Discus, förhöjd temperatur och syretillförsel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skogsfrua
    • November 2005
    • 309

    Discus, förhöjd temperatur och syretillförsel...

    Hej på er alla kunniga. Har under en tid följt er på forumet utan att kunna fråga. Det har varit väldigt intressant läsning..

    Jag är nybliven akvarist som tyvärr gett mig på discus, detta kommer innebära mycket frågor som jag hoppas ni har tid att svara på.

    Har ett ca 300l hörnkar med discus, kardinaltetra, fjärilscyklid, flying fox och malar. Förra lördagen dog en av discusarna och jag fick lätt panik. Den hade dock inte innan visat något om att den inte skulle må bra.. men för att minimera risk för nitritförgiftning så slamsög jag ordentligt. De andra verkade dock må bra. När jag åkte tillbaka till killen som sålde dem till mig menade han att jag var tvungen att höja temperaturen rejält. Han höll sina discusar på 33-34gr. Sagt och gjort så gjorde jag det samt satte på slang till pumpen för att öka syretillförseln, för jag har förstått att så hög temp kräver mycket syretillförsel.Jag fick dock en ny discus på garantin + att jag köpte till en själv för att förhindra utstötning.
    Blev åter rädd för nitrit och testade igår med dropptest vilket visade på 0.02(men när jag tidigare testade med multistick fick jag brunt utfall istället för rosa).

    Tillägger att jag byter 30% ggn/vecka + slamsuger och ett ngt större vattenbyte en gång/vecka.

    Vilken temp skulle ni hålla era ungdiscusar på??? Hur mycket syretillförsel? Jag har en juwel pump, typ 402 som utan syreslang krusar ytan. Enl förra ägaren räckte det till hans fiskar men kanske inte till mina discusar....

    Mera frågor kommer sen, startar här

    Annie i Värmland
    Senast redigerad av Skogsfrua; 09 December 2005, 08:23.
  • jean1
    • August 2005
    • 218

    #2
    Jag tycker att det låter som om du sköter ditt akvarium och dina fiskar exemplariskt. Jag är också nybörjare när det gäller diskus, men har iaf förstått så mycket att en temp på 33-34 grader behöver man bara hålla vid sjukdom och om man matar med foder baserat på varmblodiga djur (typ oxhjärta).
    Mvh Jeanette

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Mja, mja, mja.. mjo
      Lite skeptisk till att man ska hålla diskusarna i 33-34 grader konstant. Är väl mest om det är något "fel" på dem eller så vad jag vet. Är dock inte säker på detta.
      Men även om det är bra för diskusarna så är det inte bra för dina andra fiskar!
      Fjärilen ska ha 25-28 grader, foxen 24-26.
      Visst kan de väl klara lite högre temp också, men det är väl inte så bra för dem direkt. Vad det gäller foxen så har du den i 7-8 grader varmare vatten än vad artbeskrivningen anger.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Skogsfrua
        • November 2005
        • 309

        #4
        Tack Yoda samt Jean!!

        Är sedan i morse igång och försöka sänka tempen, doppvärmaren svarar då inte snabbt.. Drog ner den två grader men den har ännu inte sänkt tempen i karet. Vad gäller foxen så verkar den iaf inte vantrivas utan är den som verkar ha det gottast... Men ska ändå som sagt försöka få ner tempen till 30¤.

        Men hur är det ni kunniga, högre temperatur mer syre, lägre temp mindre syre???

        Tack på förhand

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Annie72
          Tack Yoda samt Jean!!

          Är sedan i morse igång och försöka sänka tempen, doppvärmaren svarar då inte snabbt.. Drog ner den två grader men den har ännu inte sänkt tempen i karet. Vad gäller foxen så verkar den iaf inte vantrivas utan är den som verkar ha det gottast... Men ska ändå som sagt försöka få ner tempen till 30¤.

          Men hur är det ni kunniga, högre temperatur mer syre, lägre temp mindre syre???

          Tack på förhand
          Ju varmare vatten desto mindre syre finns det.

