Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Men det är ju det som är så härligt, de försöker ju verkligen skydda sig och sin avkomma.
    Ja, lite sorgligt bara att det gick totalt åt h-e...

    Ursprungligen postat av a.eriksson
    Såg på arken zoo att de sålde nån liten förpackning med något som hette artemia nauplii? Vad gör man med den?
    Beror på, är det vuxen, fryst artemia, så är det mat för vuxna fiskar, är det ägg, så kläcker du dem, och ger till yngel.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    När växterna har tagit sig lite mer, och bolivianerna har växt till sig lite, så ökar deras förmåga att skydda ynglen. Kläcker du artemia kanske några klarar sig så pass länge att de blir stora nog att flytta till ett yngelkar.
    Såg på arken zoo att de sålde nån liten förpackning med något som hette artemia nauplii? Vad gör man med den?

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    Hade ett eldbukspar som förgäves försökte skydda sina ägg mot en rätt biffig Synodontis. Det var som om en personbil hade försökt preja en pansarvagn av vägen...
    Men det är ju det som är så härligt, de försöker ju verkligen skydda sig och sin avkomma.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Det också, men det är livets gång. Kommer ihåg när mina lekte och 90 rödmunstetror kom som en gräshoppsvärm över en veteåker. Då fick de jobba. Men där jobbade de vanliga fjärilarna bättre än bolivianerna. Tyvärr vinner ju tetrorna, eller ancistrusen. Hade bolivianer som försökte välta bort en fet Ancistrushona som la sig mitt på rommen och smaskade.
    Hade ett eldbukspar som förgäves försökte skydda sina ägg mot en rätt biffig Synodontis. Det var som om en personbil hade försökt preja en pansarvagn av vägen...

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    När växterna har tagit sig lite mer, och bolivianerna har växt till sig lite, så ökar deras förmåga att skydda ynglen. Kläcker du artemia kanske några klarar sig så pass länge att de blir stora nog att flytta till ett yngelkar.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Mmmm, men tråkigt att se en hel yngelsvärm gå åt på en halv minut...
    Det också, men det är livets gång. Kommer ihåg när mina lekte och 90 rödmunstetror kom som en gräshoppsvärm över en veteåker. Då fick de jobba. Men där jobbade de vanliga fjärilarna bättre än bolivianerna. Tyvärr vinner ju tetrorna, eller ancistrusen. Hade bolivianer som försökte välta bort en fet Ancistrushona som la sig mitt på rommen och smaskade.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Fast det är roligt att se hur bolivianerna måste jobba hårt för att skydda rom och yngel
    Jo är väl det som kan bli intressant

    Men om man nån gång skulle vilja få yngel att växa upp, ska man håva upp ynglen och flytta till ett annat kar där de är ensamma?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Fast det är roligt att se hur bolivianerna måste jobba hårt för att skydda rom och yngel
    Mmmm, men tråkigt att se en hel yngelsvärm gå åt på en halv minut...

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av a.eriksson
    Då var det onödigt att jag skaffade dessa tetror. Trodde de var fredliga och snälla. Fast jag hade inte direkt som mål att föda upp ciklider, men hade varit kul om något yngel överlevde.
    Fast det är roligt att se hur bolivianerna måste jobba hårt för att skydda rom och yngel

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    De 20 jag hade i mitt 240 var ganska lugna, de höll sig i en lös grupp i mitten av karet, där de ägnade sig åt lite imponerstrider. De är några av de minst stirriga tetror jag har haft.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Fan, jag ångrar att jag köpte dessa rosentetror, de var ju fula när de blir stora. Och de är ju helt vilda i karet, trodde de skulle stimma runt lugnt och fint och bara va i karet.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    Finns inte många fiskar som ger f-n i ägg och yngel tyvärr. Innan de börjar simma är det nog ingen större fara, men se'n kommer tetrorna att ta dem de får tag i, och hur många det är beror på föräldrarnas erfarenhet och skicklighet som yngelvårdare.
    Då var det onödigt att jag skaffade dessa tetror. Trodde de var fredliga och snälla. Fast jag hade inte direkt som mål att föda upp ciklider, men hade varit kul om något yngel överlevde.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Finns inte många fiskar som ger f-n i ägg och yngel tyvärr. Innan de börjar simma är det nog ingen större fara, men se'n kommer tetrorna att ta dem de får tag i, och hur många det är beror på föräldrarnas erfarenhet och skicklighet som yngelvårdare.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Var iväg och köpte 4 hanar. Så lite mer fart på dom. Tycker de tar lite plats när tetrorna är överallt haha. Men de kommer inte vara ivägen för bolivianerna vid lek och sånt? Tetrorna ger fan i ägg å yngel?

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Ja läste att man kunde se könsskillnad väldigt lätt. Visste inte det vid affären dock.
    Ska köpa fler hanar, den enda hanen är på alla andra hela tiden. De övriga har inge stora fenor som hanarna har

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...