A. Borelli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    A. Borelli

    Jag har skaffat mig 1+2 A Borelli som är kanske 3-4 cm stora.
    Vilket foder passar dessa bäst? Kan man få dom att äta torrt?

    Finns det någon annan snäll ciklid som kan gå ihop med dessa när dom blivit lite större? Akvariet är 240 liter. Dorsigera? Fjärilsciklid?

  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #2
    Läcker liten fisk det där , här är vad som står i artbeskrivningen här på Zoopet
    "Köttätare (små ryggradslösa djur) och allätare. Äter i akvarium levande foder kombinerat med frys- och torrfoder."

    Nu är jag ingen expert på ciklider men har själv haft ett par fjärilar och tycker att de borde funka rätt bra ihop , du bör försöka se till att det finns en hel del gömställen iform av växter , rötter & sten då bägge arterna tycker om gömställen
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      A borelli brukar inte vara kinkiga med maten utan de äter det mesta. Torrfoder, fryst foder och levande. Variera gärna och ge dem levande foder ibland, så kommer de snart vakta en kull med yngel. Båda arterna du nämner passar bra med dem och de konkurerar inte med borellin om grottor eftersom de lägger sin rom på ett plant underlag.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag har fångat A. borellii, A. trifasciata, A. commbrae och L. dorsigera i ett enda håvdrag i en våtmark i sydligaste Paraguay, så dom kan åtminstone leva tillsammans i naturen. Jag har aldrig haft alla tillsammans samtidigt i ett och samma akvarium. Apistogrammor kräver ganska mycket utrymme. Skall det fungera bra på sikt skulle jag inte ha mer än två par cichlider (av de nämnda arterna) i ett 250-liters.

        Lite nykläckt Artemia varje dag är bra. Då brukar det bli yngel.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Jag matar med frusen vuxen artemia, svarta mygg och cyclops. Ibland även flingfoder. Vad är näst bäst efter kläckt artemia att ge fiskarna? Jag vill helst inte hålla på med att kläcka ägg mm.

          Låter bra angående sällskap till dom. Blir nog dorsigerus i framtiden. Fjärilscikliderna dom har i min lokala butik är iofs stora och otroligt fina exemplar, men man blir ju tveksam till att pröva dom eftersom ALLA säger att dom är så himla känsliga och bara dör. :/
          Vid vilken storlek är Borellin könsmogen?
          Senast redigerad av Falconer; 09 November 2012, 18:09.

          Kommentar

          • RGL
            • April 2011
            • 94

            #6
            A. Borelli

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1352146860.486808.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,2 KB
ID: 2143706
            Här är en dålig iPhone bild på min nyinflyttade Borelli hane. Hur går leken till? Just nu spänner han sig och honan jagar bort honom för att senare simma bredvid och "gosa" är de på g?

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              Låter som det ja
              Antagligen har honan en grotta någon stans men är inte helt redo ännu, därför jagar hon bort hanen. Det kan nog bli lek när som

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Hej!
                Igår dog min opal-hane. Han vari iofs ganska liten kanske 3-4 cm. Han åt dåligt. Spottade ut det mesta. Matade med artemia, dafnier, svarta mygg och torrfoder.
                Verkade nästan som att han blev lite mobbad av dom 2 honorna jag har och tillslut dog han.
                Honorna är någon cm mindre än vad hanen var. Tycker det verkade lite underligt.
                Ska jag pröva att köpa en ny större hane eller ur samma grupp om dom finns kvar? Några andra tips för att nytt dödsfall ska inträffa..?
                Alla andra fiskar mår prima och äter så tror att han blev "ihjäl-mobbad" alt svalt.....

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Vilka andra fiskar har du tillsammans med borelliin?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Falconer
                    • November 2005
                    • 786

                    #10
                    Jag har dom med stänktetror, cor panda, rubintetror och siamesiska algätare. Borde inte vara pga dom...:/

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #11
                      Vad ska man mata dom med egentligen...? Iofs äter honorna det jag ger...

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Det borde funka, med dom fiskar du har, eftersom du har ett så pass stort kar.
                        Honorna behöver ganska så stora revir, så har du "typ" massor av "pinnar/rötter/eklöv och någon kokosnöt el dyl. i varje kortsida så borde det fungera.

                        Som du kanske vet, så är borelliin en av dom lite mer underdåniga apisarna, som inte trivs med fiskar som är dominanta - då blir dom reserverad och avvaktande. Jag har haft mina med endast smycketetror som sällskap, fast då i ett något mindre kar.

                        Mina har ätit allt, men det som har dragit igång lekbeteende, är strax efter vattenbyte - sen svarta mygg.
                        Här är min favorit, som har varit på bild massor av gånger i min egen tråd.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Falconer
                          • November 2005
                          • 786

                          #13
                          Okej. Jag har massor av rötter mm så det borde funka bra. Fin hane.

                          Jag får väl göra ett försök med en ny hane. Måste det vara opal då honorna är det?
                          Har du (gullefjun) eller någon annan aldrig varit med om att hanen blivit "utstött" av honorna?

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Falconer
                            Okej. Jag har massor av rötter mm så det borde funka bra. Fin hane.

                            Jag får väl göra ett försök med en ny hane. Måste det vara opal då honorna är det?
                            Har du (gullefjun) eller någon annan aldrig varit med om att hanen blivit "utstött" av honorna?
                            Jag tror nog inte, att dom bryr sig om vilken färg det är.
                            Jag, i alla fall har inte varit med om att hannen blivit bortstött - kan kanske bli så, om honorna inte är "in the mood", som Mats B. förmodligen skulle ha sagt.

                            Men om någon hona har ägg/yngel i någon grotta, kan honan vänligt men bestämt - om hanen kommer för nära, "säga" åt honom, "att vakta därute du, så sköter jag om resten".

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...