död räka blir röd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    död räka blir röd

    Idag fann jag för första gången en räka död mycket tråkigt.
    Det var en räka av sorten amano men nu när den var död var den alldeles röd. Är det normalt att de blir så när de dör?
    Min första tanke var att den blivit kokad till döds men det verkar inte troligt då temperaturen var normal.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Jag har också märkt att döda "Amano"-räkor blir röda. Tror inte det är något konstigt med det.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      när skaldjur dör så bildas ett slags gift om jag inte har fel... det kanske är det som gör att vissa räkor/kräftor/krabbor blir röda?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Vet inte om det är skillnad på självdöda djur och kokta... men kokar man skaldjur blir det röda pga att det pigment som gör att de är tex. svarta (som levande kräftor kan vara) "dör" och då tar det röda pigmentet över.

        Kanske sker något liknande när räkor självdör? Har själv märkt att t.ex. cherrys tappar färgen i stort sett helt när de dött.
        Räkbiten


        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #5
          Har varit med om samma fenomen. När mina amano har dött ser de ut som kokta räkor som man brukar äta.
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          Arbetssätt...