Matning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    Matning

    Har en gibbiceps på ca15 cm och en gul algätare på ca8 cm, frågan är hur mycket och ofta dom skall matas? Jag har algtabletter som är ca 2cm i diameter, och en annan variant på ca 1cm i diameter, (runda och ganska platta).
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    1 tablett på kvällen kanske? eller två.

    jag matar aldrig mina malar dock. de lever av alger o andra matrester. o de växer o mår bra.

    Kommentar

    • Paddy
      • April 2011
      • 166

      #3
      Toppen. tack för ditt snabba svar
      hittills har jag gett dom 3 tabletter varannan dag, men det kanske vore bättre att ge dom 1 tablett om dagen istället? Har fått för mig att det är tabletterna som skitar ner mest i akvariet... vattnet brukar nämligen bli brunaktigt efter några dagar.
      Mvh Matt

      /Ingen regel utan undantag

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        har du rötter i karet?

        Kommentar

        • Paddy
          • April 2011
          • 166

          #5
          nepp, bara sten. karet är dock bara på 120 liter, så gibbicepsen skall inte bo där så länge till. men jag vill att han ska bli mätt och belåten den lilla tid han kommer att stanna
          Mvh Matt

          /Ingen regel utan undantag

          Kommentar

          • Paddy
            • April 2011
            • 166

            #6
            kan passa på o klämma in en till fråga här...Har fått lite alger på min btn, dom verkar inte ens vilja släppa med en skurborste, så kan verkligen malarna få bort dom? (en gibbiceps och en gul algätare)
            Mvh Matt

            /Ingen regel utan undantag

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              låt det vara! det äör ju skitsnyggt!! ser ju mycket verkligare ut med alger på. låt vara bara!

              ibland VILL man ha alger på vissa saker. tex bakgrunder

              Kommentar

              • Paddy
                • April 2011
                • 166

                #8
                Jo, visst kan det se fint ut i viss mån, men om det blir för mycket kanske det inte alltid ser så fräscht ut.. jag tycker dock det är konstigt att inte algerna försvinner när det går två malar i akvariet, eller kan dom rent av inte få bort dom fast växta algerna?
                Mvh Matt

                /Ingen regel utan undantag

                Kommentar

                • Paddy
                  • April 2011
                  • 166

                  #9
                  Verkligen ingen som har koll på detta? :O
                  Mvh Matt

                  /Ingen regel utan undantag

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    malar äter inte alla alger... te x prickalger en intensivt grön alg som sätter sej på glaset, jag har denna över min bakgrund, har 8 malar av olika slag, samt typ 20-30 äppelsnäckor och det gänget får inte bort algen, eftersom att det är en mindre populär alg.
                    Prickalger sitter hårt som fan, riktigt bökigt att få bort...
                    Gibbiceps äter inte heller bara alger...dom äter typ mat som ramlat ner. i det vilda käkar dom andra döda fiskar...

                    Du kan också mata med typ broccoli eller gurka, stick en sked igenom så att det sjunker, broccolin blir mer populär om den har kokats, då är den mjukare.
                    Se till att grönsaker inte ligger längre än 12 timmar...

                    Mata du 2 små tabletter om dagen, gör det när ljuset slocknar, eftersom malar ofta är nattaktiva, då får dom mer mat för sej själva.
                    Mata även på ungefär samma plats
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Simon Wikström
                      • January 2011
                      • 223

                      #11
                      Prova att inte mata dom i en vecka. Då rensar dom upp algerna (om det är algarter som dom äter dvs), för om dom är mätta hela tiden så känner dom inget behov av att äta algerna i akvariet.
                      Mvh Simon
                      720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                      105 l med VF Poecilia reticulata.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        jag tror inte de kan äta alger från bakgrunderna. de är för gropiga och grova så malarna kan inte få bort dom. de har ju också en struktur som är perfekt för alger, gropig. många malar har en raspmunn och det är ju som att försöka få bort algerna från bakgrunden med ett rakblad.-det går inte så bra

                        Kommentar

                        • Paddy
                          • April 2011
                          • 166

                          #13
                          tack för svaren! jag skall testa att inte mata dom på ett tag och se om det ger nåt resultat. om det inte hjälper är det väl som freddi skriver, att malarna helt enkelt inte får bort algerna.
                          Mvh Matt

                          /Ingen regel utan undantag

                          Kommentar

                          Arbetssätt...