Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Tja, ett rätt lågt pH är att föredra.

    Har du läst artbeskrivningen? https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • a.eriksson
      • May 2010
      • 148

      #32
      Ursprungligen postat av Shepard
      Tja, ett rätt lågt pH är att föredra.

      Har du läst artbeskrivningen? https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1
      Det är jag med på, bättre ju lägre?
      Mina snäckor har ju gärna något högre pH än 6.0 helst 6.5-7. Är 6.5 bra för bolivianerna?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Ja, 6.5 är bra, det är väl ungefär vad jag har.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • a.eriksson
          • May 2010
          • 148

          #34
          Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

          Ursprungligen postat av Shepard
          Ja, 6.5 är bra, det är väl ungefär vad jag har.
          Har ingen aning om hur känsliga bolivianerna är, men hur väl lär ett kar vara inkört för dessa? Även om det sägs att de är rätt tåliga. Har aldrig haft de förut så har inte jättekläm på hur starka de är och hur mycket de kräver av vattenkvalitén osv. Har ju kört räkor tidigare och de är väldigt kräsna och känsliga när det kommer till vattenkvalite, iaf den svåra sorten jag kört. Så skulle vara skönt om så många som möjligt kunde säga ett litet hum om hur vattnet lär vara, så man får lite koll innan man köper fiskarna [emoji4]

          Startade om tidigare i veckan, var dock dum som inte sparade lite av gamla vattnet som räkorna gick i, för att snabbare köra in det. Glömde även såklart krama ur filtrena i vattnet i karet för jag bytte från luft till eldrivet filter. Tömde karet helt där räkorna gick. Dum som man är [emoji1] kollade dock värdena nyss och såg bra ut.

          Kommentar

          • a.eriksson
            • May 2010
            • 148

            #35
            Vad för mat rekommenderas?

            Artemia, mygglarver? Mer tips?

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #36
              Ursprungligen postat av a.eriksson
              Vad för mat rekommenderas?

              Artemia, mygglarver? Mer tips?
              Hur stort kar var det du hade, 80-100L? I så fall kan du nog starta det med fem sex bolivianer om du ger fan i att mata...

              De äter det mesta, smått frysfoder lär väl vara att föredra. Mygglarver innehåller väl mest vatten och vuxen artemia skall inte heller vara speciellt näringsrikt tydligen, ge dem cyklops och daphnia istället!

              Kommentar

              • a.eriksson
                • May 2010
                • 148

                #37
                Runt 87 liter för att va exakt.

                Kommentar

                • a.eriksson
                  • May 2010
                  • 148

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Hur stort kar var det du hade, 80-100L? I så fall kan du nog starta det med fem sex bolivianer om du ger fan i att mata...

                  De äter det mesta, smått frysfoder lär väl vara att föredra. Mygglarver innehåller väl mest vatten och vuxen artemia skall inte heller vara speciellt näringsrikt tydligen, ge dem cyklops och daphnia istället!
                  Behöver de inte ha mat varje dag? Hehe ska jag ge fan i att mata? Förstår inte riktigt

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #39
                    Haha, njae, du får ju mata dem lite ett par gånger i veckan, men absolut inte varje dag när karet är nystartat...

                    Jag menar att man kan starta ett akvarium med ganska hög fisklast bara man tar det väldigt försiktigt.

                    Kommentar

                    • a.eriksson
                      • May 2010
                      • 148

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Haha, njae, du får ju mata dem lite ett par gånger i veckan, men absolut inte varje dag när karet är nystartat...

                      Jag menar att man kan starta ett akvarium med ganska hög fisklast bara man tar det väldigt försiktigt.
                      Hehe ja det var väl de jag tänkte. Karet har snart varit igång i en vecka med enbart ett gäng snäckor och mycket växter. När är det läge att ta hem några bolivianer? Denna vecka?

                      Hur länge klarar de sig utan mat? Tänkte om det inte gör något om man åker bort hemifrån några dagar och inte kan mata de, som sker ibland.


                      Är väldigt nyfiken på hur tåliga de är egentligen, hur kräsna de med vattenkvalitet osv. Måste vattnet vara näst intill perfekt för att de överhuvudtaget ska leva eller tål de sämre vatten som inte är helt optimala m.m. Just nu har jag ingen stor koll på hur känsliga de är

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #41
                        Ursprungligen postat av a.eriksson
                        Hehe ja det var väl de jag tänkte. Karet har snart varit igång i en vecka med enbart ett gäng snäckor och mycket växter. När är det läge att ta hem några bolivianer? Denna vecka?

                        Hur länge klarar de sig utan mat? Tänkte om det inte gör något om man åker bort hemifrån några dagar och inte kan mata de, som sker ibland.


                        Är väldigt nyfiken på hur tåliga de är egentligen, hur kräsna de med vattenkvalitet osv. Måste vattnet vara näst intill perfekt för att de överhuvudtaget ska leva eller tål de sämre vatten som inte är helt optimala m.m. Just nu har jag ingen stor koll på hur känsliga de är
                        Nu finns det ju ingen anledning att inte ha perfekt vatten, men de tål nog en del ändå...
                        Karet är ju inte "igång" förrän du stoppat i fisk, eller börjat mata så smått.
                        Att resa ifrån ett fungerande kar under några dagar är absolut inga problem!

                        Kommentar

                        • a.eriksson
                          • May 2010
                          • 148

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Nu finns det ju ingen anledning att inte ha perfekt vatten, men de tål nog en del ändå...
                          Karet är ju inte "igång" förrän du stoppat i fisk, eller börjat mata så smått.
                          Att resa ifrån ett fungerande kar under några dagar är absolut inga problem!
                          Tänkte liksom på de där att folk hellre väljer den bolivianska mot den vanliga fjärilscikliden för att den bolivianska är tåligare. Hur tåligare är den? Och på vilket sätt liksom.

                          Självklart håller man ju så god vattenkvalitet som möjligt och håller alla vatten parametrar där de ska som är bäst för fisken. Tänkte liksom om de tål mindre svängningar i kvalitén, och om det inte gör något om man glömmer byta vatten nån vecka eller så.

                          Ni får stå ut med dryga frågor har sökt så mycket jag kan på forum men inte läst jättemycket. jag är extremt nyfiken! Om inte annat så får jag säkert svar på alla frågor när jag väl har fisken
                          Senast redigerad av a.eriksson; 02 March 2015, 14:02. Anledning: Jag

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #43
                            De är tåliga.
                            Mina klarade att i panik bli kastade i ett "hitech" med rejält mycket lägre temperatur, hög nitrathalt och rejält mycket surare, CO2-berikat vatten, när mitt 200L sprang läck...

                            Kommentar

                            • a.eriksson
                              • May 2010
                              • 148

                              #44
                              Det låter bra.

                              Hur väl bör karet vara inkört? Funderar på att hämta några nu.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #45
                                Tycker jag du kan göra, men om du skall börja med till exempel sex stycken, sätt i alla samtidigt då...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...