Temperatur Discus och andra arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

    Temperatur Discus och andra arter

    Hej, gör en reservtråd eftersom forumet är allmänt dött på många ställen dygnet runt.

    Jag undrar hur ni som håller Discus gör med temperaturen. Fläskar ni på med 29 grader? Hur tar era växter det? Hur tar de andra arterna det? Eller kör ni inte andra arter med Discus?

    Akvariet jag pratar om är detta: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157804
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Temperatur Discus och andra arter

    Håller mig på prick 30 vilket fiskar växter och körsbärsräkor etc. klarar galant.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Håller mig på prick 30 vilket fiskar växter och körsbärsräkor etc. klarar galant.
      Vad har du för termometer,måste vara känsligt om det är högre än 30 och man vet ju inte om termometern vissar rätt
      Senast redigerad av Gäst; 20 September 2013, 20:10.

      Kommentar

      • TheSwedishPike
        • June 2013
        • 123

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Håller mig på prick 30 vilket fiskar växter och körsbärsräkor etc. klarar galant.
        Jäklar! Otroligt, hur kan dem räkorna klara det? Vill inte de har det ganska så svalt vatten? Typ 24 grader?

        Intressant, kollade din video precis om ditt 450 liters Discus, ser du både har några små ottisar, pansarmalar och kardinaltetror. Är impad över hur bra både växterna och pansarmalarna tar 30 grader, speciellt växterna.

        Som jag fattat det vill pansarmalar ha runt 25 grader egentligen och för växterna måste det vara på "skalar sprötet" att det inte dippar till förruttnelse...
        Senast redigerad av TheSwedishPike; 20 September 2013, 20:17.

        Kommentar

        • TheSwedishPike
          • June 2013
          • 123

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Vad har du för termometer,måste vara känsligt om det är högre än 30 och man vet ju inte om termetern vissar rätt
          Mycket dör i akvarievärlden både vid 30 och över 30 grader. Kan inte tänka mig växterna ler...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Har tre termometrar i karet och går efter den jag köpt som visat lika som en referenstermometer. Letade igenom hela lagret och tog bara de som visade exakt rätt. Så även om artbeskrivningarna säger att det bara ska gå med 28 så klarar flera arter något mera. De räkor jag har är Körsbärsräkor och Amanos och Körsbären är oerhört mycket rödare än i det vanliga karet där det är 24. Jag har Amanos här också som rör sig som blixtsnabba pantrar i detta vatten. Men flera arter skulle trilla av pinn om det gled upp till 31-32. Råkade glida upp till 31 i somras och då började jättevallisnerian gulna så smått, när tempen sjönk till 30 så blev de gröna igen. Räkorna sökte sig nedåt i karet. Men 30 funkar för dessa arter, men då gäller det att tempen visar rätt. Skulle jag gå efter Juwels digitala är det 33,5 och det stämmer ju inte alls...
            Trots tempen så är Nitrit och Nitrat i stort sett noll.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Skall det vara så svårt att tillverka en termometer som visar rätt utan att det kostar en förmögenhet.

              Jag gillar att ha kontroll men med termpen vet man ju aldrig mer exakt.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Diskusen är mest fertil i 28,5 grader det säger väl en del om vad den optimala tempen är iallfall under lekperioden.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ja den frågan har ju varit igång i andra trådar men ser man vad en termometer som kan räknas exakt kostar och jämför med de vi hittar i affären så kanske det inte är så konstigt. Om jag går igenom mina (7 st.) så diffar det 6,5 grader mellan max och lägst.
                  Men i ett vanligt kar gör det inte så mycket men gällande Diskus så blir det ju en risk ju närmare 30 man hamnar. Å andra sidan kan man ju ha en termometer som visar för mycket och då får du sjuka Diskus av för låg temperatur istället.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Diskusen är mest fertil i 28,5 grader det säger väl en del om vad den optimala tempen är iallfall under lekperioden.
                    Är det så att du rekommenderar den tempen själv?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Det vore bra om det fanns en riktigt bra termometer att hyra så vet vilken termometer som man har som visar rätt.

                      Kommentar

                      • TheSwedishPike
                        • June 2013
                        • 123

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Är det så att du rekommenderar den tempen själv?
                        Jag har av denna typen själv: http://arkenzoo.se/media/catalog/pro...00310088_1.png

                        Jag har en 300 wattare Ehiem Jäger doppvärmare som jag har ställt in 27 grader på och min termometer visar 27.

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Är det så att du rekommenderar den tempen själv?
                          Ja det är den jag kör Bäst för fisken o något bättre för plånboken.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            För ung-Diskus rekommenderas ofta åtminstone 29 grader så som jag fattat det.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #15
                              Ursprungligen postat av TheSwedishPike
                              Jag har av denna typen själv: http://arkenzoo.se/media/catalog/pro...00310088_1.png

                              Jag har en 300 wattare Ehiem Jäger doppvärmare som jag har ställt in 27 grader på och min termometer visar 27.
                              Temperaturinställningen på doppvärmare brukar fungera dåligt och kan skilja på flera grader så du kanske har en annan temp än vad du tror.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...