampyr är också ett problem då det finns flera väldigt lika arter. Min stora "hobby" är egentligen pilgiftsgrodor. Men jag skulle inte sätta ihop några med krabborna. Grodor har mjuk ömtålig hud och risken är stor att krabborna skulle ge sig på dom om inte annat för att försvara sina revir. Krabborna vill vara ifred, även gentemot sina artfränder.

                            Kommentar

                            • BengtO
                              • May 2005
                              • 216

                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              härligt att veta.
                              Vet du ifall det är nån skillnad på mandarinens fortplantningsförmåga gentemot vampyrens?
                              Är det nån skillnad där, typ svårighet, eller är dom lika typ?

                              den enda skillnad jag ser på dessa är färgerna på kroppen. själva formen tycker jag inte se nån skillnad på alls.
                              Tror inte det är nån skillnad direkt, mina förökade sig i alla fall. Vampyrerna blir något större och grövre än Mandarinerna.

                              Kommentar

                              • Fredrik Metcalf
                                • January 2007
                                • 512

                                Jag bryr mig inte riktigt om vilken sort jag får tag på, men jag hade gärna haft en lila. Men det viktigaste för mig är att jag kan beställa samma sort igen om jag känner ett behov av nya gener, så det kanske får bli Mandarin trotts allt.
                                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...