Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Har för mig att Tommy sa vid nå't tillfälle att andmat är bra mot nitrit. Men vill inte ha skiten ändå, för den är i det närmaste omöjlig att bli av med.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • a.eriksson
      • May 2010
      • 148

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Flytväxter är bra när det handlar om att suga näring ur karet! Därför är de speciellt lämpliga i ett nystartat akvarium som inte kommit igång riktigt för att motverka förekomsten av alger!
      Däremot kan de istället orsaka problem i ett inkört växtakvarium, eftersom de med sin fria tillgång till CO2 via luften lätt konkurrerar ut undervattensväxter i ett akvarium utan tillsatt CO2.
      Ja så är det ju, fullt medveten om det om man bara kör växtakvarium. Att flytväxter då blir en bov istället.

      Men det är ju nåt med de där, har svårt att fatta det här med nitrit och nitrat. Om man typ övermatar/för mycket fiskbajs så bildas något, är det nitrit? Bildas nitrat först? Eller tvärtom, kan någon förklara.

      Men förutom att flytväxter är dåliga för ett växtakvarium så är det väl sant att de är bra för flera saker? Har iaf jag läst att det ska va bra. Alltså suger upp nitrit eller vad det nu är man inte vill ha?

      Fick inte riktigt svar på mitt förra inlägg!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Jag kan inte svara på vilka växter som förbrukar nitrit, för jag vet inte.

        Vad jag tror mig veta är att djur i ett akvarium utsöndrar ammonium, som bryts ned till nitrit, som bryts ned till nitrat, som förbrukas av växter, eller tas bort med vattenbyten.

        Kommentar

        • a.eriksson
          • May 2010
          • 148

          Hittade en kort mening i en beskrivning om den flytväxten jag har: "En bra vattenrenare om man har nitrit problem"

          Gäller växten Salvina Natans.

          Kommentar

          • a.eriksson
            • May 2010
            • 148

            Googla mig till hur det var med nitrit och nitrat hit och dit. Kom fram till att nitrat inte är något att oroa sig jämfört mot nitrit, nitrit verkar vara den man undvika mest och som är mest skadlig. Läste även att det var viktigt att ha bra filtration som suger åt sig nitriten och omvandlar till nitrat som växterna i sin tur tar upp.

            I mitt fall så har jag inte direkt växtakvarium som jag satsar på även om jag har mycket växter.

            Kommentar

            • a.eriksson
              • May 2010
              • 148

              Aja nog om diskussionen om nitrit och nitrat, nu hajar jag

              Jag gjorde som sagt nyss ett vattenbyte och fiskarna blev genast piggare mot vad de var innan, jag ger fan i maten så går det nog bra

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ja, nu får vi gå tillbaka till huvudfrågan här; varför är bolivianerna fortfarande stressade?
                Jag har inget svar... Det blev bättre efter vattenbytet säger du? Då får man fundera vidare i dessa banor, men nitrit har inte hunnit uppstå än, det vågar jag lova.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  My misstake. Blandade ihop det med ett annat kar det gått räkor i innan. Är karet helt nystartat är det en annan femma och då är det tidigt för nitrit ( enkelt att kolla med dropptest) hur är syresättningen då?
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Du göder med PMDD säger du, hur gör du då?

                    Kommentar

                    • a.eriksson
                      • May 2010
                      • 148

                      Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

                      Ja alltså hade använt samma kar till räkor förut innan jag startat om det. Testat nitrit och det fanns inget där såklart. Ska visa gult för att va noll men det var svagt mot nivån närmast gult. Så mellan där, Inte skadligt iallafall.

                      Det blev bättre efter vattenbytet, kom i ganska kallt vatten, tempen sjönk några grader. Men gick upp igen pga värmaren.

                      Jag göder pmdd enligt instruktion, om jag minns rätt när jag använde det förut. Är gamla varianten av pmdd med nutrisi och citronsyra och har 3 olika flaskor, tar lite av varje flaska, ungefär så mycket som ska doseras för den volym jag har.

                      Syresättningen borde va ok, men vet inte om det är för svag cirkulation eller inte. Bara flytväxterna som rör på sig, rötterna fläktar typ, ytvattnet rör sig så bildas syre av de.. Bör det vara mer snurr i vattnet? Vill de inte ha väldigt lugnt?
                      Senast redigerad av a.eriksson; 06 March 2015, 19:58.

                      Kommentar

                      • a.eriksson
                        • May 2010
                        • 148

                        Doserar enligt följande från pmdd.se:

                        Vattenbyte och dosering

                        Gör ett vattenbyte på 25-50% en gång i veckan och tillsätt därefter 10 ml per 100 liter akvarievolym från vardera flaska. Har du tex ett 200 liters akvarium tillsätter du alltså 20 ml från flaskan med KNO3, 20 ml från flaskan med KH2PO4 och 20 ml från flaskan med NutriSI.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Just värme gör ju annars att syrehalten i vattnet går ner. Har man närmre 30 grader ska man ha bra fart på vattenytan för att det inte ska bli syrebrist
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • a.eriksson
                            • May 2010
                            • 148

                            Nu är inte termometern helt tillförlitlig men de borde va runt 26-27 grader.

                            Kommentar

                            • a.eriksson
                              • May 2010
                              • 148

                              Dragit på cirkulationen lite grann bara, så pass så att jag kan köra diffusor så de blir lite mer syre. Lite mer snurr nu på vattnet. De reagerade faktiskt lite direkt när jag drog på lite, de började bubbla osv. Ska se hur de beter sig nu, om de blir mer aktiva osv.

                              Kommentar

                              • a.eriksson
                                • May 2010
                                • 148

                                Äh jävla strul. De står bara still hela tiden. Vred upp cirkulationen lite igår men jag vet inte om de blivit bättre, om syresättningen skulle va klen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...