Temperatur Discus och andra arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

    #61
    Ursprungligen postat av Rebah
    De 2 som dog, såg de friska ut innan du höjde temperaturen annars? Andades normalt etc?
    Kan ju säga som så att den ena som dog var den som hade matvägrat i början i säkert 3 veckor, men tillslut började äta mygglarver, men som sagt så dog den. Den andra som dog var väldigt mager och verkade inte alls kunna ta upp någon näring trots den åt.

    Det jag är rädd för att jag ska mista 1 blue diamond discus och min okända fisk som jag kallar halvmåne då han antagligen fått för lite A-vitaminbrist som liten.

    Den blåa är väldigt mystisk i färgen, man kan kanske säga att den är mörk i färgen, inte lika blekblå som mina andra två blue diamond. Den med A-vitaminbrist verkar ha blivit väldigt tillbakadragen och vill vara för sig själv.

    För den som undrar om jag har någon hackkyckling så är det inte så i detta fallet. Har inte sett någon som puffat på någon annan. Dock är det precis som om de som mår dåligt drar sig undan med flit.
    Senast redigerad av TheSwedishPike; 24 September 2013, 04:27.

    Kommentar

    • TheSwedishPike
      • June 2013
      • 123

      #62
      Ursprungligen postat av Perlan
      som andra skrivit har dina fiskar inte dött av 29-30 grader.
      mina går konstant i dom temperaturerna. när jag kör värmekur ligger jag på 34-35 grader. varit uppe på 37,6 grader som mest, det var av misstag. men dom fiskarna som var i karantän karet vid det tillfället lever allihopa än idag.
      däremot ska du inte lita på glastermometrarna. dom kan slå på flera grader i värsta fall.

      när du bytar vatten. hur gör du då? tar du det bara rakt från kranen?
      När jag bytar vatten så bytar jag som vanligt. Jag låter vattnet rinna med högt tryck några minuter sen så känner jag mig fram med handen när det känns rätt temperatur. Sen fyller jag på med fullt tryck, har satt en skumgummipatron som ska vara till Aquaels Fan 3 pump runt slangen så att det inte ska bli en kraftig stråle som river upp gruset i karet.
      I samband med vattenbytet så göder jag vattnet med Happy life plant, Ferro och Carbon enligt rekommenderade mått för mitt akvarium med mycket växter. Gödning av Carbon sker varje dag.

      Har dock inte haft möjlighet att kolla värdena då jag inte har dessa tester och det har varit långa nattpass på jobb.

      Mvh Ted.
      Senast redigerad av TheSwedishPike; 24 September 2013, 04:30.

      Kommentar

      • Perlan
        • July 2012
        • 79

        #63
        Ursprungligen postat av TheSwedishPike
        När jag bytar vatten så bytar jag som vanligt. Jag låter vattnet rinna med högt tryck några minuter sen så känner jag mig fram med handen när det känns rätt temperatur. Sen fyller jag på med fullt tryck, har satt en skumgummipatron som ska vara till Aquaels Fan 3 pump runt slangen så att det inte ska bli en kraftig stråle som river upp gruset i karet.
        I samband med vattenbytet så göder jag vattnet med Happy life plant, Ferro och Carbon enligt rekommenderade mått för mitt akvarium med mycket växter. Gödning av Carbon sker varje dag.

        Har dock inte haft möjlighet att kolla värdena då jag inte har dessa tester och det har varit långa nattpass på jobb.

        Mvh Ted.
        Om det är kopplat till dödsfallen är svårt att säga av flera olika anledningar.
        men om vi gör ett antagande att du bor i en bostad med kommunalt vatten, så tillsätter vattenverket med största sannolikhet antingen klor eller kloramin i dricksvattnet för att hålla nere parasiter och bakterier.
        när du då bytar vatten som du gör så får du det rakt i karet. och eftersom vattenverket tillsätter det för att döda bakterier och parasiter, kan du ju fundera på vad det kan ta död på i ditt akvarie. säkerligen inte diskusen direkt, men däremot dom goda nyttobakterierna, som i sin tur leder till att nitrit/nitrat nivåerna ökar. och där kommer du med ett vattenbyte. där du med största sanorlikhet har högre pH i det nya vattnet än i akvariet. vilket leder till att ammoniumet omvandlas till ammoniak, och det är inte alls bra. det sker i en fruktansvärd fart. o sen har du problem.


