Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nijoda
    svarade
    Har tidigare ställt frågan i annan tråd, men den kanske passar bättre här... Någon som blandat tex Kurvciklid, eller annan lugnare SA-ciklid, tillsammans med Apistogramma?

    Lämna en kommentar:


  • Nijoda
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag har kolglödstetror med apistogramma trifasciata och det funkar utmärkt. Tetrorna ynglar av sig regelbundet och jag har aldrig sett någon av apisarna ens göra en antydan till att försöka klippa yngel eller vuxna tetror.
    Återkoppling: Mina Apistogramma Hongsloi har fått smak på körsbärsräkor och märlkräftor, vilket inte gör så mycket då det är intressant att se dem leta och jaga. Amanoräkor och Kolglödstetror lämnas helt i fred...!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, den här tråden är verkligen bra! Fint att den bumpas upp emellanåt!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Nu lyfter jag den här fantastiska tråden! Har läst nästan hela och har idag fått hem mina första apor! 1+2 ap.trifasciata. De går med malar och scalarer i ett 720 liters och jag hoppas att jag kommer se dem vid i alla fall något enstaka tillfälle.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag har kolglödstetror med apistogramma trifasciata och det funkar utmärkt. Tetrorna ynglar av sig regelbundet och jag har aldrig sett någon av apisarna ens göra en antydan till att försöka klippa yngel eller vuxna tetror.

    Kul att du hittat den här tråden! Jag rekommenderar starkt att du läser hela. Det har jag gjort ett par gånger och det finns verkligen mycket kunskap och erfarenhet att ta del av här!

    Lämna en kommentar:


  • Nijoda
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Nijoda!
    Jag ser att Maths inte är inne här på forumet just nu, så jag drar in ett kort svar till dig (jag och Maths är buddies så jag vet att det är ok att jag svarar dig).
    Apistogramma-komplexet jagar och äter inte på det sättet att det löper någon risk att de tar tetror i allmänhet.
    Man kan ha mindre tetror tillsammans med Apistogramma utan att oroa sig.
    Jag har haft/har den lilla Hyphessobrycon amandae (Kolglödstetra) utan problem med Apistogramma.
    Det är till och med så att mycket mindre arter som exempelvis Boraras brigittae, B. merah och B. urophthalmoides fungerar perfekt med Apistogramma (finns filmer och fotografier i min tråd "Akvariestugan").
    Härligt, det är just Kolglödstetra jag hade planerat också...! Eftersom jag personligen inte vill blanda fisk från helt olika kontinenter så väljer jag bort Boraras tillsammans med Apistogramma... Jag har dessutom brigittae i ett annat kar redan

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Bra info. Vi tar till oss av detta.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Instämmer helt och hållet.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nijoda
    Tack för svar! Har du någon erfarenhet med Apistogramma tillsammans med stim av mindre tetror?
    Halloj Nijoda!
    Jag ser att Maths inte är inne här på forumet just nu, så jag drar in ett kort svar till dig (jag och Maths är buddies så jag vet att det är ok att jag svarar dig).
    Apistogramma-komplexet jagar och äter inte på det sättet att det löper någon risk att de tar tetror i allmänhet.
    Man kan ha mindre tetror tillsammans med Apistogramma utan att oroa sig.
    Jag har haft/har den lilla Hyphessobrycon amandae (Kolglödstetra) utan problem med Apistogramma.
    Det är till och med så att mycket mindre arter som exempelvis Boraras brigittae, B. merah och B. urophthalmoides fungerar perfekt med Apistogramma (finns filmer och fotografier i min tråd "Akvariestugan").

    Lämna en kommentar:


  • Nijoda
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368

    Det brukar inte vara några problem. Dock är fiskar individer, en del tittar inte ens mot körsbärsräkorna, medan andra verkar få smak för dem. Samma art, samma storlek på fisk, så någon garanti finns inte.
    Tack för svar! Har du någon erfarenhet med Apistogramma tillsammans med stim av mindre tetror?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Nijoda
    Har inte haft Apistogramma förut, men funderar starkt på att skaffa några A.hongsloi... Hur går Apistogramma ihop med mindre tetror, amanoräkor, körsbärsräkor och mindre snäckor?
    Det brukar inte vara några problem. Dock är fiskar individer, en del tittar inte ens mot körsbärsräkorna, medan andra verkar få smak för dem. Samma art, samma storlek på fisk, så någon garanti finns inte.

    Lämna en kommentar:


  • Nijoda
    svarade
    Har inte haft Apistogramma förut, men funderar starkt på att skaffa några A.hongsloi... Hur går Apistogramma ihop med mindre tetror, amanoräkor, körsbärsräkor och mindre snäckor?

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av zoomi
    Här är lite bilder på min Apistogramma macmasteri
    https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1039
    Fina bilder på vacker fisk

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • zoomi
    svarade
    Här är lite bilder på min Apistogramma macmasteri
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Swe_express
    Hej. Efter många år utan akvarie så satte jag igång ett gammalt som jag hade kvar. Vanliga ciklider har jag lite koll på men dvärgciklider blev det nu när jag inte har plats för ett stort akvarie. Jag köpte tre apistogramma för några veckor sedan men kommer inte ihåg vilket följnamn dom hade.
    Gör ett försök att lägga in bilder på dom och hoppas på att någon kan svara på det. Att fota aktiva fiskar är ingen lätt match.
    http://www.bilddump.se/bilder/202002...28.181.243.jpg

    http://www.bilddump.se/bilder/202002...28.181.243.jpg
    Då har du blivit lurad för det är inga Apistogramma på dina bilder, snarare en centralamerikan.
    En gissning är Amatitlania sajica https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213 men jag vet inte.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...