Temperatur Discus och andra arter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

Ursprungligen postat av Christer5
    Temperaturinställningen på doppvärmare brukar fungera dåligt och kan skilja på flera grader så du kanske har en annan temp än vad du tror.
    Hm, låter helt sinnesrubbat faktiskt.

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Skulle din termometer fungera som mina så kan det vara allt mellan 23 och 30 du har i karet. Men hur känns vattnet? Närmare 30 så känns det påtagligt ljummet om du stoppar ned handen.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Christer5

Det kanske jag är men det är allmänt känt att graderingen på doppvärmare inte är exakt.

Nu skall jag inte tjata mer men för er med discus är det ju viktigt med rätt temp

Kommentar

• TheSwedishPike
          • June 2013
          • 123

Ursprungligen postat av Bluewing
          Skulle din termometer fungera som mina så kan det vara allt mellan 23 och 30 du har i karet. Men hur känns vattnet? Närmare 30 så känns det påtagligt ljummet om du stoppar ned handen.
          Är du seriös? Med både din och Christers teori så man ju tipsa nybörjare att strunta i termometer helt och hållet för de visar fel enligt er. Okej, inte alla kanske, men de flesta som folk köper visar fel.

Kommentar

• Bluewing
            • August 2012
            • 10522

Ursprungligen postat av Christer5
            Det kanske jag är men det är allmänt känt att graderingen på doppvärmare inte är exakt.

Nu skall jag inte tjata mer men för er med discus är det ju viktigt med rätt temp
            Men tillhör samma sinnesrubbade skara som du Christer och har samma erfarenheter. Så med åren lär man sig att en del termometrar går att lita på. Andra är helt fel. Har man någon som visar korrekt så lär man sig hur man ska se de andra temperna och då drar man ifrån eller lägger till beroende på vilken termometer man använder. Om man går till en butik och lägger fram 10 termometrar så visar de ofta ganska olika.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

Kommentar

• TheSwedishPike
              • June 2013
              • 123

Men tillhör samma sinnesrubbade skara som du Christer och har samma erfarenheter. Så med åren lär man sig att en del termometrar går att lita på. Andra är helt fel. Har man någon som visar korrekt så lär man sig hur man ska se de andra temperna och då drar man ifrån eller lägger till beroende på vilken termometer man använder. Om man går till en butik och lägger fram 10 termometrar så visar de ofta ganska olika.
              Den jag länkade ovan, det är väl av kvicksilver typen, den måste väl ändå visa ganska så exakt? Det är en klassiker för den sorten hade t.o.m. mina föräldrar när de höll på med akvarium innan jag fanns.

Kommentar

• Bluewing
                • August 2012
                • 10522

Ursprungligen postat av TheSwedishPike
                Är du seriös? Med både din och Christers teori så man ju tipsa nybörjare att strunta i termometer helt och hållet för de visar fel enligt er. Okej, inte alla kanske, men de flesta som folk köper visar fel.
                Såja nu tar vi det lugnt . Du får ju inte svar från det vetenskapliga rådet utan från folk som haft akvarier länge och följaktligen ägt många termometrar. Så du kan lugnt förkasta det hela och se det på ett annat sätt. Det är helt ok
                Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                  • August 2012
                  • 10522

En exakt termometer kostar alltså närmare tusenlappen. Jag gav 30:- för min som visar korrekt och Juwels som visar åt h-e fel kostar 120:-. Så lita du på vad du tycker temperaturen visar om du uppfattar det som att djur och växter mår bra.
                  Juwel Lido 120

Kommentar

• Christer5

Bluewing,jag har tre digitala samt ett antal vanliga termometrar och då jag inte har discus så klarar jag mig bra då jag nog vet att tempen är i rimlig nivå.

