Trigga kakadua ciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    Trigga kakadua ciklid!

    Tjaa vill trigga mina kakadua till lek... de har gått nu 2veckor eller mer i karet och det är 1+1. Akvariet är 220L stort och många gömställen... Har 3kokos nötter i, 2 rötter,växter,stenar med mera.. Ursäkta dålig kamera

    Hela karet: http://gs165.photobucket.com/groups/...urrent=274.jpg
    Högra delen: http://gs165.photobucket.com/groups/...urrent=275.jpg

    Vänstra Delen: http://gs165.photobucket.com/groups/...urrent=276.jpg

    Hannen: http://gs165.photobucket.com/groups/...urrent=273.jpg


    Båda: http://gs165.photobucket.com/groups/...urrent=270.jpg

    Några ider vad jag borde göra.. Maten dom får är röda mygglarver och ibland lite flingfoder.. I karet går också en Vijeta hanne som snart ska få en hona,22 glödbands och 3 ansistrus. Ska jag bara ge dom tid eller vad??

    Mvh Joppan
    Ps. Samtidigt som ni svarar skriv också vad ni tycker om karet om ni vill
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    #2
    Ingen som tycker eller vet nått?
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      till att börja med skulle jag nog byta de röda mygglarverna mot frusen artemia, svarta mygglarver och sen ett riktigt ciklid granulat, Aquatic Nature har ett som är framtaget för just dvärgciklider som heter Dwarf cichlid. Funkar riktigt bra för mig och mina baenschi och bågfensciklider älskar det.

      Sen har jag hört många säga att man ska göra ett vattenbyte med lite kallare vatten och sen mata med till exempel artemia för att trigga lek.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        kollade lite på bilderna och jag tycker nästan det ser ut som två hanar, om så är fallet så är det inte konstigt att det ej blir någon lek.''

        några fler bilder på dem båda hade varit mycket underlättande.
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Joppan4ever
          • December 2008
          • 277

          #5
          Tror ej det är 2 hannar för köpte de av en odlare så han borde väl ha koll.. sen så ser man ju hyfsat på dem att en är en hona.. kan försöka skaffa en bätte bild..
          // Joppan

          Akvarium: 220L dvärgciklider
          40-50L Tomt

          Kommentar

          • Joppan4ever
            • December 2008
            • 277

            #6
            Ursprungligen postat av Marnat
            kollade lite på bilderna och jag tycker nästan det ser ut som två hanar, om så är fallet så är det inte konstigt att det ej blir någon lek.''

            några fler bilder på dem båda hade varit mycket underlättande.
            Säker på att du inte såg spegel bilden..
            // Joppan

            Akvarium: 220L dvärgciklider
            40-50L Tomt

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Joppan4ever
              Säker på att du inte såg spegel bilden..
              såg spegelbilderna också tyckte bara att ryggfenan ser ut som en hanes och det är nästan det enda man ser på den lilla, men mycket möjligt att det är en hona.

              oavsett, prova det jag sa om kallvattenbyte och mata mer mat som innehåller mer näringsämnen, röda mygglarver innehåller nästan inget nyttigt.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Joppan4ever
                • December 2008
                • 277

                #8
                ah ok ska köpa lite ny mat nån gång... hör hört att det är bra med reng vatten.... Nån som vet.. Nästan säker på att det är en hona får ta en bild när jag orkar
                // Joppan

                Akvarium: 220L dvärgciklider
                40-50L Tomt

                Kommentar

                • Term
                  • September 2008
                  • 54

                  #9
                  Just kalla vattenbyten med efterföljande mat har funkat bra för mig. Tidigare har jag använt dafnia moina som mat efter vattenbytet men nu senaste gången fick de bara tabletter, Sera O-nip heter dom, alla invånarna i akvariet verkar väldigt förtjusta i dom. Tror det beror på att de är ganska porösa och faller isär lättare än andra tabletter, de innehåller dessutom lite insekter och andra småkryp.

                  Om det var längesen du möblerade om i akvariet så kan det vara ett tips som kan fungera, de verkar gilla förändring. T.ex. inte ovanligt att kakaduor leker inom ett par veckor från att de flyttats till ett nytt akvarium.

                  Kommentar

                  • Joppan4ever
                    • December 2008
                    • 277

                    #10
                    Fixade det igår
                    // Joppan

                    Akvarium: 220L dvärgciklider
                    40-50L Tomt

                    Kommentar

                    • Joppan4ever
                      • December 2008
                      • 277

                      #11
                      Em nån som vet hur långt efter man ska mata efter kall vatten byten?? är det dirket eller nån timma senare?? eller när?
                      // Joppan

                      Akvarium: 220L dvärgciklider
                      40-50L Tomt

                      Kommentar

                      • Danne_85
                        • September 2009
                        • 667

                        #12
                        Håller med Marnat tycker också det ser ut som 2 st hannar men som agt inte dom sylvassaste bilder heller försökt få nå skarpare bilder på båda 2....Mina kakadua honor e mer gula i färgen......
                        Mvh: Danne

                        Foton:
                        http://www.blackroomphotos.com

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Nu är ju bilden på honan inte mycket att ha men visst ser ryggfenan väldigt orange ut..och stor. Min har nästan knallgul kropp med svart rand och ryggfenan är svart med en ytterst tunn rödorange kant upptill. Kan du inte få till en lite bättre bild?
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • Strikah
                            • November 2009
                            • 158

                            #14
                            Alla kakadua honor ser inte likadana ut om jag fattat det rätt, "vanlig" har den knall gula kroppen medans "tripple red" honorna ser mer ut som hanarna av de samma. Tripple red honorna har oftast mer svart längst fram på ryggfenan jämfört med hanarna.

                            Detta är iaf dom uppgifter jag fått, vet inte om det stämmer..
                            45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                            Kommentar

                            • pelle
                              • January 2002
                              • 419

                              #15
                              Ursprungligen postat av Marnat
                              kollade lite på bilderna och jag tycker nästan det ser ut som två hanar, om så är fallet så är det inte konstigt att det ej blir någon lek.''

                              några fler bilder på dem båda hade varit mycket underlättande.
                              Jag tror också att det är två hanar. Jag vet att honorna till de odlade varianterna av Cacatuoides kan ha ett väldigt "maskulint" utseende. Fenorna kan också vara väldigt färggranna.
                              Men för att bli säkrare, så skulle jag vilja se ett foto på honan från sidan också!
                              Per

                              Kommentar

                              Arbetssätt...