Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Shepard
    svarade
    Åk och köp några till, fyra förslagsvis, så du får ett nätt litet stim på 10 Roligare med flera hanar, så man kan se den visa upp sig för varandra. Jag brukar köra ungefär lika många hanar som honor.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Fick såklart bara EN hane av rosentetrorna, hade inte haft något emot om de dök upp nåt yngel från de också

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Det vita på buk/analfenorna har båda sorterna, det är ryggfenan som skiljer, de vanliga hanarna har gråsvart ryggfena.

    Ja, de känner sig nog tryggare nu

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Ja de jag köpte har vitt på alla fenor men inte sådär mycket vitt på de bilder du skickade. Tycker de här blev väldigt röda och fina när de kom i mitt kar.

    Jag känner knappt igen mina bolivianer längre, haha. Förut höll de ihop hela tiden och såg allmänt skärrade ut, nu är de överallt allihopa och glider runt. Och verkar tillochmed färga ut mer, knasigt att de blev skillnad för att de kom i 6 st små tetror.

    Närmare slutet på månaden ska jag beställa 10 st pygmaeus

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ok, misstänkte att de skulle leva upp lite mer med mer fisk i karet Rosentetror är fina, och rätt lugna, även om det förekommer en del ofarliga imponerstrider mellan både hanar och honor, som är rätt intressanta att studera. Några bilder på vitfenade rosentetror. Dina är nog de vanliga med svarta fenor.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Köpte även med mig en ny växt. Vattenormbunke, Ceratopteris cornuta. som är fin och växer upp mot ytan och sprider ut sig och funkar även som en flytväxt och ger ljusiga rötter.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Kände tillslut att mina bolivianer behövde nya kompisar i karet så de känner sig mer trygga.
    Var idag till arken zoo och köpte ett gäng rosentetror som är sydamerikaner och rätt fina i mitt kar.
    Och jag måste säga att det blev än lite mer skillnad nu på bolivianerna när de fick sällskap, nu blev de nyfikna på de nya invånarna. De ser mycket mer trygga ut på nåt sätt, innan var de mest rädda hela tiden, höll sig gömda mestadels osv. Syns även på färgen på bolivianerna om de är osäkra/rädda eller trygga. Kanske hade och göra med att de tror de finns rovfisk för att det inte finns annan fisk i karet.
    Nu är de mycket mer rörliga, letar föda bland växter, smyger på de nya tetrorna lite osv.

    Bolivianerna tog mer ut sin rätt nu med sällskap

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Ska kolla in i butik om de har kolglödstetror och små corydoras
    Helst vill man väl ha dessa om nån vecka eller så, så kanske bolivianerna känner sig lite mer trygga, ser ibland lite osäkra ut. Men köp lär det bli i denna månads slut dock.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Några bilder tagna idag, på två av hanarna och en hona.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av a.eriksson
    Jag tyckte de mindre corydoras malarna var rätt coola som ni tipsa om, men de är fredliga och bra städare? kanske bättre med fler såna än få större pansarmalar ändå
    Tror ni det kan va bra med lite konkurrens efter botten för bolivianerna? Läste på några ställen att bolivianerna typ mår lite bra av att de finns nån fisk som kommer och stör lite även om det är nån liten snäll corydoras, att det gynnar lek och hålla revir osv, har ju annars de andra bolivianerna.
    Kanske jag kan överväga att ha de mindre corydoras framför större pansarmalar!

    Men vad ska jag ha upptill då? Som passar mitt kar, vill nog inte ha värsta färgklicken utan de ska helst va så naturligt som möjligt, vattnet är svagt tefärgat pga rötter, alkottar och nåt löv.
    Är dålig på tetror.
    Ja, alla Corydoras är fredliga, och de äter foder som hamnar på botten. Jag rekommenderar den redan nämnda kolglödstetran, den är liten, och gör sig färgmässigt bra i det vattnet du nämner då de, och många andra fiskar från liknande biotoper, färgar ut särskilt bra i mörkare vatten med lågt pH. Den är så pass liten att du nog ändå kan ha så många så det börjar likna ett stim, ett 20-tal eller så. Vad som avgör om de stimmar eller inte, oavsett storlek på kar, och antalet fiskar, brukar vara om de känner sig hotade eller inte. Om inte, så tenderar "stimmet" att bli glesare, då de inte känner samma behov av att hålla ihop för att skydda sig enligt talesättet "safety in numbers". Se'n kan det skilja lite mellan olika arter också, en del stimmar mer än andra, kanske för att de är mer nervöst lagda.

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Ditt akvarium är för litet för stimfisk... Nu tycker jag visserligen att det är meningslöst till och med i mitt 310L.
    Jag vill se ett två meter långt kar med ett stim på tvåhundra fiskar, då börjar vi snacka stim!
    Nja, mindre tetror som kolglödstetran, och mindre rasboror, och t.ex arter som galaxydanio funkar i mindre kar, en del hålls ju t.o.m i nanokar Själv köpte jag 20 lykttetror i går, ser genast lite roligare ut. Även om scalarerna ganska grovt överskattade sin förmåga att äta dem. Men nu tycks de ha insett att tetrorna är alldeles för stora. Och skönt att bli av med hantlarna, nu kommer scalarerna till sin rätt, och kan börja para ut, vilket de inte riktigt kunde förut, då hantlarna var lite buffliga.

    Apropå ingenting Woods, gillar ljuset som Fluval Powerröret ger, och nu kanske växterna börjar ta sig lite igen. Lite OT där, hoppas det är ok, Eriksson
    Senast redigerad av Shepard; 08 March 2015, 12:41.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Tetror finns det ju massa fina. Men de är ju lite olika, vissa mer utpräglade stimfiskar för stora kar och andra mer stillastående. Klassiska neontetror passar bra i ett litet kar.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Kolglödstetra, Hyphessobrycon amandae.
    Googla den.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Jag håller mig helst till sydamerikaner

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av a.eriksson
    Ja nej nåt enormt stim kan jag inte ha, och de har jag inte räknat med. Krävs väl många fiskar för att de ska funka som ett stim
    Så är det. Om du inte vill hålla dig till Sydamerika är ju kopparbarben en fin liten fisk. Mina leker verkligen hela tiden.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...