          Så har du hög temp så behöver du något som krusar ytan bra så att syretillförseln stiger.
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Har inte en aning faktiskt
            Jag har mina diskusar i ett 540l kar med 4-5x cirkulationen. Ingen annan syretillförsel (ganska bra fart vid ytan dock).
            Min temp ligger på ca 29.4-29.9 grader
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Annie72
              Är sedan i morse igång och försöka sänka tempen, doppvärmaren svarar då inte snabbt.. Drog ner den två grader men den har ännu inte sänkt tempen i karet.
              Doppvärmaren kan inte sänka temperaturen, bara höja den... Du får gott vänta tills vattnet svalnar av sig själv.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Skogsfrua
                • November 2005
                • 309

                #8
                Tack Petnym, det borde jag ju ha kunnat räkna ut själv....:o Men dessa firrar stressar mig något otroligt...//Mvh

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #9
                  det beror på....har du små discus6-8 cm bör dom gå i ca 30 .31 gr störra bör gå i 29 -30 .sen syresättning beror på växter,co2,gödning själv har jag knapt nogon ytcirkulation alls beroende på växter,co2,gödning.har sjäv ca 30 gr

                  mvh janne
                  Bifogade filer
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • scooby
                    • April 2005
                    • 65

                    #10
                    hej jag har i många år kört diskus i26-27grader både unga gamla mellan plus att jag odlar en del.undvik som en del sagt att mata med varmblodiga djur så klarar diskus dessa grader fin fint de blir väldigt pigga och fina lycka till med dessa vackra och personliga fiskar
                    scooby

                    Kommentar

                    • Lucas_no1

                      #11
                      Frågan jag ställer mig är.
                      Hur nystartat är ditt akvarium eftersom du får nitrit hela tiden?
                      I ett inkört kar existerar inte nitrit.
                      Om du har låga nitratvärden och fin andning på diskusen direkt efter ett 30-40 procentigt vattenbyte så är det lätt att se om dom lider av syrebrist.
                      Går andnings frekvensen upp efter några timmar så är det tecken på dålig syresättning.
                      Eftersträva att ha ett vatten där gälarna knapt rör sig.
                      Vid matning och efter matning går frekvensen upp rätt mycket så titta inte då.

                      Saker som påverkar gälfrekvensen är dålig syresättning, nitrat, nitrit, och i värsta fall gälparasiter.

                      Åtgärd kan tex vara ett strilrör som krusar hela vattenytan.
                      Jag håller alla mina discusar mellan 29-30 grader och i lekakvarium 28,5 vilket ger bäst resultat när det gäller hannens mjölke.

                      Kommentar

                      • Skogsfrua
                        • November 2005
                        • 309

                        #12
                        Hej Lucas!!!

                        Tack för informationen. Karet har varit igång i en dryg månad, fiskarna har tillkommit efterhand och diskusarna är bland de sista. Mig veterligen har jag inte haft nåt speciellt med nitrit fast jag var rädd för det. Testade senast idag med Aquas nitrit-dropptest och det såg finfint ut.
                        Jag höjde tempen efter att pratat med snubben som jag köpte dem av, han höll alltid 33-34gr till sina ungfiskar. De jag köpte uppskattar han till 4-5mån gamla och storleksmässigt kan de väl vara max 6 cm med utvecklade fenor.. Har fyra växter i mitt 300l kar, 2 svärdplantor samt två av någon annan sort som i vanliga växtvärlden efterliknar nån fikus.. Dessa skall iaf tåla högre temperaturer.

                        Nu skall jag ner och studera gälarna innan de får räkmixen som nattamat. De ser n fina och välmående ut. Har färgat ut väldigt de senaste dagarna. Återkommer med bilder när jag blivit goldmedlem för innan det får du väl inte lägga ut bilder?!//Mvh

                        Kommentar

                        • Lucas_no1

                          #13
                          Godagens.

                          Det tar ca 40 dagar för att nitrifikations cykeln i ett kar har kommit igång så ta det lite lugnt med matningen.

                          Att hålla dom i över 31 grader låter helt idiotiskt i mina öron.
                          Kanske med yngel som bara är några veckor.

                          Du kan ju alltid lägga ut bilder på www.zoonen.com
                          och lägga in en länk här som folk kan klicka på. :-)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...