        Men som tur är, är det lätt avhjälpt. köp ett kolfilter+hus+nödvändiga kopplingar på tex jula. går på runt en 500ing komplett.
        det ska kopplas på kranen så vattnet går igenom där innan det hamnar i akvariet. att köra aktivt kol i ett filter, i akvariet är ingen bra ide.

        Men som jag förstår det har du inte haft diskusarna så länge, och inte heller haft igång karet så länge.
        det kan bero på fler grejor eller helt andra grejor också som ligger bakom döden.
        är diskusen köpt i en vanlig zoo affär så kan kvaliteten på dom oftast vara under all kritik. då butikspersonalen inte sköter om dom som dom borde.


        har du möjlighet att ta någon bild på dina fiskar och lägga upp?

        jag vet inte om jag redan gjort det, men kan rekomendera dig att bli medlem på www.diskusforum.se det är gratis. och där finns mycke expertis på allt som kan hända en diskus.

        Kommentar

        • TheSwedishPike
          • June 2013
          • 123

          #64
          Ursprungligen postat av Perlan
          Om det är kopplat till dödsfallen är svårt att säga av flera olika anledningar.
          men om vi gör ett antagande att du bor i en bostad med kommunalt vatten, så tillsätter vattenverket med största sannolikhet antingen klor eller kloramin i dricksvattnet för att hålla nere parasiter och bakterier.
          när du då bytar vatten som du gör så får du det rakt i karet. och eftersom vattenverket tillsätter det för att döda bakterier och parasiter, kan du ju fundera på vad det kan ta död på i ditt akvarie. säkerligen inte diskusen direkt, men däremot dom goda nyttobakterierna, som i sin tur leder till att nitrit/nitrat nivåerna ökar. och där kommer du med ett vattenbyte. där du med största sanorlikhet har högre pH i det nya vattnet än i akvariet. vilket leder till att ammoniumet omvandlas till ammoniak, och det är inte alls bra. det sker i en fruktansvärd fart. o sen har du problem.


          Men som tur är, är det lätt avhjälpt. köp ett kolfilter+hus+nödvändiga kopplingar på tex jula. går på runt en 500ing komplett.
          det ska kopplas på kranen så vattnet går igenom där innan det hamnar i akvariet. att köra aktivt kol i ett filter, i akvariet är ingen bra ide.

          Men som jag förstår det har du inte haft diskusarna så länge, och inte heller haft igång karet så länge.
          det kan bero på fler grejor eller helt andra grejor också som ligger bakom döden.
          är diskusen köpt i en vanlig zoo affär så kan kvaliteten på dom oftast vara under all kritik. då butikspersonalen inte sköter om dom som dom borde.


          har du möjlighet att ta någon bild på dina fiskar och lägga upp?

          jag vet inte om jag redan gjort det, men kan rekomendera dig att bli medlem på www.diskusforum.se det är gratis. och där finns mycke expertis på allt som kan hända en diskus.

          Hej!
          Tack för att du vill hjälpa till!
          Skulle du vilja länka mig till en sån där koppling du pratar om? Hur fungerar en sån anläggning? Tänker på underhåll av kolfiltret du snackade om? Vad är det som händer med vattnet när det rinner igenom den anläggningen? Blir det destillerat?

          Angående mina Discus så är de ej köpta av amatördjuraffärer, ta inte illa upp djuraffärer.

          Mina Diskus är från Bl Discus och han heter Bengt Liljeqvist och han är en mycket erfaren och duktig Discusodlare, sen är några från en annan som också har egen odling av Discus i Landskrona. Mina största Discus köpte jag av en privatperson i Laholm, men de såg friska och fina ut. Fick reda på att de också kom från Bl Discus från början också.

          Jag har väldigt svårt för att ta bild på dem, men jag ska göra vad jag kan för att få bild.

          Jag funderar även på att starta upp ett "sjukhus akvarium" där jag bara ska ha några rötter eller nåt och så då höja värmen och låta de 3 Discus fiskarna gå där som jag misstänker är sjuka.

