discus eller inte???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    discus eller inte???

    hej
    ja håller på o ska starta ett nytt akvarium,
    men är inte helt säker på vilken fisk ja ska köra på!
    den som ja är mycket sugen på är ju discus har läst typ allt ja kan hitta om denna underbara fisk
    men har ändå funderingar kring vb
    har läst allt ifrån att vb ska ske varje dag till att det går lika bra att byta var 3 vecka
    så nu undrar ja ju så klart vad är sant o vad är falsk
    ja ska inte odla något på den bara vara ett sällskaps akvarium
    o akvariet är på 350l

    mvh frost
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1028

    #2
    Det beror helt på hur mycket fisk du ska ha och vad du matar med.

    Kommentar

    • chricka
      • February 2009
      • 198

      #3
      Jag skaffade diskus för 2 veckor sedan efter att ha varit sugen på diskus i ca 2år . Det ända jag ångrar nu är att jag inte gjort det tidigare.

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #4
        Det beror helt på hur mycket fisk du ska ha och vad du matar med.

        okej ja hande tanke på att köpa 6 st små discus o sen låta dom växa o sen sälja minst två av dom vidare,
        övrig fisk blir nog några tetor tec kardinaler
        foder blir röda mygg och ett torfoder som ja inte kommer ihåg namn på nu
        är ja helt fel ute på det??
        ja har ju då aldrig haft discus o känner ingen som har det heller så alla svar blir ja mycket glad för

        Kommentar

        • mrfrost
          • October 2012
          • 186

          #5
          Jag skaffade diskus för 2 veckor sedan efter att ha varit sugen på diskus i ca 2år . Det ända jag ångrar nu är att jag inte gjort det tidigare.

          okej vad skoj
          hur har du dina storlek på akvarium temp foder mm??
          hur ofta har du tänkt göra vb??

          Kommentar

          • mrfrost
            • October 2012
            • 186

            #6
            vill gärna ha mer svar om era tankar kring detta

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Hur ofta du behöver göra vattenbyten beror ju på hur mycket vattnet skitas ner.

              I grund och botten handlar det ju bara om att vattenkvalitén ska vara bra. Klarar du bibehålla en bra kvalité med ett vattenbyte i veckan så räcker det ju. Mycket växter t.ex kan hjälpa så man inte behöver göra vattenbyte så ofta.

              När man föder upp Discus krävs ofta vattenbyten varje dag.
              350L Diskus

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                Ursprungligen postat av mrfrost
                Det beror helt på hur mycket fisk du ska ha och vad du matar med.

                okej ja hande tanke på att köpa 6 st små discus o sen låta dom växa o sen sälja minst två av dom vidare,
                övrig fisk blir nog några tetor tec kardinaler
                foder blir röda mygg och ett torfoder som ja inte kommer ihåg namn på nu
                är ja helt fel ute på det??
                ja har ju då aldrig haft discus o känner ingen som har det heller så alla svar blir ja mycket glad för
                Nu har jag aldrig ägt discusar själv men köper du små så är det nog klokt att ha lite koll på vad man håller på med eftersom de är ganska känsliga när de växer i matväg så de får nog med protein annars kommer de stanna i växten och aldrig bli stora och fina utan bara få stora ögon och se tråkiga ut tyvärr.

                Sedan avråder jag från röda mygg eftersom det är kraftigt alergiframkallande för människor.
                Finns massor med foder som är bra för discus men har lite som du, bara läst och aldrig slagit till, så inte hunnit fördjupa mig där ännu. Men de ska har varierad kost så köpa 3-4 sorters foder och mata 2-3 gånger om dagen om du köper små och då åker du på byta vatten 2-3 gånger i veckan eftersom de ska ha sådan mat.

                Köper man vuxna exemplar klarar man sig med att mata 1-2 gånger om dagen som alla andra sällskapsfiskar och de kommer inte bli missbildade och man klarar sig nog på 1 vattenbyte i veckan som alla andra fiskar.

