L046!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    L046!

    Hejsan!

    Jag var inne i en butik igår och såg att dem hade ett par L046 och när jag frågade hur mycket dem kosta så sa expediten att dem tog 5000-6000 kr styck för dem, jag frågade varför dem var så dyra och hon svarade att dem hade blivit fridlysta typ vid årsskiftet eller något sånt.
    Är det någon som vet om det stämmer att dem är fridlysta nu?

    Var bara det jag undra

    Mvh/Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #2
    Det är exportförbud på dem nu så att det kommer inte komma in några fler VF.. men det gäller fler arter än denna Hypoancistrus..
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Ok

      Tack för svaret
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • robban
        • February 2003
        • 322

        #4
        kontentan är att ingen har råd att köpa tillräckligt många för att bedriva nödvändig avel utan folk köper någon enstaka för att det är exkusivt och coolt vilket gör att de bara finns på bild om ett tag

        Kommentar

        • Paniktandborste
          • March 2005
          • 330

          #5
          vad sorgligt hade man haft pengarna hade jag helt klart börjat avla dem
          Aka Pixel eller Bildpunkt

          Kommentar

          • Malplacerad
            • April 2005
            • 257

            #6
            Får köpa några trisslotter imorgon och vinna lite pengar .
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

            Kommentar

            • viking
              • September 2002
              • 28

              #7
              L046 odlas i Sverige

              Men inte i någon stor skala. Utmaningarna är att kullarna inte blir särskilt stora och yngeln växer långsamt.

              Jag har själv 7 stycken som jag föder upp. De var 10-15 mm när jag fick dom i höstas. Nu är dom ca 3 cm. Det tar enligt uppgift 2 år innan dom är könsmogna, sen börjar utamningen med lek.

              Pris i butik ligger någonstans kring 1500 /styck.

              Mvh Björn H

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De odlas i hyfsat stor skala nu, och mer blir det. Fast det är lite hysch-hysch kring det.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  De odlas i hyfsat stor skala nu, och mer blir det. Fast det är lite hysch-hysch kring det.
                  Varför är det hysch-hysch med att man odlar dem?

                  /Glenn
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det menas att de odlas i dammar i brasilien och säljs som vildfångade, och att även de som odlar H. zebra på andra håll i världen inte gärna skyltar med det, för att de inte vill att priserna skall falla.
                    Senast redigerad av Azur; 30 May 2005, 11:52.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Glenn
                      • April 2002
                      • 3904

                      #11
                      Aha okej

                      /Glenn
                      Mvh /Glenn

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Det menas att de odlas i dammar i brasilien och säljs som vildfångade, och att även de som odlar H. zebra på andra håll i världen inte gärna skyltar med det, för att de inte vill att priserna skall falla.
                        Måste vara svårt att odla dem i brasilien nu när det råder exportförbud på dom där...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Det menas att de odlas i dammar i brasilien och säljs som vildfångade, och att även de som odlar H. zebra på andra håll i världen inte gärna skyltar med det, för att de inte vill att priserna skall falla.
                          Interessant slutsats. Men är det inte så att det är odlarna som själv sätter priserna på sina malar? Priser går ner när utbudet ökar eller om efterfrågan minskar, att informationen om att det odlas skulle leda till att priserna faller är väldigt långsökt efterssom det inte påverkar varken utbud eller efterfrågan direkt.

                          Men det blir en pseudodiskussion. I vilket fall tycker jag att det är kul att odlingen har kommit igång, det kommer på sikt att leda till lägre priser.

                          Sen är jag lite konfunderad över vart diskussion alltid bär. Om man söker på L046 eller hypancistrus zebra på forumet så upptäcker man att nästan alla diskussioner handlar om priset och att väldigt lite information om fisken finns. Vore det inte bättre att diskutera hur man tar hand om dem istället för att diskutera pris? Jag menar: Om man vet hur man skall ta hand om dem på bästa sätt så är ju inte priset något hinder efterssom det aldrig blir en kostnad. Har man flyt kan det rent av ge extra inkomster.
                          MVH
                          magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Måste vara svårt att odla dem i brasilien nu när det råder exportförbud på dom där...
                            Ja, fast vad det nu beror på så dyker flera av de fiskar som står på den listan fortfarande upp i handeln.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...