Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    Rikigt kul att få se
    Annica

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      Det är STE12000 från det brittiska ciklidsällskapet han är förutom en hejare på dvärgciklider också en hejare på foto o film.
      Jag har träffat honom i Liverpool några gånger och fått en hel del kul fisk den vägen.
      Sedan vad jag förstått är det honan som inte vill ha in hannen o det är därför hon murar igen ingången. Jag har också sett det hos flera av mina apistos.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Kan nämna att det var gott om apistogrammor som ställdes ut på utställningen i Duisburg nu i helgen.

        Totalt var det lite drygt 35 olika arter i de olika akvarierna.

        Bl.a. fanns där
        acrensis
        agassizii Tefe
        alacrina
        atahualpa
        baenschi
        barlowi
        cacatuoides
        cf. taeniata
        commbrae
        elizabethae
        eremnopyge
        gossei
        guttata
        hongsloi
        inconspicua
        macmasteri
        melgar
        mendezi
        nijsseni
        panduro
        rositae
        rubrolineata
        sp. blaukopf
        sp. breitbinden
        sp. diamond face
        sp. papagei
        sp. pebas
        steindachneri
        uaupesi Rotkeil
        wilhelmi
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 October 2011, 21:35.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          Ähum inte tetror va?
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av lillfrasse
            Ähum inte tetror va?
            Njä inte riktigt - men det fanns tetror i apisto-akvarierna
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              Ursprungligen postat av kaj.p
              Det är STE12000 från det brittiska ciklidsällskapet han är förutom en hejare på dvärgciklider också en hejare på foto o film.
              Jag har träffat honom i Liverpool några gånger och fått en hel del kul fisk den vägen.
              Sedan vad jag förstått är det honan som inte vill ha in hannen o det är därför hon murar igen ingången. Jag har också sett det hos flera av mina apistos.
              Jo, Ste Chester är en riktig auktoritet när det gäller odling av Apistogramma och mycket annat också! Och hans youtube filmer är helt otroliga.

              Min erfarenhet av Apistogramma lekar är att det är väldigt individuellt, och hur grottan är utformad, om hanen går in eller inte.
              Att honan skulle medvetet blocka hanen från att komma in och befrukta rommen stämmer inte. Det vanligaste scenariot är att honan försöker locka in hanen med alla tänkbara knep.
              Så, hanen försöker ofta gå in, men om det inte funkar (på grund av öppningens storlek) så väljer han det näst bästa alternativet, och det är att avge mjölken utanför grott öppningen.
              fenomenet att honan murar igen öppningen sker ofta efter själva leken.
              Per

              Kommentar

              • Luddson
                • August 2011
                • 529

                Väldigt fina fiskar och grattis till yngel!

                En fråga:
                Vilken fisk tycker du mest om Apisto eller Boliviansk?

                Funderar på att skaffa Boliviansk men alltid roligt att höra vad någon annan tycker!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Var i närheten av min akvariebutik idag och tittade in bara för att som vanligt inte hitta något roligt, trodde jag!

                  Fina Apistogramma agassizii i naturformen simmade i ett kar

                  Det var evigheter sen jag såg denna förr så vanliga Ap i någon affär, framförallt i den naturliga formen och inte en massa dubble red eller andra lustiga varianter. Fanns även en del andra Ap, det ser lovande ut. Tydligen har de slutat att köpa fisk från Tjeckien, kanske kan bli fler naturformer i framtiden då förhoppningsvis.

                  Så nu simmar tre Apistogramma agassizii en hane och två honor i min 400 liters djungel.
                  Här kommer bildbeviset!

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Här kommer bildbeviset!

                    Verkligen fin, va långsträckt den verkar vara.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      • October 2002
                      • 604

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Kan nämna att det var gott om apistogrammor som ställdes ut på utställningen i Duisburg nu i helgen.

                      Totalt var det lite drygt 35 olika arter i de olika akvarierna.

                      Bl.a. fanns där
                      acrensis
                      agassizii Tefe
                      ........
                      wilhelmi
                      Uhhh.....
                      Apistogramma wilhelmi är ju ursnygg!!!! Den måste jag naturligtvis skaffa till min apistosammling!
                      Wilhelm
                      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                      www.ciklid.org www.aquafish.info

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        • October 2002
                        • 604

                        jag var i butiken och köpte A. vieja. Och de var heller inte tjeckiska!
                        Wilhelm
                        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                        www.ciklid.org www.aquafish.info

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          Ursprungligen postat av pelle
                          Jo, Ste Chester är en riktig auktoritet när det gäller odling av Apistogramma och mycket annat också! Och hans youtube filmer är helt otroliga.

                          Min erfarenhet av Apistogramma lekar är att det är väldigt individuellt, och hur grottan är utformad, om hanen går in eller inte.
                          Att honan skulle medvetet blocka hanen från att komma in och befrukta rommen stämmer inte. Det vanligaste scenariot är att honan försöker locka in hanen med alla tänkbara knep.
                          Så, hanen försöker ofta gå in, men om det inte funkar (på grund av öppningens storlek) så väljer han det näst bästa alternativet, och det är att avge mjölken utanför grott öppningen.
                          fenomenet att honan murar igen öppningen sker ofta efter själva leken.
                          Hmm Kanske det beror på hur man håller sina apsitos Jag har art rena kar på ca 1oo liter massor o med gömställen o kanske 5-8 individeri varje. Jag har nästan aldrig sett en hanne gå in i en kruka. Och har honan valmöjligheter så väljer hon alltid en som hannen inte går in i .
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av kaj.p; 08 October 2011, 20:44.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • källebacken
                            • February 2006
                            • 574

                            Äppelsnäckor i kakadua reviret är inte populärt...i början fattade dom inget men nu vänder dom faktiskt om när hon ger sig på dom.... gillar att hon verkligen kommit på var hon ska sätta in "stöten" och verkligen vrider sig för att nå.

                            Annica

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              Nu kan jag ta lite fel här, men en fråga angående att köra med äppelsnäckor med apistogramma. Apistorna gillar ju lite lägre PH, men för äppelsnäckorna vill man väl ha i kalk (lite osäker här) för skalet? Motsäger inte det varandra lite? Eller är det så lite kalk så att det inte påverkar PH?

                              Kommentar

                              • källebacken
                                • February 2006
                                • 574

                                Jo det är sant.....passar inte helt ok...det jag gör är att ge mina äppelsnäckor kalcium inifrån så att säga....i form av tex broccoli tex som inehåller 62 mlg kalcium/100gr lr gröna ärtor 31 mgr/ 100 gr...skal är ju lite som tex vårat hår tror jag ...utsidan kan bli skadad av tex sol mm men det nya som växer ut byggs upp av näring som kommer inifrån...ingen verkar lida nöd iaf dom förökar sig som råttor snäckorna, har ju små snäckor nu med så det ska bli kul att se hur deras skal blir
                                Senast redigerad av källebacken; 09 October 2011, 09:52.
                                Annica

                                Kommentar

                                Arbetssätt...