Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • a.eriksson
    svarade
    Testade för nån dag sedan, och det var lugnt med värdena. Karet är ju nystartat så är väl därför de inte gett nå värden på tester. Gått lite mer än en vecka. Men ett nystartat kar brukar väl isåfall ge utslag på tester efter nån vecka eller 2 om det är nå fel?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Nitrit kan det väl knappast vara efter fem dagar eller?

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Hur är vattenvärdena? Ingen nitrit?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av a.eriksson
    Såhär ser det som oftast ut, helt stilla och konstig färg samt andning. Försökte lägga in en film här via tapatalk men gick inte.

    Helt uppenbart är de stressade, men varför?!

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av a.eriksson
    Fint kar och fina bilder Mr.Woods!

    Åtminstone ena honan har färgat ut mer på fenorna lite mer åt de hållet på en av dina sista bilder här, men de är ändå rätt bleka och skiftar färg när de står å trycker tillsammans. Det där svarta prickarna försvinner samt strecket över ögonen syns väldigt sällan. Just nu är de väldigt lik de första bilderna du lade ut, bleka som dina var.

    Har en del flytväxter som gör det lite mer dunkelt samt i bakkant har jag väldigt mycket växter som skymmer ljuset. Så det finns ställen med dämpat ljus.

    Men varför ska de stå och trycka i nåt hörn långa stunder? Jag får sitta bra länge vid karet innan de rör på sig. Just nu är de jättetråkiga tycker jag, haha.

    Är det bara och ha tålamod och låta de bosätta sig ännu mer? krävs det lång tid innan de bosätter sig?
    Det är väldigt svårt att säga. Jag har ju själv hållit en grupp på sju stycken i ett trekantigt 85L, men det var ju tillfällig förvaring av en etablerad grupp som hade fått "mogna" i ett större akvarium.
    Jag hade som (väntat problem) av andra ytterligheten istället, när ett mycket lekivrigt par gjorde livet surt för de tre individer som inte lyckats etablera revir på den lilla ytan...

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Såhär ser det som oftast ut, helt stilla och konstig färg samt andning. Försökte lägga in en film här via tapatalk men gick inte.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Fint kar och fina bilder Mr.Woods!

    Åtminstone ena honan har färgat ut mer på fenorna lite mer åt de hållet på en av dina sista bilder här, men de är ändå rätt bleka och skiftar färg när de står å trycker tillsammans. Det där svarta prickarna försvinner samt strecket över ögonen syns väldigt sällan. Just nu är de väldigt lik de första bilderna du lade ut, bleka som dina var.

    Har en del flytväxter som gör det lite mer dunkelt samt i bakkant har jag väldigt mycket växter som skymmer ljuset. Så det finns ställen med dämpat ljus.

    Men varför ska de stå och trycka i nåt hörn långa stunder? Jag får sitta bra länge vid karet innan de rör på sig. Just nu är de jättetråkiga tycker jag, haha.

    Är det bara och ha tålamod och låta de bosätta sig ännu mer? krävs det lång tid innan de bosätter sig?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Jag tycker allt de borde få rum... Släck ena rampen kanske, så det blir lite dunkelt.

    De är ju rätt beigea ett bra tag i början innan de vuxit till sig och gjort sig hemmastadda.
    Så här såg mina ut när de var nya.

    Klicka på bilden för större version

Namn: mq6e.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,3 KB
ID: 2166548 Klicka på bilden för större version

Namn: 94d3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,0 KB
ID: 2166549Klicka på bilden för större version

Namn: 060720131530.jpg
Visningar: 2
Storlek: 133,6 KB
ID: 2166550 Klicka på bilden för större version

Namn: 060720131518.jpg
Visningar: 2
Storlek: 123,1 KB
ID: 2166551

    Sedan tog det väl ett par månader innan de såg ut så här.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 120920131792.jpg
Visningar: 4
Storlek: 94,8 KB
ID: 2166552 Klicka på bilden för större version

