Malar - Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Finn
    • March 2002
    • 56

    Malar - Diskus

    Hej!
    Jag har bytt ut mina fiskar mot 6 diskusar men behållt alla malar.
    Div pansarmalar och siamensis algätare.
    Vet någon hur de tål temperaturhöjning från 27 till 29 grader?
    Jag hoppas på att kunna behålla dem för det är ju "städpatrullen"


  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Om du höjer temperatureen försiktigt under ett dygn så ska de inte vara några problem, och de kommer ju också från samma kontinent. Håller själv ancistrus, pansarmalar och diskus i 29 grader och det fungerar utmärkt.
    /Lukas

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Många pansarmalar tål en något högre temperatur, dock inte alla. SEdan är det väl också frågan om det är nödvändigt att hålla diskus i 29 grader, under större delen av året är inte vattnet så varmt i deras naturliga miljö, så varför i akvarium.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell


      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4

        Det är nog ingen större fara med temperaturen. Något annat att tänka på är att discusar är fiskar som lätt blir sjuka och måste medicineras medans många malar, däremot, är mycket känsliga för medicin. -Ett annat kar att plocka över fiskar som skall medicineras är att rekomendera. Jag har själv varit oförsiktig och medicinerat ihjäl mina malar.

        Vad gäller siamesiska algätare så brukar dessa bli väldigt förtjusta i discusarnas mat så hoppas inte på att dessa skall fortsätta äta alger efter att de kommit på vad det är för godis du brukar stoppa i. Men dom blir stora, riktigt stora... som... ja... ubåtar?

        Peter


        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Peter
          • January 2002
          • 196

          #5
          Hej!
          jag håller med Kjell, varför ha discusen i 29c° det har de bara i asien där de byter 100% av vattnet dagligen, själv har jag haft discus i ett par år och verkligen gått in för det å det bästa resultatet har jag uppnåt vid 27c° dessutom så vad jag erfarit är det den absoluta maxtemperaturen för corydoras malar(som jag haft).
          vad gäller medecin så gillar varken discus eller malar det, vid lättare sjukdommar som svamp som de ofta drabbas av om du inte håller vattnet rent så löser du det mycket lätt genom att salta vattnet(1-2msk/L malarna bryr sig inte om det), men får du gälparasiter eller håljuka så behövs ju medecin...
          men sköter du dina malar och de är starka å friska så överlever de, jag har inte lyckats ta död på någon av mina L-malar än.

          ha det
          /peter

          /Peter

          Kommentar

          • Stefano
            • August 2002
            • 91

            #6
            Hej!

            Jag tycker man bör hålla minst 28grader i ett akvarium med Diskus.
            De flesta akvarietermometrar visar ju inte exakt rätt temp heller!
            En gång fick ett antal Diskusar jag hadde vita pricken efter ett vattenbyte.Då låg tempen på ca.27grader.
            Corydoras tål visst inte mycket salt i vattnet. Så där får man nog vara försiktig.




            Kommentar

            Arbetssätt...