Temperatur Discus och andra arter
Kollaps
X
-
-
Skulle din termometer fungera som mina så kan det vara allt mellan 23 och 30 du har i karet. Men hur känns vattnet? Närmare 30 så känns det påtagligt ljummet om du stoppar ned handen.Kommentar
-
Christer5
Det kanske jag är men det är allmänt känt att graderingen på doppvärmare inte är exakt.
Nu skall jag inte tjata mer men för er med discus är det ju viktigt med rätt tempKommentar
-
Är du seriös? Med både din och Christers teori så man ju tipsa nybörjare att strunta i termometer helt och hållet för de visar fel enligt er. Okej, inte alla kanske, men de flesta som folk köper visar fel.Kommentar
-
Men tillhör samma sinnesrubbade skara som du Christer och har samma erfarenheter. Så med åren lär man sig att en del termometrar går att lita på. Andra är helt fel. Har man någon som visar korrekt så lär man sig hur man ska se de andra temperna och då drar man ifrån eller lägger till beroende på vilken termometer man använder. Om man går till en butik och lägger fram 10 termometrar så visar de ofta ganska olika.Kommentar
-
Men tillhör samma sinnesrubbade skara som du Christer och har samma erfarenheter. Så med åren lär man sig att en del termometrar går att lita på. Andra är helt fel. Har man någon som visar korrekt så lär man sig hur man ska se de andra temperna och då drar man ifrån eller lägger till beroende på vilken termometer man använder. Om man går till en butik och lägger fram 10 termometrar så visar de ofta ganska olika.Kommentar
-
. Du får ju inte svar från det vetenskapliga rådet utan från folk som haft akvarier länge och följaktligen ägt många termometrar. Så du kan lugnt förkasta det hela och se det på ett annat sätt. Det är helt ok
Kommentar
-
En exakt termometer kostar alltså närmare tusenlappen. Jag gav 30:- för min som visar korrekt och Juwels som visar åt h-e fel kostar 120:-. Så lita du på vad du tycker temperaturen visar om du uppfattar det som att djur och växter mår bra.Kommentar
-
Christer5
Bluewing,jag har tre digitala samt ett antal vanliga termometrar och då jag inte har discus så klarar jag mig bra då jag nog vet att tempen är i rimlig nivå.Kommentar
-
Det är ju som att ta en bild och göra 9 kopior av den och sen kasta ut dem på golvet och sen plocka upp den bilden som inte är kopia. Chansen finns ju att man tar rätt, men hur ska man veta det? Jadu, detta var mystiskt.Kommentar
-
Har jag uppfattats som uppkäftig så har det inte alls varit meningen. Såg att christer uppfattade sig själv som sinnesrubbat och det var inte alls så jag menade utan det var mer teorin om att man inte kan se vilken temperatur man har som var sinnesrubbad...
Menar, ni förstår väl att ni gör en mållös med era åsikter?Senast redigerad av TheSwedishPike; 20 September 2013, 21:50.Kommentar
-
Kan du länka din termometer för 30 kronor?
Har jag uppfattats som uppkäftig så har det inte alls varit meningen. Såg att christer uppfattade sig själv som sinnesrubbat och det var inte alls så jag menade utan det var mer teorin om att man inte kan se vilken temperatur man har som var sinnesrubbad...
Menar, ni förstår väl att ni gör en mållös med era åsikter?. Jag trivs bra med dig och tycker det är klart njutbart när det blir lite känslor i en tråd. Så elda på du
Jag förstod att du inte menade oss men kunde inte hålla mig från att ösa på lite. Upplever att du är noggrann och ambitiös och vill då förstås ha känslan att du kan lita på dina prylar. Det är helt rimligt. Men det som gör dig till en allt bättre akvarist allt eftersom är ju att du ändå trots all teknik litar på ditt eget omdöme och den magkänsla som du utvecklar eftersom. Många erfarna akvarister har nog inte ens termometer i karen utan "vet" ungefär hur vattnet ska kännas och ser det på fiskar och växter när det blir för högt eller lågt.Kommentar
-
Handlar tråden om diskus temp eller om termometrar??Kommentar
-
Det är lugnt. Jag trivs bra med dig och tycker det är klart njutbart när det blir lite känslor i en tråd. Så elda på du
Jag förstod att du inte menade oss men kunde inte hålla mig från att ösa på lite. Upplever att du är noggrann och ambitiös och vill då förstås ha känslan att du kan lita på dina prylar. Det är helt rimligt. Men det som gör dig till en allt bättre akvarist allt eftersom är ju att du ändå trots all teknik litar på ditt eget omdöme och den magkänsla som du utvecklar eftersom. Många erfarna akvarister har nog inte ens termometer i karen utan "vet" ungefär hur vattnet ska kännas och ser det på fiskar och växter när det blir för högt eller lågt.
Anledning till att jag har doppvärmare nu är för det inte ska dippa under 27 grader i alla fall på natten när belysningen är släckt bara för det inte ska bli stressigt för dem med temperaturskillnader.Kommentar
-
Om Diskustemp vad jag förstått, men som en följd av det hur man ska veta att man då har rätt temp till dem. Så uppfattar inte termometerutvikningen som OT egentligen. Vad är din egen syn på rätt temperatur för ungdiskus och vuxendiskus, Kaj?Kommentar
Kommentar