kokosnöt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angbwa
    • February 2011
    • 38

    kokosnöt

    hej
    hur får man "upp" en kokosnöt på bästa sätt.
    tack!
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    #2
    Kan tyvärr inte hjälpa dig :S
    Men kunde inte låta bli att börja nynna till: Far jag kan inte få upp min kokosnöt...tralla la
    ________________________________________
    //Jenny

    Kommentar

    • angbwa
      • February 2011
      • 38

      #3
      hehe =)

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Jag brukar såga upp den med en fintandad såg.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          om du vill ha lite mer kontroll på hur "snittet" blir så använd en fintandad såg. såna vanliga som man kapar brädor med funkare ej. dom är för grova och kokosnöten är för hård.

          om du vill ha lite mer "random" knäckning så kan du ta en slägga och slå lite försiktigt tills du ser att den är påväg att öppnas. (hur man nu slår försiktigt med en slägga)

          ett tips, borra ett hål i den först, i en av de tre små groparna på åvansidan där är dom tunnast i skalet. om du knäcker eller sågar upp dom så blir det rätt så kladdigt när all mjölk rinner ut. speciellt om du tar släggan

          du kommer att förvånas över hur hård den är, det tog för mig kanske 10 min att såga upp en

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Jag använde en bågfil för att såga upp två hål. Ett för botten och ett för ingång. Gick ganska enkelt och smidigt. Jag inbillar mig att det blir lite enklare att få ut köttet om man kokar nöten först.
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              Jag använde en bågfil för att såga upp två hål. Ett för botten och ett för ingång. Gick ganska enkelt och smidigt. Jag inbillar mig att det blir lite enklare att få ut köttet om man kokar nöten först.

              jag tog tillvara på köttet. jag kokade den inte för att få ut det men hade den i ugnen på ca 100 grader tills köttet hade krymt så mycket att det trillade ut själv.

              Kommentar

              • angbwa
                • February 2011
                • 38

                #8
                Hur gör man sen då, måste man göra något innan man lägger ner de i karet?

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Jag brukar frysa hela nöten innan jag blinkar med ögonen för då hjälper Gobben mig att såga itu den med en fogsvans och sen är det bara att slå till på halvorna så trillar köttet ut.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av angbwa
                    Hur gör man sen då, måste man göra något innan man lägger ner de i karet?
                    Mna kokar de en stund så att ev. fett försvinner. Sen för att göra en öppning till grottan använder man bäst en polygrip för att bända bort lite skal.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Man blir arg

                      Tar med sig största vedklyvar yxan ut till källartrappan och hugger!

                      Sen blir man glad för det blev ett perfekt och rent snitt i mitten
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • angbwa
                        • February 2011
                        • 38

                        #12
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Man blir arg

                        Tar med sig största vedklyvar yxan ut till källartrappan och hugger!

                        Sen blir man glad för det blev ett perfekt och rent snitt i mitten


                        Haha tack för alla svar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...