Äntligen ciklider!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nenagumman
    • February 2005
    • 94

    Äntligen ciklider!!!

    Om ett par månader ska vi skaffa ciklider (hade tänkt oss guldsömciklid och chokladciklid ev. blå ciklid) och vi behöver MASSOR av tips och råd om hur man tar hand om dem på bästa sätt! Gäller allt från bottensubstrat och växter till odling och hantering av yngel.
    Akvariet vi ska köpa är 400 liter, 150 cm långt, 55 cm högt och 50 cm brett.

    All information tas emot med största tacksamhet!

    //Magdalena & Alexander
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

    Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


    Har man bara kunskap, kan man klara allt.

    Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
    Lär medan du lever.

    *Kunskap är makt*
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av nenagumman
    Om ett par månader ska vi skaffa ciklider (hade tänkt oss guldsömciklid och chokladciklid ev. blå ciklid) och vi behöver MASSOR av tips och råd om hur man tar hand om dem på bästa sätt!
    Då har ni hittat rätt! Zoopet's forum (och artiklar) innehåller massvis med information om man söker runt lite... ;-)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3




      Ovan är länkar till artbeskrivningarna.

      Det jag tycker att ni ska tänka på är att Guldsömmar kan vara rejält aggresiva, medan blåciklider är genska fördragsamma. I ert kar hade jag satsat på en av sorterna, och sen kompletterat med någon dvärgciklid.

      När det gäller yngel tror jag att föräldrarna sköter dem ganska bra, men det kan vara en fördel att fiska upp dem till annat kar för att kunna ge dem mat flera ggr om dagen och vattenbyten. Sök på yngel, blåciklid osv i forumet, så kommer ni hitta massor av information.

      Många ciklider grer sig på växterna (blåciklid ska tydligen itne göra det) så tåliga växter som Javaormbunke, Anubias och Becketts cryptocoryne kan vara att föredra. Just de tre har jag tillsammans med växtmarodörerna prickig hantelciklid, och de klrar sig rätt bra. Mesigare växter, typ vattenpest och vallisneria ses mest som en scysst sallad till maten.

      För mer info rekkomenderr jag att söka på forumet, och bland artiklarna på zoopet.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Vet inte om chockladciklider tycker om guldsömmar, chokladciklider är otroligt lugna och fredliga, lite som att ha kossor i akvariet
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • nenagumman
          • February 2005
          • 94

          #5
          *skratt*

          Ursprungligen postat av Opus
          Vet inte om chockladciklider tycker om guldsömmar, chokladciklider är otroligt lugna och fredliga, lite som att ha kossor i akvariet
          haha! Den var bra...kossor i akvariet...*skratt* kan jag mycket väl tänka mig!

          Tack för tipsen, ska fundera över fiskvalet en sväng till, kanske blir det malawis istället, vi får se.

          ha're!
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

          Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


          Har man bara kunskap, kan man klara allt.

          Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
          Lär medan du lever.

          *Kunskap är makt*

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Guldsömmar kan som sagt vara aggressiva, och kan dessutom korsa sig med blåciklider. Jag skulle satsa på chokladcikliden, som är en av mina favoritciklider, och kanske en annan av mina favoriter, nyckelhålscikliden. Nå´n ganska storvuxen tetra, som t.ex dolkstygnstetra kan nog vara ett snyggt komplement, och pansarmalar (Corydoras) eller långsträckta pansarmalar (Megalechis) på botten. Ett scalarepar hade nog också funkat, skulle nog få höga fina fenor i ett såpass stort akvarium.

            Om möjligheten finns, så bör ni nog låta eventuella yngel gå kvar med föräldrarna i ca en månad i alla fall, dels för att de inte ska börja leka för snabbt igen, då det tar på deras krafter, och dels har jag förstått det som att yngel som får gå med föräldrarna brukar växa bättre. Se´n finns nog risken att ynglen själva kan bli dåliga yngelvårdare om de inte får lära sig det av föräldrarna. Det bästa är nog att ha såpass få fiskar att föräldrarna inte har några problem att försvara ynglen. Det ser dessutom betydligt bättre ut med få fiskar (arter) än många, och det är lättare att bibehålla en bra balans och vattenkvalitet i akvariet om man har färre fiskar.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...