Hur säger man Skalar(e)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Eller för att det ska bli lite bättre svenska, lövformad, med vingar (fenor), och stegmönster Men som sagt, de allra flesta uttalar det nog scall-ar (även jag), men eftersom scalare inte är svenska, så är nog det korrekta uttalet scall-ar-e. Ska man hårddra det har den inget svenskt namn, utan vi använder det vetenskapliga artnamnet som populärnamn. Ett tänkbart svenskt namn, om man skulle komma på ett, är väl bladciklid, eller stegciklid
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Eller för att det ska bli lite bättre svenska, lövformad, med vingar (fenor), och stegmönster Men som sagt, de allra flesta uttalar det nog scall-ar (även jag), men eftersom scalare inte är svenska, så är nog det korrekta uttalet scall-ar-e. Ska man hårddra det har den inget svenskt namn, utan vi använder det vetenskapliga artnamnet som populärnamn. Ett tänkbart svenskt namn, om man skulle komma på ett, är väl bladciklid, eller stegciklid
      Som sagt - c blir oftast k på svenska. Så i Sverige kan man väl säga/skriva - scalare eller skalar
      Men skit samma det viktiga är ju att man vet vilken fisk man pratar om
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ja, jag vet, det är därför jag inte skriver "k" i mitt försök till fonetik, "c" blir "k" i det här fallet. Och scalare är som sagt inte svenska, så det finns ingen större anledning att skriva skalar, det blir inte mer svenska för att man man byter ut "c" mot "k" och skippar "e" på slutet, utan det blir bara en felstavning av latinets "scalare".
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #19
          Jag uttalar det skalaaaar, typ.

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #20
            Som ovanstående kör jag, fast bara med 2 a ( ) låter ju absurt att uttala e'et på slutet i singular. Plural blir skalaarer.
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            Arbetssätt...