Namn: 120920131827.jpg
Visningar: 2
Storlek: 189,0 KB
ID: 2166553

    Nu har jag haft dem ett par år, och då är det ju klart att de färgar bättre. De är ju äldre också!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 280220153861.jpg
Visningar: 4
Storlek: 197,8 KB
ID: 2166565 Klicka på bilden för större version

Namn: 280220153839.jpg
Visningar: 3
Storlek: 211,8 KB
ID: 2166555Klicka på bilden för större version

Namn: 150120153631.jpg
Visningar: 6
Storlek: 163,9 KB
ID: 2166556 Klicka på bilden för större version

Namn: 280220153824.jpg
Visningar: 5
Storlek: 210,2 KB
ID: 2166568

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Eller tycker fiskarna helt enkelt att det är för trångt?

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Fattar inte varför bolivianerna fortfarande står och trycker rätt ofta, ser helt stressade ut, alla står still och fläktar snabbt med främre fenorna. Sällan de beter sig normalt. Och de färgar inte ut mer heller, är en hona som har lite röda fenor, de är överlag mest bleka hela tiden. Har ändå gått 5 dagar i karet.

    Har jag helt fel lysrör som tar fram färgerna?
    Har 2 armaturer, i ena ett lysrör på 12000 kelvin och den andra på 10000 kelvin.
    Senast redigerad av a.eriksson; 06 March 2015, 10:45.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Hur mycket kan man lita på denna ugnstermometer jag testade? Den visade 29 när vanliga termometern visade 27.

    Den visade även hyfsat rätt rumstemp den där ugnstermometern, 21 grader.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Jo, jag vet inte om mina värmare eller termometrar talar mest sanning.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Ja så konstigt hur man ska kunna få till rätt temp. Jag kunde inte ställa in värmaren på typ 27 för då bara fortsatte den att värma på, enligt termometern som visade 27 så var ändå värmaren påslagen. Vad tusan ska man gå efter? Ställa in värmaren på det de ska va eller? Verkar inte som värmaren känner av vad den verkligen tempen är. Jag har typ värmaren på 25 men termometern visar typ 27, ändå är värmaren aktiv trots att tempen är över 25 redan.

    Har varit tvungen att vrida ner värmaren tillochmed under 25. Det lyser en lampa på värmaren när den är aktiv.

    Mina lysrör värmer såklart upp vattnet en del då enligt termometern var det 25 utan värmare. Funderar på att gå till arken zoo och köpa en digital termometer. Orkar inte fumla med det här.

    Om man ställer in värmaren på 27 så borde ju vattnet hålla sig kring 27 enligt termometer!!!

    testade även att ta ur termometern ut i rummet för att se om den kunde visa rumstemp, och det gjorde den hyfsat, 22 grader visade den på samma ställe som den vanliga rums termometern som visade 20,5. Så termometern för karet visar väl 2 grader för mycket.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Har lagt märke till att mina vanliga termometrar (köpta i zoobutik) visar flera grader över vad jag sätter värmaren på. Och i ett rum, där jag har ett kar (Juwelkub) utan värmare, brukar termometern visa 27-28 grader, och även om väl lysrören värmer upp ytvattnet en del, så har jag svårt att tro att det skulle vara så varmt i rummet.

    Lämna en kommentar:


  • a.eriksson
    svarade
    Gjorde ett test för att kolla tempen. Tog min digitala ugnstermometer och stoppade ner stickan i vattnet och det visade tempen 29 grader (!) och min vanliga termometer i karet visar strax under 27 grader. 29 grader låter ju lite för högt, så vilken termometer ska man lita på?
    Den analoga kvicksilver termometern är några år gammal, borde man lita mer på ugnstermometern? Har en rumstemometer i köket som visade 20 och kollade med ugnstermometern och även den visade 20 i köket..

    Vattnet känns rätt varmt

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...