dvärg ciklider som inte rotar för mycket i sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    dvärg ciklider som inte rotar för mycket i sanden?

    Hej som rubriken lyder,

    Vilka dvärg-ciklider rotar minst i sanden?

    vet att Apistogramma cacatuoides inte rotar i sanden, finns det flera alternativ?



    Tacksam för svar
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Fjärilscikliden rotar inte så mycket i sanden.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Dvärgciklider gräver inte så mycket, honorna brukar gräva sig in under en sten eller rot vid lek men det brukar inte bli några större mängder grus som flyttas. Hon vill ha öppningen så liten att bara hon kommer in. Vissa honor murar igen öppningen efter lek och stannar där inne tills ynglen är färdiga för sin första simtur.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • eliyao
        • April 2011
        • 558

        #4
        tack för svaren nu har jag valt det kommer bli Apistogramma cacatuoides måste bara vänta tills dom kommer till butiken (har beställt) tycker det låter som en bra nybörjar ciklid. Jag är en beslutsångest person därför alla dessa trådar men om man har beställt så kan man inte ångra sig (eller man kan men jag kommer nog inte det).

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          De som flyttar lite sand är väl de som leker öppet som tex kurvciklider. Det rör sig bara om några tsk. Har man fin sand så gör dom det. Har man grus så klarar de inte alltid av det.

          Sen Finns det alternativ till Kakaduan. Bågfensciklider är enkla och bra. Har däremot haft några senare år som inte tagit hand om ungarna speciellt bra. Andra apistogramma som är både tåliga och lättlekta är nog främst Borellii som jag nämnt. De är otroligt vassa på att ta hand om ungarna och gräver nog i särklass minst av alla.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • eliyao
            • April 2011
            • 558

            #6
            det blev tillslut 1 hane och 2 honor hoppas det går bra! undrar bara: är det svårt att få dom att äta vanlig fling foder tycker dom inte äter nått? och hur ofta ska jag mata med frysta mygglarver?

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Dom äter inte första dagarna. Snart äter de det mesta men flingfoder kan vara knepigt för apistogramma. Köp nåt mindre granulat-foder om du ska ha torrfoder. Sen ska du inte välja röda mygglarver som fryst mat. Dessa är inte bra utan näringsfattiga och skitiga. Köp artemia som huvudfoder. Det verkar vara det absolut mest lättsmälta som finns. Aven de alra minsta kan äta det utan att det skitar ned eller flyter runt i hela akvariumet.

              Sedan tycker jag kakaduor är bättre i par än i harem. Då får hanen vara med och de beteer sig annorlunda och bättre. När jag hade harem åkte honorna runt och käkade rom ur varandras grottor. Dessutom blir hanen bara en "befruktare" i dessa akvarium och varken vill eller får vara med och hjälpa till. I riktigt stora akvarium gör han nytta med ett "yttre" revir men i mindra blir det mest bara att han jagar runt fiskar utan nån vidare plan.

              Nä jag slår ett slag för att dessa ska gå i par!
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • eliyao
                • April 2011
                • 558

                #8
                vad är egentligen artemia, är det nån räka? Jag tycker min svärdbärare är lite taskig mot Fjärilscikliden men det är väll kanske bara nu i början? Tack för dina svar, får se hur det fungerar med att det är en hane och 2 honor.

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Ursprungligen postat av eliyao
                  vad är egentligen artemia, är det nån räka? Jag tycker min svärdbärare är lite taskig mot Fjärilscikliden men det är väll kanske bara nu i början? Tack för dina svar, får se hur det fungerar med att det är en hane och 2 honor.
                  Ja artemia är små räkdjur.

                  Det är nog ganska temporärt om svärdbäraren dominerar nu.

                  Svärdbärare och andra ungfödare är ganska tråkiga med dvärgciklider eftersom de verkar saknar minne. De åker in i yngelsvärmar, får stryk, simmar bort, kommer tillbaka, får stryk etc. De lär sig helt enkelt inte på samma sätt som andra fiskar att revir är revir vilket blir stressande för dem och för cikiderna. Vet inte om revirhävdande fiskar saknas i deras naturliga miljö men de verkar så. Jag kan inte komma på nån ciklid därifrån heller.

                  Med tetror tex är det nåt helt annat. De vet precis vad som gäller och när de är närgångna är det planerade attacker efter mat. De är lite som pirayor
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • eliyao
                    • April 2011
                    • 558

                    #10
                    Idag gav jag bort svärldbärarna till en kompis! tror det blir bättre utan dom. artemia köper man det i djur affären? Tack för alla svar

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Ja alla har artemia
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • eliyao
                        • April 2011
                        • 558

                        #12
                        Det blev Mysis då han inte hade artemia inne, är det bra frysfoder? sen tycker jag att mina 2 honor är mycket mer ute medans hanen gömmer sig mycket mer. Har ju bara haft dom i 5 dagar eller nått men det är kanske normalt?

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #13
                          mysis tycker jag är lika bra som artemia

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Mysis är näringsrikare och bra för tex diskus som ska växa ordentligt. Däremot är det inte säkert alls att kakaduahonorna får i sig mysis på samma sätt som artemia då de är mer än dubbelt så stora.
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #15
                              när jag precis hade köpt mina killis så var dom jättesmå. dom ville inte ha torrfoder så jag fick ge dom fryst artemia, men för att dom skulle kunna äta det så hackade jag dom innan jag gav dom så dom blev mindre.

                              om dina kakaduor inte kan äta hela mysis så hacka dom lite innan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...