                Så som nybörjare blev jag rekommenderad att köpa större fiskar så passar bara vidare vad jag fått höra av folket som "kan"
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Ursprungligen postat av AffeAlien
                  Sedan avråder jag från röda mygg eftersom det är kraftigt alergiframkallande för människor.
                  Kan du utveckla det här? På vilket sätt och hur/var har du hört detta? Blev nyfiken.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Kan du utveckla det här? På vilket sätt och hur/var har du hört detta? Blev nyfiken.
                    Det är färgämnet i mygglarverna som är allergiframkallande, dessutom är det inte mycket näring i dem. Frusen artemia eller mysis är ett bättre alternativ.

                    Kommentar

                    • AffeAlien
                      • December 2011
                      • 655

                      #11
                      Citerar kjell från en tidigare tråd i ämnet där han kopierat en undersökning som visar på vad som är farligt.

                      The body fluid of chironomid midges contains hemoglobin molecules, known as erythrocurorins, that have a high degree of polymorphism. In the case of Chironomus thummi thummi 11 forms occur with the primary structure of the various erythrocurorins differing by 16–48% of the amino acid residues (32). These hemoglobins of chironomids are potent allergens that can sensitize and induce allergic disease Exposure to nonbiting midges occurs among persons engaged in the production of fish food or the feeding of fish. Reactions result from exposure to dust of lyophilized larvae. Likewise, adult midges are a source of aeroallergens along waterways and lakes when swarms emerge and dead bodies accumulate on the ground around homes and lights (33, 96, 114, 115, 124). Dead bodies break up and can be inhaled. These chironomid particles are important sources of allergens... ...Eriksson et al. (71) tested the skin of 2368 consecutive Swedish adult patients with asthma and/or rhinitis, with a chironomid extract prepared from fish food. Twenty-six percent of the atopics were skin test positive" (Larry G. Arlian (2002) ARTHROPOD ALLERGENS AND HUMAN HEALTH. Annu. Rev. Entomol. 47:395-433)
                      Mvh Alf

                      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Tack.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          #13
                          När det gäller vattenbyte och discus räcker det gott med 30-50% i veckan , själv kör vi med 40-50% i veckan och våra discusar mår alldeles utmärkt .
                          Vad jag dock skulle hålla mig ifrån är de röda mygglarverna , det kan så vara att de inte är bra för oss människor att hantera i längden men dessutom är det inte ett tillräckligt proteinrikt foder för discus , ska du köra med frysfoder är en mix med oxhjärtra bra då den innehåller väldigt mycket protein , discusen kan ha svårt att ta till sig all denna protein men det finns enzymer att skaffa från tex Tonys Discus om duu nu väljer att köra på detta , själva kör vi med ett granulat foder som vi köpt just från Tony då vi tyckte att frysfodret skitade ner för mycket i akvariumet.

                          Antalet Discus man bör skaffa om man köper yngre fisk bör absolut inte vara mindre än 6st då fisken blir mycket tryggare om den har fler artfränder runt sig , när vi började skaffade vi oss 8st .
                          Man bör också vara beredd på att man kan förlora någon under resans gång när man skaffar mindre fisk då det är en känslig men otroligt vacker fisk vi talar om .

                          Ett bra alternativ kan vara att köpa större fisk precis som Affe skriver då dessa är starkare och lite mindre känsliga än de mindre fiskarna .

                          På din fråga om Discus eller inte , absolut JA !!! vi har inte ångrat oss en sekund .
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • mrfrost
                            • October 2012
                            • 186

                            #14
                            okej tack för alla råd, ja suger upp dom o läser på lite mer.
                            men lutar åt diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #15
                              Jag är inne på spår men det jag dividerar mest över nu är vilken inredning jag ska ha. Med växter, rötter och sand och allt sånt där. Jag gillar ju mycket växter men samtidigt måste jag väga det emot underhållet det kommer kräva och hur lätt det är att hålla det rent. Discus skitar ju ner en del.

                              Så jag funderar på någon form av planterat sätt som är mycket grönt och fint men ändå håller botten relativt öppen så jag lättare ser smutsen och kan ta bort den. (t.ex plantera väldigt mycket växter på rötter och sånt).

                              Vissa kör ju helt utan sand.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...