Vad kräver fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #16
    Hur känsligt är det där med ph? Både för fjärilar och ciklider i allmänt..jag ligger ganska stadigt på 7, fjärilar rek. ner till 5.5, hur illa är 7?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • Speedo
      • January 2010
      • 602

      #17
      Jag väntar på det svaret också
      Har ett ph på 7 och hoppas inga har hämska nyheter till "oss"!?
      Har jag stavat fel....Är det sant?
      Rätta mig gärna!

      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Muuaahhah... Nu blir det dåliga nyheter! Nejdå, skojar bara!
        Ett ph på runt 5,5-6 kan väl vara lagom - i med lite rötter å grejer så skall väl det fixa till sig.
        (själv har jag inte en aning vad mitt vatten hos fjärilarna har för ph... men det är svagt brun- eller te-färgat och kristallklart i övrigt - alltså inte grumligt på något vis...).

        Kommentar

        • Speedo
          • January 2010
          • 602

          #19
          ok, hur får man vattnet tefärgat?? asså jag tycker kristall-vatten är snyggare men jag vill ju att fjärilarna ska må så bra som möjligt...
          Har jag stavat fel....Är det sant?
          Rätta mig gärna!

          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Ursprungligen postat av Speedo
            ok, hur får man vattnet tefärgat?? asså jag tycker kristall-vatten är snyggare men jag vill ju att fjärilarna ska må så bra som möjligt...
            Humusämnen i bland annat vanliga rötter för akvariebruk, torv (som man kan ha i filtret) eller typ eklöv - sänker ph:t och gör att vattnet ser lite te-färgat ut. Man brukar också säga "svartvatten" i SA-sammanhang då vattnet har en starkare te-färg. Tricket är att vattnet fortfarande är helt "kristall"-klart - alltså inte grumligt. Detta är mycket vackert i akvarier. Däremot är väl inte vattnet alltid helt klart i den naturliga SA-miljön, där kan det nog vara rejält grumligt bitvis.

            Kommentar

            • Speedo
              • January 2010
              • 602

              #21
              ok, jag ska ha i torv i filtret för att sänka ph´t så då får jag ju med färgen på samma gång!
              Har jag stavat fel....Är det sant?
              Rätta mig gärna!

              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #22
                Men alltså hur illa är egentligen ett ph på 7 då?
                Jag har redan 2 rötter i, varav den ena bara är månaden gammal och nätt och jämt slutat färga av sig, och ändå ligger mitt ph på 7. Kanske är det så att från brunnen har jag ännu mer basiskt och 7 är det sänkta jag kan få. Låter ju inget vidare för ciklider då eller :/
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #23
                  Ok nu blir det till att gnugga knölarna lite, hjälp tack
                  Jag tog just ett vattenprov rätt ur kranen och ph visar på nära 6, till skillnad mot karet som helt klart varit runt 7. GH skiljer också en hel del, ~3 ur kranen jämfört med runt 10 i karet.
                  Spontant känns det rätt iaf med ph för vi har filter mot våran aggresiva brunn.
                  Frågan är vad kan det vara i karet som gör förändringarna?
                  Har 3 vita prydnadsstenar typ korall, kan det vara kalksten kanske...annars lite skiffer rötter och en del växter.
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #24
                    Hej det är jag igen :P
                    Har spenderat en halvtimme nu med att gå igenom ciklider i artförteckningen och det finns ju sååå många fina arter att välja på med lite högre ph så mina frågor spelar ignen roll längre
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • fashion
                      • February 2005
                      • 85

                      #25
                      Lånar den här tråden och passar på att fråga om man kan ha två par fjärilar i ett akvarium på 60 liter? Akvariet är 60 cm långt och 30 djupt. Skulle det funka att ha 4 fjärila och räkor i tex?
                      Fina Fisken

                      Kommentar

                      • Speedo
                        • January 2010
                        • 602

                        #26
                        jag har två i 60 l och det är max!!
                        Har jag stavat fel....Är det sant?
                        Rätta mig gärna!

                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                        Kommentar

                        • Hungsterx
                          • January 2010
                          • 16

                          #27
                          Ursprungligen postat av Pliina
                          Jag harde tänkt mig några fjärilar, ett stim kardinal och några malar. Nu vet jag inte ens om det fungerar med kardinal, håller på och kollar upp allt jag kan runt just fjärilar.
                          Fastnade verkligen för dem direkt!

                          Ok, lika antal honor som hanar funkar bäst alltså?

                          Ska man köra in akvariet länge innan man köper fjäril? Tänkte eftersom de är känsliga.

                          (får se i veckan om jag kommer hem med ett Juwel rio! )
                          Har inte många fjärilar i akvariet. I ett 180L rekommenderar jag nog testa med 4 styckna först och se hur de mår.

