Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Det är inte den gula som är den dominanta honan då?
    Jag har samma fenomen med mina Veijita, och jag tycker nog att det är häxan i karet som är gulast...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      Himla fina apor i alla fall MaxB. Blev änna sugen på den arten. Nästa kar...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Det är inte den gula som är den dominanta honan då?
        Jag har samma fenomen med mina Veijita, och jag tycker nog att det är häxan i karet som är gulast...
        Jo, hon är tuff som fan - så det kanske är ett dominansdrag..?

        För er som undrar finns lite bilder på dessa - på förra sidan i slutet.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bowman
          Himla fina apor i alla fall MaxB. Blev änna sugen på den arten. Nästa kar...
          Ja, dessa gick nere i shopen och slöade, så jag tyckte det var bättre att de fick komma hit till 600-baljan!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av MaxB
            Halloj!
            Jag slänger in några bilder på mina A. viejita, med några frågor till Maths och alla andra kunniga ap-kännare. Det är lite olika färg på honorna. En av de tre honorna är nästan helt gul och tar inte fram den svarta teckningen som de andra två gör. Den helt gula honan är på inget sätt underdånig eller har låg rang - tvärtom, hon är stentuff och har ett litet bo under en rot. Hanen är lika intresserad av henne som de andra.
            Jag undrar om det är vanligt att honorna har så olika färg? Eller vad det kan bero på?

            Här är alltså några blandade bilder, ni ser vilken hona det handlar om!

            (Jag får ursäkta för den skitiga rutan - som syns så tydligt på blixtbilderna.)
            Har varit lite frånvarande, mycket utanför akvarievärlden just nu

            Hon som är gul är = HSB!

            Sen är det inte säkert att han tycker att hon ser uta att var bästa morsan. Men om han väljer en annan hona lär den honan få problem med att behålla sina yngel.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av psyko
              hej! jag har två st Apistogramma baenschi en hane och en hona problemet är att hanen "hatar" honan, hon försöker hela tiden att ta kontakt med honom men han bara jagar bort henne väldigt agressivt, ibland flera varv runt i akvariumet. det finns mycket växter och några grottor av kokosnötskal och även två rötter som utgör två halv bra gottor. vad är problemet? i flera veckor har jag haft dom och så här har det varit från början.

              jag var inne på globefisch i sthlm och frågade om tips dom sa att jag kan byta min hane mot en av deras om jag vill, är det rätt väga att gå?

              PS. alla värden är bra!
              Fiskar är olika precis som hundar, katter och folk i allmänhet!

              Min avater hanne jagade ett antal honor till döden, han fick till det en vecka innan han dog, av ålder och utmattning, antar jag?

              Så byt bort din hane, har det börjat som du beskriver det så lär det bara sluta med att honan dör. Att sedan släppa i en ny hona brukar inte fungera.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Jag lägger in en bild på mina Vijieta hanne som jag tycker är grymt snygg.



                MVH/Freddan

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Har varit lite frånvarande, mycket utanför akvarievärlden just nu

                  Hon som är gul är = HSB!

                  Sen är det inte säkert att han tycker att hon ser uta att var bästa morsan. Men om han väljer en annan hona lär den honan få problem med att behålla sina yngel.
                  Welcome back!
                  Aha, det är alltså den gula honan som bestämmer - det blir mer och mer intressant detta. Ja, det är ju inte det att den gula honan saknar färger, tvärtom - hon är nästan snyggast av de tre. Hanen är lika mycket tillsammans med alla tre - och här i baljan finns det myyyyyyyycket spejs att vara på - så de skall nog kunna samsas! Skall ta fler bilder Maths!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 January 2009, 10:02.

                  Kommentar

                  • Nicke SA
                    • January 2008
                    • 32

                    Jag skulle säga att hon är lekmogen/-sugen. Mina cf. eunotus red tail-honor brukar bli tydligt gulare när de är lekmogna ännu gulare när de vallar ynglen för första gången.
                    mvh niklas

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Nu har mina Å.beanschi äntligen börjat visa sig något, men de väldigt rädda så man får sitta still framför karet en bra stund innan de kommer fram.
                      En av honorna:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0028.JPG
Visningar: 1
Storlek: 247,7 KB
ID: 2104774
                      Och den skygga hannen:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0046.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,6 KB
ID: 2104775
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Snygga! Men dom är väldigt lika Panduro tycket jag.

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Jo, de är väldigt lika faktiskt. Även den dominanta honan hos dessa är svartast, liksom det är för A.pandurohonorna.
                          Men det är samma med A.agazissi och alla dessa nära släktingar, de ser lika ut i formen men färgerna är olika.
                          Pandurohannen:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0015.JPG
Visningar: 2
Storlek: 216,6 KB
ID: 2104776
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Det där är en riktigt snygg Panduro-hanne. Ja, vissa sorter är väldigt lika varandra och jag har sett det på mina VF Apistogramma Irinridae att dom är väldigt lika Agazissi till formen, men lite annan färgtäckning på dessa VF.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det ska bli kul att se när den växt till sig lite, du kan förstå storleken om du jämför med de Svarta fantomtetrorna i bakgrunden...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • bjojoj
                                • December 2006
                                • 35

                                Fantastiskt så många fina Apisto det finns! En fråga bara, skiljer det mycket i krav och svårighet etc. mellan de olika arterna? Vilka skulle ni räkna som lämpliga att börja med isf?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...