          Kommentar

          • Perlan
            • July 2012
            • 79

            #65
            hej

            här är prylarna:


            filtert som sitter i är bara att kasta. det är inget kolfilter i.

            sen såna här kopplingar. men kommer inte ihåg om det är R25/R20 eller R25/R15 du behöver.
            http://www.jula.se/nippelforminskning-450791 dom behöver du två av. en i varje ände på filterhuset

            och två såna: http://www.jula.se/skruvkoppling-1-2-052610 sen kopplar du bara slang från kranen. sätter på en typ gardena koppling in i filtert. sen gardenakoppling i andra änden o ner i akvariet.
            och en rulle gängtejp.

            kolfiltert bytar du var 3e månad. absolut inte längre mellan bytena. aktivt kol kan vara lurigt. när det är mättat kan det bara släppa ifrån sig allt det har samlat på sig.
            när du använder det ska du inte köra på full patte på kranen. då hinner inte filtret med. det krävs 2-3 filter seriekopplat om man ska kunna köra på full patte och ändå får bort kemikalierna.

            denna typen av filter är endast för att ta bort kemikalier som vattenverket tillsätter.
            när du menar destillerat vatten tänker du nog på ett RO system. eller revers osmos system som det heter. men då snackar vi andra pengar. och man bör ha bra vattenkunskap om man ska börja med RO system.
            vill du veta mer om RO är det bara att fråga. jag använder uteslutande RO vatten i mina kar.

            Jag känner till både BL och Harrys. bor själv i ystad
            Harry har en riktigt fin anläggning.
            så det är bra nog fisk du fått tag på.
            anledningen till att jag fråga är för att ibland köper folk sina diskus på hornbach och akvarie kedjor, och väldigt ofta är det sjuk och dålig fisk.
            du får ta dig tid någon dag att åka upp till Aquazoo utanför Ullared. det är en riktigt fin diskus affär

            Har du tillsatt några nyttobakterier och sånt när du startade karet?

            ett karantän akvarie startar man inte bara upp. det låter man stå tomt när det inte används. och är noga med att desinfektera det innan man stoppar i ny fisk.
            att höja tempen ska man vara försiktig med om man iinte har koll på vad som är fel på fisken. är det en bakterie sjukdom så blir det inte bra med värmehöjning.
            vad kör du för värme i dina kar nu?
            hur ser bajset ut efter fiskarna?

            det första du ska göra om du misstänker att fisken är sjuk. byta vatten. 50% om dagen i 1 vecka och se vad som händer.
            men det förutsätter att vattnet är rent. alltså filtrerat innan.
            95% av alla som medicinerar sina fiskar, medicinerar egentligen mot dålig vattenkvalitet.
            men det gäller inte om fisken har dimmiga ögon.
            eller är en vitskitare. då kan du byta hur mycket vatten som helst utan framgång.

            Kommentar

            • Perlan
              • July 2012
              • 79

              #66
              föresten varför misstänker du att dina fiskar är sjuka?
              vad visar dom för symtom?
              hur ser som sagt ögon och bajset ut?
              är det odlat eller vildfångad fisk?
              hur är färgerna på dom? alltså inte röda o blå. utan är dom mörka
              hur är andningen? andas dom med båda gälarna?
              kliar dom sig mot inredningen eller gruset?

              Kommentar

              • TheSwedishPike
                • June 2013
                • 123

                #67
                Ursprungligen postat av Perlan
                föresten varför misstänker du att dina fiskar är sjuka?
                vad visar dom för symtom?
                hur ser som sagt ögon och bajset ut?
                är det odlat eller vildfångad fisk?
                hur är färgerna på dom? alltså inte röda o blå. utan är dom mörka
                hur är andningen? andas dom med båda gälarna?
                kliar dom sig mot inredningen eller gruset?
                God morgon eller vad man ska säga! Nu har man slutat jobb! Nu ska jag svara på din roman så gott jag kan.

                Till att börja med så tackar jag för länkarna till sakerna och för informationen om underhåll av det.

                Osmos anläggning vet jag inte riktigt om jag kan koppla själv. Var inne på att skaffa det innan när jag körde saltvatten i ett 450 liters kar, men jag klarade mig bra utan då. Ska se om jag kan titta närmare på dem sakerna.

                Dock blir jag fundersam på din mening där: "Filtret som sitter i är bara att kasta, det är inget kolfilter i.". Sen andra frågan, känns det inte lite väl riskabelt att täta med tejp när det gäller vatten?

                Kul att du vet vilka de båda är som jag har köpt mina ungdiscus hos. Då kanske du känner till att han på Bl Discus bytar med endast kranvatten? Och förmodligen har vi samma vatten för jag bor knappt 3km ifrån hans butik så att säga.

