Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swe_express
    • February 2020
    • 2

    Ursprungligen postat av c90368
    Din länk går till en inloggning, inte dina bilder.
    Provade med en annan uppladdningssida.
    Ändrade länken i förra inlägget.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Swe_express
      Hej. Efter många år utan akvarie så satte jag igång ett gammalt som jag hade kvar. Vanliga ciklider har jag lite koll på men dvärgciklider blev det nu när jag inte har plats för ett stort akvarie. Jag köpte tre apistogramma för några veckor sedan men kommer inte ihåg vilket följnamn dom hade.
      Gör ett försök att lägga in bilder på dom och hoppas på att någon kan svara på det. Att fota aktiva fiskar är ingen lätt match.
      http://www.bilddump.se/bilder/202002...28.181.243.jpg

      http://www.bilddump.se/bilder/202002...28.181.243.jpg
      Då har du blivit lurad för det är inga Apistogramma på dina bilder, snarare en centralamerikan.
      En gissning är Amatitlania sajica https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213 men jag vet inte.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        Här är lite bilder på min Apistogramma macmasteri
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av zoomi
          Här är lite bilder på min Apistogramma macmasteri
          https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1039
          Fina bilder på vacker fisk

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nijoda
            • January 2019
            • 35

            Har inte haft Apistogramma förut, men funderar starkt på att skaffa några A.hongsloi... Hur går Apistogramma ihop med mindre tetror, amanoräkor, körsbärsräkor och mindre snäckor?

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Nijoda
              Har inte haft Apistogramma förut, men funderar starkt på att skaffa några A.hongsloi... Hur går Apistogramma ihop med mindre tetror, amanoräkor, körsbärsräkor och mindre snäckor?
              Det brukar inte vara några problem. Dock är fiskar individer, en del tittar inte ens mot körsbärsräkorna, medan andra verkar få smak för dem. Samma art, samma storlek på fisk, så någon garanti finns inte.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Nijoda
                • January 2019
                • 35

                Ursprungligen postat av c90368

                Det brukar inte vara några problem. Dock är fiskar individer, en del tittar inte ens mot körsbärsräkorna, medan andra verkar få smak för dem. Samma art, samma storlek på fisk, så någon garanti finns inte.
                Tack för svar! Har du någon erfarenhet med Apistogramma tillsammans med stim av mindre tetror?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nijoda
                  Tack för svar! Har du någon erfarenhet med Apistogramma tillsammans med stim av mindre tetror?
                  Halloj Nijoda!
                  Jag ser att Maths inte är inne här på forumet just nu, så jag drar in ett kort svar till dig (jag och Maths är buddies så jag vet att det är ok att jag svarar dig).
                  Apistogramma-komplexet jagar och äter inte på det sättet att det löper någon risk att de tar tetror i allmänhet.
                  Man kan ha mindre tetror tillsammans med Apistogramma utan att oroa sig.
                  Jag har haft/har den lilla Hyphessobrycon amandae (Kolglödstetra) utan problem med Apistogramma.
                  Det är till och med så att mycket mindre arter som exempelvis Boraras brigittae, B. merah och B. urophthalmoides fungerar perfekt med Apistogramma (finns filmer och fotografier i min tråd "Akvariestugan").

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Instämmer helt och hållet.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Bra info. Vi tar till oss av detta.

                      Kommentar

                      • Nijoda
                        • January 2019
                        • 35

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Nijoda!
                        Jag ser att Maths inte är inne här på forumet just nu, så jag drar in ett kort svar till dig (jag och Maths är buddies så jag vet att det är ok att jag svarar dig).
                        Apistogramma-komplexet jagar och äter inte på det sättet att det löper någon risk att de tar tetror i allmänhet.
                        Man kan ha mindre tetror tillsammans med Apistogramma utan att oroa sig.
                        Jag har haft/har den lilla Hyphessobrycon amandae (Kolglödstetra) utan problem med Apistogramma.
                        Det är till och med så att mycket mindre arter som exempelvis Boraras brigittae, B. merah och B. urophthalmoides fungerar perfekt med Apistogramma (finns filmer och fotografier i min tråd "Akvariestugan").
                        Härligt, det är just Kolglödstetra jag hade planerat också...! Eftersom jag personligen inte vill blanda fisk från helt olika kontinenter så väljer jag bort Boraras tillsammans med Apistogramma... Jag har dessutom brigittae i ett annat kar redan

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jag har kolglödstetror med apistogramma trifasciata och det funkar utmärkt. Tetrorna ynglar av sig regelbundet och jag har aldrig sett någon av apisarna ens göra en antydan till att försöka klippa yngel eller vuxna tetror.

                          Kul att du hittat den här tråden! Jag rekommenderar starkt att du läser hela. Det har jag gjort ett par gånger och det finns verkligen mycket kunskap och erfarenhet att ta del av här!

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Nu lyfter jag den här fantastiska tråden! Har läst nästan hela och har idag fått hem mina första apor! 1+2 ap.trifasciata. De går med malar och scalarer i ett 720 liters och jag hoppas att jag kommer se dem vid i alla fall något enstaka tillfälle.
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ja, den här tråden är verkligen bra! Fint att den bumpas upp emellanåt!

                              Kommentar

                              • Nijoda
                                • January 2019
                                • 35

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jag har kolglödstetror med apistogramma trifasciata och det funkar utmärkt. Tetrorna ynglar av sig regelbundet och jag har aldrig sett någon av apisarna ens göra en antydan till att försöka klippa yngel eller vuxna tetror.
                                Återkoppling: Mina Apistogramma Hongsloi har fått smak på körsbärsräkor och märlkräftor, vilket inte gör så mycket då det är intressant att se dem leta och jaga. Amanoräkor och Kolglödstetror lämnas helt i fred...!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...