Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    Fina bilder på fina fiskar
    men jag är en nyfiken nybörjare på apistogramma - kan du skriva vad det är för sort? (har läst projekttråden med )

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Anna_mvb
      Fina bilder på fina fiskar
      men jag är en nyfiken nybörjare på apistogramma - kan du skriva vad det är för sort? (har läst projekttråden med )
      Överst hongsloi och sedan nijsseni.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        tackar
        så nu vet jag att nijsseni är så fina
        det var ju dem eller borelli som jag har tänkt mig från början, men det blev borelli till slut

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          En liten film på A.nijsseni

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            En film på A.hongsloi

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              Fina!
              Kul att se liten hongsloi vid stora snäckan och sedan den stora hanen som dyker upp i bilden. Riktigt thriller...

              Jag har filmat mina skalarer, nu måste jag lära mig hur man klipper och lägger filmen på nätet

              Kommentar

              • mange016
                • May 2006
                • 341

                hej alla, har tittat igenom tråden och fina firrar ni har måste jag säga .. kastar in en kass mobilbild på min macmasteri/viejitahttp://i427.photobucket.com/albums/pp360/mange016/DSC00024.jpg.
                Har haft frågan uppe i en annan tråd för att jag är osäker vilken fisk jag har men vi kom fram tillslut att det är en macmasteri eller en korsning.. Roliga fiskar måste jag säga, när mina paletter har dragit upp sina yngel ska jag göra mig av med som o köra fullt ut på min apor

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  Kära ap. fans.

                  Jag funderar på en grej ang. grottor. Första gången min kakaduahona lekte gjorde hon det på ett ställe jag inte hade möjlighet att se.
                  Så jag vet inte hur det "gick till" eller hur stor hennes grotta var.

                  Jag har nu två kokosnötter i karet, en med stor öppning, skulle gissa på 4-5 cm, och en med kanske 1 cm öppning.

                  Honan kommer in utan problem, även min lilla slimmade agassizzi-hane, men min tjocka cacatuoide hanne lär inte komma in i den lilla öppningen..

                  Så till frågan: (oj vad luddigt det blir)
                  Hur går leken till måste hanen komma in i kokosnöten, eller löses det på annat sätt?
                  Senast redigerad av Bowman; 13 February 2009, 00:01.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Bowman
                    Kära ap. fans.


                    Hur går leken till måste hanen komma in i kokosnöten, eller löses det på annat sätt?
                    Ja det där med hur leken går till och att få se om rom utvecklas är ett ständigt problem med Ap. De är lite diskreta minst sagt!

                    Enligt vad jag har läst så ska hanen kunna avge sin mjölke utanför grottan i öppningen så att hela grottan blir "mjölkstinn" och romen befruktas.

                    Men jag vet inte om det stämmer!

                    Rent teoretiskt borde det dock stämma eftersom honan nästan alltid bara är hälften så stor som hanen och de är grottlekare. Borde bli många misslyckade lekar i naturen om de inte löst problemet med små grottöppningar!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • zikelskim
                      • May 2005
                      • 184

                      Flyttade webcamen så man få ganska fina bilder på mina agassizii och Kakaduer.

                      http://85.226.162.179:8080/

                      Har upptäckt att man kan klicka på bilen för att styra kameran också, lite lättare än att toktrycka på pilarna.
                      Senast redigerad av zikelskim; 14 February 2009, 21:37.
                      Blogg om allt och inget
                      http://zikelskim.blogspot.com/
                      Blogg om att gå ner i vikt
                      http://mikecq.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • jagsjalv
                        • February 2006
                        • 139

                        Hej!
                        Har inga ap än men funderingar finns absolut att skaffa. Men jag funderar på om de flesta brukar funka 1+1 eftersom flera butiker bara säljer 1+1?

                        En fråga till, hur många par/grupper kan man ha i ett 180 liters kar?
                        /André

                        Kommentar

                        • aronman
                          • October 2008
                          • 79

                          Hej!
                          De allra flesta apistogramma går bra ihop parvis men det skadar sällan att har 2-3 honor på en hane, ibland funkar vissa individer inte ihop och då är det bra med nån hackkyckling sen klarar de flesta hanar av att leka av flera honor samtidigt.
                          Jag skulle inte rekommendera mer än två arter i ett 180L kar, har själv två arter dvärgciklider i mitt 160L och det känns väldigt lagom.

                          Lycka till!