Kommentar

• TheSwedishPike
                      • June 2013
                      • 123

Såja nu tar vi det lugnt . Du får ju inte svar från det vetenskapliga rådet utan från folk som haft akvarier länge och följaktligen ägt många termometrar. Så du kan lugnt förkasta det hela och se det på ett annat sätt. Det är helt ok
                      Jaha, men alltså gud. Om termometrarna visar olika temp, hur i hela fridens namn vet ni då vilken som visar rätt temp? Det är ju en x-file.
                      Det är ju som att ta en bild och göra 9 kopior av den och sen kasta ut dem på golvet och sen plocka upp den bilden som inte är kopia. Chansen finns ju att man tar rätt, men hur ska man veta det? Jadu, detta var mystiskt.

Kommentar

• TheSwedishPike
                        • June 2013
                        • 123

En exakt termometer kostar alltså närmare tusenlappen. Jag gav 30:- för min som visar korrekt och Juwels som visar åt h-e fel kostar 120:-. Så lita du på vad du tycker temperaturen visar om du uppfattar det som att djur och växter mår bra.
                        Kan du länka din termometer för 30 kronor?

Har jag uppfattats som uppkäftig så har det inte alls varit meningen. Såg att christer uppfattade sig själv som sinnesrubbat och det var inte alls så jag menade utan det var mer teorin om att man inte kan se vilken temperatur man har som var sinnesrubbad...

Menar, ni förstår väl att ni gör en mållös med era åsikter?
                        Senast redigerad av TheSwedishPike; 20 September 2013, 21:50.

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Ursprungligen postat av TheSwedishPike
                          Kan du länka din termometer för 30 kronor?

Har jag uppfattats som uppkäftig så har det inte alls varit meningen. Såg att christer uppfattade sig själv som sinnesrubbat och det var inte alls så jag menade utan det var mer teorin om att man inte kan se vilken temperatur man har som var sinnesrubbad...

Menar, ni förstår väl att ni gör en mållös med era åsikter?
                          Det är lugnt . Jag trivs bra med dig och tycker det är klart njutbart när det blir lite känslor i en tråd. Så elda på du
                          Jag förstod att du inte menade oss men kunde inte hålla mig från att ösa på lite. Upplever att du är noggrann och ambitiös och vill då förstås ha känslan att du kan lita på dina prylar. Det är helt rimligt. Men det som gör dig till en allt bättre akvarist allt eftersom är ju att du ändå trots all teknik litar på ditt eget omdöme och den magkänsla som du utvecklar eftersom. Många erfarna akvarister har nog inte ens termometer i karen utan "vet" ungefär hur vattnet ska kännas och ser det på fiskar och växter när det blir för högt eller lågt.
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

Handlar tråden om diskus temp eller om termometrar??
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• TheSwedishPike
                              • June 2013
                              • 123

Det är lugnt . Jag trivs bra med dig och tycker det är klart njutbart när det blir lite känslor i en tråd. Så elda på du
                              Jag förstod att du inte menade oss men kunde inte hålla mig från att ösa på lite. Upplever att du är noggrann och ambitiös och vill då förstås ha känslan att du kan lita på dina prylar. Det är helt rimligt. Men det som gör dig till en allt bättre akvarist allt eftersom är ju att du ändå trots all teknik litar på ditt eget omdöme och den magkänsla som du utvecklar eftersom. Många erfarna akvarister har nog inte ens termometer i karen utan "vet" ungefär hur vattnet ska kännas och ser det på fiskar och växter när det blir för högt eller lågt.
                              Jojo, jag har inte kört med doppvärmare själv sen jag skaffade Discus nu eftersom jag har läst mig till att det verkar vara en värmekrävande sate.
                              Anledning till att jag har doppvärmare nu är för det inte ska dippa under 27 grader i alla fall på natten när belysningen är släckt bara för det inte ska bli stressigt för dem med temperaturskillnader.

Kommentar

• Bluewing
                                • August 2012
                                • 10522

Om Diskustemp vad jag förstått, men som en följd av det hur man ska veta att man då har rätt temp till dem. Så uppfattar inte termometerutvikningen som OT egentligen. Vad är din egen syn på rätt temperatur för ungdiskus och vuxendiskus, Kaj?
                                Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...