                Tack för tipset om Aquazoo, ska försöka ha det i tanken nästa gång man åker mot Ullared, dock kan jag inte ha fler Discus, jag är så nöjd med det antalet jag har.

                Vid uppstarten av akvariet så startades akvariet upp med både vatten från mitt 112 liters akvarium som jag hade tidigare och Nitrivec enligt bruksanvisningen. Det var typ 30 småfiskar som åkte ner direkt i akvariet då och det akvariet startades upp slutet av Juli eller början av augusti, kan inte minnas exakt datum. Första fotot jag har på karet igång är taget 1:a augusti i alla fall, så utgår från det.
                Under karets uppstart så har jag köpt på mig en del växter, men många av mina växter är växter som jag har trimmat och planterat som nya plantor själv. I mitten av augusti så började jag med göda mina växter med Happy life plant, ferro och carbo. Sen dess har jag fortsatt så. Gödningen av plant och ferro har jag gjort i samband med 30% vattenbyte en gång i veckan och carbo göder jag dagligen.

                Anledningen till sjukhusakvarium var för att kunna höja temperaturen då jag har fått flera tips om att höja till 34-35 grader om man misstänker sjukdom. Jag tror dock att jag kan ha haft det lite kallt för mina små discus, för jag hade ingen doppvärmare i början utan levde på belysningsvärmen, men det kan mycket väl ha sjunkit under 27 grader under natten som jag inte har märkt eller sett. Just nu så är det inställt så det inte kan sjunka under 27 grader utan håller sig på 27-28 grader.
                Jag kan ju inte höja tempen i mitt sällskapsakvarium då jag är rädd om mina växter och framförallt mina andra fiskar. T.ex. 29+ tror jag inte är acceptabelt för varken mina siameser, pansarmalar eller platy.

                Eftersom Discus är en relativt ny art för mig så kan jag ju inte till 100% säga att de bär sjukdom, men jag kallar dem sjuka eftersom de är tillbakadragna, mörkare i färgen, äter inte, börjar bli magra. En blue diamond är oroväckande mager just nu. Det rör sig om totalt 3 discus som inte verkar lika intresserad av maten som de andra. Det är 2 blue diamonds och 1 blandfärgad sort, dock misstänker jag förstadie för en trukos discus med för den blir mörk i färgen ibland också, dock äter den. Den blandfärgade har fått smeknamnet Halvmåne då han lider av A-vitaminbrist sen liten och har bara ett halvt öga på. Dock har han ju 2 ögon som vanligt.

                Nä, asså de skiter som normalt, inte sett vit skit eller slemmig skit. Det är vanliga chokladbruna korvar som kommer.
                Vildfångade är dem inte, de är odlade allihop.
                Andningen är lite märklig på endast några av de små. Vissa flämtar och vissa andas långsamt precis som mina vuxna Discus.
                Någon gång har jag väl sett nån fisk klia sig mot ett blad, men det har bara varit en gång sen simmar den och letar mat som vanligt.

                Ja, de andas med båda gälarna.

                Nu blev det många svar, hehe.

                Om du inte har kollat min tråd om karet så har du en film här när alla levde. Filmen är ifrån förra veckan.