                          Kommentar

                          • jagsjalv
                            • February 2006
                            • 139

                            Ursprungligen postat av aronman
                            Hej!
                            De allra flesta apistogramma går bra ihop parvis men det skadar sällan att har 2-3 honor på en hane, ibland funkar vissa individer inte ihop och då är det bra med nån hackkyckling sen klarar de flesta hanar av att leka av flera honor samtidigt.
                            Jag skulle inte rekommendera mer än två arter i ett 180L kar, har själv två arter dvärgciklider i mitt 160L och det känns väldigt lagom.

                            Lycka till!
                            Okej.
                            jag läste tidigare i tråden att ap. panduro är ganska aggresiv funkar den med fler arter?
                            Får man plats med fler arter om man bygger karet i terasser?
                            /André

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av jagsjalv
                              Okej.
                              jag läste tidigare i tråden att ap. panduro är ganska aggresiv funkar den med fler arter?
                              Får man plats med fler arter om man bygger karet i terasser?
                              Panduro är kanske den art man ska akta sig för att para ihop med andra. Men flera här på zoopet har panduro som inte alls är aggresiva, kan vara så att aveln har gjort dem lite mesigare????

                              Det där med terasser är spännande! Jag tror att det går att ha flera Ap om man har terasser. Men jag vet ingen som har testat i praktiken!

                              Själv har jag nu nijesseni och hongsloi i ett 400 liters och det är precis lagom. De har delat karet på mitten, just i kväll är hongsloi hanen lite för ivrig på sin hona vilket gör att hon måste fly in i "fiende revir". Blir hon upptäckt där blir hon brutalt tillbakajagad. Men eftersom reviren är så stora kan kan hon hitta ett lungt hörn där hon inte upptäcks.

                              I mitt 180 liters har jag en familj trifasciata, tyvärr så betår familjen av två hannar och tre honor. Var tvungen att köpa den extra hanen för att få med tre honor Den dominant hanen ägnar nästan all tid till att leta reda på den andra hanen vilken inte kommer att leva om en månad. Trots många gömställen.

                              Så i ett 180 liters kan det fungera med två par Ap, inte två familjer, men helst ska de vara så olika som möjligt i kroppsformen så att inte hanarna stressar varandra.

                              Bilder på 400 liters karet och 180 litaren.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av c90368; 13 February 2009, 17:45.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Bowman
                                • December 2008
                                • 1318

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Ja det där med hur leken går till och att få se om rom utvecklas är ett ständigt problem med Ap. De är lite diskreta minst sagt!

                                Enligt vad jag har läst så ska hanen kunna avge sin mjölke utanför grottan i öppningen så att hela grottan blir "mjölkstinn" och romen befruktas.

                                Men jag vet inte om det stämmer!

                                Rent teoretiskt borde det dock stämma eftersom honan nästan alltid bara är hälften så stor som hanen och de är grottlekare. Borde bli många misslyckade lekar i naturen om de inte löst problemet med små grottöppningar!
                                Hum, dom lärda tvistar alltså, så min fundering var inte så dum kanske..
                                Jaja, hoppas att dom kuckilurar snart, jag börjar bli lite rastlös

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Panduro är kanske den art man ska akta sig för att para ihop med andra. Men flera här på zoopet har panduro som inte alls är aggresiva, kan vara så att aveln har gjort dem lite mesigare????

                                Det där med terasser är spännande! Jag tror att det går att ha flera Ap om man har terasser. Men jag vet ingen som har testat i praktiken!

                                Själv har jag nu nijesseni och hongsloi i ett 400 liters och det är precis lagom. De har delat karet på mitten, just i kväll är hongsloi hanen lite för ivrig på sin hona vilket gör att hon måste fly in i "fiende revir". Blir hon upptäckt där blir hon brutalt tillbakajagad. Men eftersom reviren är så stora kan kan hon hitta ett lungt hörn där hon inte upptäcks.

                                I mitt 180 liters har jag en familj trifasciata, tyvärr så betår familjen av två hannar och tre honor. Var tvungen att köpa den extra hanen för att få med tre honor Den dominant hanen ägnar nästan all tid till att leta reda på den andra hanen vilken inte kommer att leva om en månad. Trots många gömställen.

                                Så i ett 180 liters kan det fungera med två par Ap, inte två familjer, men helst ska de vara så olika som möjligt i kroppsformen så att inte hanarna stressar varandra.

                                Bilder på 400 liters karet och 180 litaren.
                                Jag är blott en simpel nybörjare iofs, men känner nog att mitt 180L är i minsta laget för mina 1+2 Kakadua och 1+2 Agassizzi. Men det är nog så klart beroende på inredning och individerna.

                                Jag skall se hur det löser sig, annars kommer nog en familj få flytta så bara en art är kvar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...