                          De ska vara i par. Jag har sett fjärilar som går i par och köpte dessa. Jag har märkt speciellt hos de två honor jag har, att de inte gärna vill umgås med en annan hane och inte heller andra par. Tänk på det när du skaffa fjärilar och vill att de ska leka : ).

                          Jag hade mitt akvari igång 1 dag innan jag köpte mina fjärilar. De lever än idag.

                          För vissa händer det att i ett kar blir ena paret det dominanta och då vill dem para sig ostört och mobbar andra par. Mitt par har kläckt ur sig ägg fyra gånger och det är alltid samma par. Det andra paret har helt förlorat greppet. Men finns inte dem då kommer det dominanta paret inte att lära sig att skydda sina ungar och kan inte få ynglar. För att de äter upp äggen då.

                          Då förstår du det är egentligen inte lönt att har mer än 2 par om du vill att de ska leka eftersom ett par kommer blir dominant och kör bort alla andra. De andra paren lär nog inte leka i ett kar där dem blir jagade ofta.

                          Fyra styckna, 2 par är lagom.

                          Kommentar

                          • Pliina
                            • January 2010
                            • 292

                            #28
                            Ursprungligen postat av Hungsterx
                            Har inte många fjärilar i akvariet. I ett 180L rekommenderar jag nog testa med 4 styckna först och se hur de mår.

                            De ska vara i par. Jag har sett fjärilar som går i par och köpte dessa. Jag har märkt speciellt hos de två honor jag har, att de inte gärna vill umgås med en annan hane och inte heller andra par. Tänk på det när du skaffa fjärilar och vill att de ska leka : ).

                            Jag hade mitt akvari igång 1 dag innan jag köpte mina fjärilar. De lever än idag.

                            För vissa händer det att i ett kar blir ena paret det dominanta och då vill dem para sig ostört och mobbar andra par. Mitt par har kläckt ur sig ägg fyra gånger och det är alltid samma par. Det andra paret har helt förlorat greppet. Men finns inte dem då kommer det dominanta paret inte att lära sig att skydda sina ungar och kan inte få ynglar. För att de äter upp äggen då.

                            Då förstår du det är egentligen inte lönt att har mer än 2 par om du vill att de ska leka eftersom ett par kommer blir dominant och kör bort alla andra. De andra paren lär nog inte leka i ett kar där dem blir jagade ofta.

                            Fyra styckna, 2 par är lagom.
                            Ok =) Jag var nere i en butik idag och härde med dem. Han jag pratade med sa att det gäller att få tag i riktigt bra fjärilar. Han visste en odlare nedåt i landet som var känd för att få fram riktigt friska och bra fjärilar. Tyvärr var det inte lönsamt att transportera så långt för den djuraffären, men om man ville ha gick det att ordna om man var ute i god tid.

                            Jag ska köra igång akvariet ett tag och sen får jag bestämma om jag vågar mig på fjärilar

                            Kommentar

                            • Hungsterx
                              • January 2010
                              • 16

                              #29
                              Ursprungligen postat av Pliina
                              Ok =) Jag var nere i en butik idag och härde med dem. Han jag pratade med sa att det gäller att få tag i riktigt bra fjärilar. Han visste en odlare nedåt i landet som var känd för att få fram riktigt friska och bra fjärilar. Tyvärr var det inte lönsamt att transportera så långt för den djuraffären, men om man ville ha gick det att ordna om man var ute i god tid.

                              Jag ska köra igång akvariet ett tag och sen får jag bestämma om jag vågar mig på fjärilar
                              Kan du inte maila odlaren om hur man kan få tag på honom? Jag skulel vilja ha råd på hur man lyckas få ynglarna att överleva. mina fjärilar har lagt ägg flera gånger 4 mer exakt. Aldrig har jag lyckats komam till stadiet då dessa rom utvecklas till yngel. Om du kan få tag på honom please tell me : )

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                #30
                                Ursprungligen postat av danne0301
                                Ok nu blir det till att gnugga knölarna lite, hjälp tack
                                Jag tog just ett vattenprov rätt ur kranen och ph visar på nära 6, till skillnad mot karet som helt klart varit runt 7. GH skiljer också en hel del, ~3 ur kranen jämfört med runt 10 i karet.
                                Spontant känns det rätt iaf med ph för vi har filter mot våran aggresiva brunn.
                                Frågan är vad kan det vara i karet som gör förändringarna?
                                Har 3 vita prydnadsstenar typ korall, kan det vara kalksten kanske...annars lite skiffer rötter och en del växter.
                                Har du koraller så kommer dessa att höja pH.

                                //Roger
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...