                A video of my discus fish and planted aquarium, enjoy.The tank is 200x60x60 cm. There are about 19 discus fish in the tank and an unknown number of different...
                Senast redigerad av TheSwedishPike; 25 September 2013, 05:14.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #68
                  Av en händelse diskuterade jag bl.a. diskus igår med Tommy på "Trop".
                  Han verkar tycka att har man diskus för tusentals kronor är det flera veckors karantän för ny fisk som gäller!
                  Enl. honom är diskusar riktiga bakteriehärdar och kan bära på stammar som de är resistenta mot, men som andra individer inte klarar...
                  Senast redigerad av Mr Woods; 25 September 2013, 10:02.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #69
                    Så är det. Just därför man använder sig av karantän. Diskusarna kan vara friska men när de paras ihop med ett annat "stim" så kan de snabbt bli sjuka.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #70
                      Egentligen så handlar ju tråden om temperaturen i akvariet. Så det blir mer och mer OT och handlar kanske nu mest om Diskusars hälsa.
                      Vet inte om man kan kalla Diskus just bakteriehärdar. Men de bär på mycket latenta problem som kan vara bakteriella, parasiter, flagellater etc. Så länge Diskusen är i toppform och är harmonisk så kan ofta deras kroppar hantera detta. Men så fort något dippar i vattenkvalité, foder, stress, belysning eller nästan vad som helst egentligen så sänks immunförsvaret och en eller ofta flera problem bryter ut. Det är ju därför Diskusen klassas som svår att ha. Efter att ha lärt sig den hårda vägen, som du Ted gör nu, kommer en del så småningom att aldrig vilja ha Diskus igen eller att alternativt kavla upp ärmarna och steg för steg lära sig hantera dem optimalt så att det är på topp i stort sett hela tiden. Att se små tecken på sämre mående som leder till snabba insatser så det inte blir värre.
                      De som har haft Diskus gör mycket av detta på rutin och har ofta mindre problem än vi som startar upp från ruta ett. Så går det bra från början så beror det ofta på tillfälligheter och lite tur, men tippar det över så kan man tappa hela beståndet. Och det kan gå snabbt.
                      När jag var ung hade jag en grupp Diskus på 8 och alla dog. Jag var inte slarvig då, men kanske okunnig. Det är mycket jag gör annorlunda nu.
                      Men efter det bestämde jag mig "aldrig mera Diskus" men det tog 30 år att smälta det nederlaget och ladda om. Nu ser jag Diskusen som en av de mest intressanta och utmanande arter man kan ha i sitt kar. Men svår.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #71
                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Så är det. Just därför man använder sig av karantän. Diskusarna kan vara friska men när de paras ihop med ett annat "stim" så kan de snabbt bli sjuka.
                        Det var en av de första frågorna Tony tog upp med mig: Har du karantänkar? Har du annan fisk i akvariet?
                        Eftersom svaret var att jag inget sådant kar hade och att andra fiskar redan fanns i karet så sa han att jag måste inleda med en tredagars multicurabehandling med släckt belysning som en första åtgärd och att detta behövde upprepas varje gång jag släppt i något ny fisk. Så kör jag också. Alla har ju inte karantänkar och som nämnts tidigare så måste dessa skötas. Tony steriliserar ju egentligen varje kar innan nästa sändning släpps ner och då är ju det i helt nakna kar. Han skiftar också sida i lokalen så inget vatten från ett obehandlat kar ens ska kunna droppa ner i karet. Sjukstigan är också för sig av samma skäl.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #72
                          Jag har ju ett extra kar i förrådet som jag bara hämtar vid behov, så det är inte så jobbigt att ha ett karantänskar heller. :-)
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • TheSwedishPike
                            • June 2013
                            • 123

                            #73
                            Okej, tack för alla intressanta svar. Lite tråkigt att få reda på det först nu om att man måste ha karantänkär, då har nog mina små Discus bara turen att få överleva. Jag har väldigt svårt för att få en bild på dem också då de gillar att ligga och trycka under min rot med javaormbunke på eller långt in i buskaget.

                            Nu är ju situationen som den är. Vad hade ni gjort i min situation med 3 ungdiscus som inte mår bra? Hade ni skaffat separat kar, höjt tempen i det vattnet först till 28 grader, sen försökt höja till 34 grader? Inget matning, utan vänta på tecken om att de "ser en" när man kommer till rutan med en bit mat?

                            Jag tror faktiskt inte att det är någon fara med mina andra 4 ungdiscus, de verkar må bra och äter alla olika sorters föda jag slänger ner, vilket är ett gott tecken och har normala färger.

                            Dock är det just dem tre som jag vill rädda. Jag kan ju inte höja tempen i maintanken och absolut inte slänga ner mediciner eller salt osv. Har fiskar som är känsliga för salt i vattnet, t. ex. fläckiga pansarmalar.

                            Mvh Ted.

                            Edit: Ja, Bluewing, jag får gå den hårda vägen. Så är det med högskoleprov med. Första gången är hemskt, andra gången bekant, 3:e gången förståeligt, osv.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #74
                              Varför inte köra en multicura-kur på tre dagar parallellt med att du ger anti-spot droppat på torrfodret i en vecka. Lite för att påverka hud,gälar och mag-tarm. Ditt akvariums bakterieflora och växterna slås normalt inte ut av den kuren.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                #75
                                Pansarmalar har inget emot salt, det är en myt, jag har saltat mitt kar mängder med gånger med 1 DL per hundra liter och har aldrig varit emd om att pansarmalar dött.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...