Vad kräver fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Speedo
    • January 2010
    • 602

    #31
    Koraller??
    Sånna man har i saltvattenkaret?
    Har jag stavat fel....Är det sant?
    Rätta mig gärna!

    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #32
      ja jag vet inte vad det är för sten, de följde med karet så jag använde dom. Kanske syns på bilden vad det är, 2st snett på varandra är det i mitten och så en till vänster.

      Dock, om jag går till ciklider typ apistogramma så tror jag det blir lite möblering i samband med det, bort med de 3 vita ganska så säkert och istället ha 'vanligare' stenar, typ staplat eller nåt.
      Bifogade filer
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Pliina
        • January 2010
        • 292

        #33
        Ursprungligen postat av Hungsterx
        Kan du inte maila odlaren om hur man kan få tag på honom? Jag skulel vilja ha råd på hur man lyckas få ynglarna att överleva. mina fjärilar har lagt ägg flera gånger 4 mer exakt. Aldrig har jag lyckats komam till stadiet då dessa rom utvecklas till yngel. Om du kan få tag på honom please tell me : )
        Jag vet inte vad odlaren hette, frågade inte eftersom jag var där och hörde mig för lite bara. Inte aktuellt inom närmaste tiden att skaffa fjärilar.
        Ska komma ihåg att fråga nästa gång jag svänger förbi butiken, tyvärr är det en bit...

        Kommentar

        • Otto the Otocinclus
          • December 2008
          • 94

          #34
          Danne0301, Jag är ganska säker på att det är någon kalkhaltig sten du har i akvariet. Om jag var du skulle jag skippa de vita stenarna och silverhajarna (akvariet är ändå lite litet för dem) och skaffa ett stim med någon cool tetra (Hyphessobrycon eller dylik, tänk på att skalarerna är rovfiskar och äter tillräckligt liten fisk men allt över 3 cm borde gå säkert ), en grupp (4<) corydoras-malar och kanske någon yttligare dvärgciklid. För övrig borde du skaffa lite mer växter och rötter att skapa en lummig bakgrund med. Några tips på bra växter är Hygrophila polysperma (lummig, lättskött och snabbväxande (algbekämpande), kort sagt en favoritväxt ). Sen har vi ju många andra bra och lättskötta väter som svärdsplantor, javaormbuskar och Anubior m.f.l.

          Detta är bara tips, det är ditt akvarium och du själv bestämmer hur det skall se ut och vad det skall innehålla men enligt min uppfattning skulle ditt akvarium blivit mycket snyggare men som sagt valet är ditt!


          M.v.h Jonathan
          Senast redigerad av Otto the Otocinclus; 13 February 2010, 13:20.

          Kommentar

          • maggan55
            • September 2008
            • 219

            #35
            Ursprungligen postat av Speedo
            jag har två i 60 l och det är max!!
            Menar du 2st eller 2 par? ´Är också inne på att skaffa 4st. Om 60 är för litet hur stort bör man ha? Ska inte ha några andra fiskar tillsammas med dem.

            Kommentar

            • maggan55
              • September 2008
              • 219

              #36
              Nu har jag köpt ett 112l som jag ska ha fjärilar i med massor av växter. 4 eller 6 st vill jag ha, tror ni det funkar?

              Kommentar

              • draft
                • December 2009
                • 86

                #37
                Ursprungligen postat av maggan55
                Nu har jag köpt ett 112l som jag ska ha fjärilar i med massor av växter. 4 eller 6 st vill jag ha, tror ni det funkar?
                Jag provade med 4 st i ett 350-liters (hörnkar iofs) och det gick inte, ett par mobbade ut det andra så de fick flytta till ett annat kar.

                Detta var visserligen två vanliga fjärilar vs två electric blue men tror inte det spelar någon roll. Väldigt individuellt, ibland funkar det, ibland inte. De gånger det inte funkar är det bra att veta hur man ska lösa problemet, själv trodde jag det skulle funka men tji fick jag så jag åkte o köpte mig ett 90-liters o ställde i köket :P

                Kommentar

                • Virros
                  • January 2010
                  • 488

                  #38
                  Jag funderar också på att ha 4 st fjärilar i ett 112 kar, hoppas det funkar!

                  Kommentar

                  • Speedo
                    • January 2010
                    • 602

                    #39
                    NI talade om hörnkar(lite lummigt bara men ändå) Vi har ett hörn men vet inte hur vi ska räkna ut volymen...
                    Någon som vet hur man gör??
                    Har jag stavat fel....Är det sant?
                    Rätta mig gärna!

                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                    Kommentar

                    • Speedo
                      • January 2010
                      • 602

                      #40
                      Eller det är inte hörn det är typ 5-kantigt
                      Men jag mätte och : det är 70 på de två sidorna bak och 71 (70) på framsidan + på sidorna så är det 20
                      Har jag stavat fel....Är det sant?
                      Rätta mig gärna!

                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                      Kommentar

                      Arbetssätt...