Ciklidsällskap till Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    Ciklidsällskap till Apistogramma

    Jag har ett 112 liters akvarium, i det går för tillfället 6 corydas 2 ancistrusmalar och 2 kakaduaciklider. Vill gärna ha något mer ciklidpar, är lite inne på fjärilar eller någon annan apistogramma, vill hålla mig till Sydamerika så inga afrikaner. Kom gärna med förslag och synpunkter.
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Ursprungligen postat av gusten86
    Jag har ett 112 liters akvarium, i det går för tillfället 6 corydas 2 ancistrusmalar och 2 kakaduaciklider. Vill gärna ha något mer ciklidpar, är lite inne på fjärilar eller någon annan apistogramma, vill hålla mig till Sydamerika så inga afrikaner. Kom gärna med förslag och synpunkter.
    Köp en hona till så är det ok.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • gusten86
      • June 2008
      • 84

      #3
      Försökte med det men affären ville bara sälja par Men det borde väl gå med något mer ciklidpar.

      Kommentar

      • Skägget
        • July 2009
        • 96

        #4
        Jag har ap. viejita och erfarenheter av att tillföra en hona till en redan etablerad grupp apisto. Har jättemycket gömställen, växter och löv men den nya honan klarade aldrig av att slå sig in utan hon mobbades ihjäl. Har hört lite med den lokala butiken och han sa att det brukar funka sätta in fjärilar i apisto-kar, har dock inte testat. Jag varnar dock lite för att sätta in en ny hona av samma sort, det kan gå men det kan också sluta med död. Beror lite på vilket skick hon är i när du får henne o.s.v.
        200 liter SA
        180 liter sällskap
        54 liter viejita med vänner
        mp eheim 60 54 liter

        Kommentar

        • gusten86
          • June 2008
          • 84

          #5
          Har väl mest vart inne på fjärilar, har väldigt mycket växter och gömställen så det borde finnas plats för två ciklidrevir. Är det nån som har koll på vart man kan få tag på VF fjärilar i Göteborgsområdet, tycker att de odlade i affärerna har lite bleka färger.

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Kollat hos ciklidhuset i lerum?
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • CyberLizard
              • October 2009
              • 165

              #7
              Jag har för mig att man kan underlätta för en ny hona om man möblerar om i karet precis innan man släpper i henne och därmed "bryter upp" de befintliga reviren. Tror jag har läst det här på forumet någonstans, men rätta mig gärna om jag har fel, ni som kan.
              Projektråd 160L SA

              Kommentar

              • Skägget
                • July 2009
                • 96

                #8
                Jo det förbättrar chanserna tror jag. Så det var precis vad jag gjorde ganska ordentligt men det verkade nästan som stressen av ommöbleringen gjorde dem ännu mer lättirriterade. Sen är det helt klar beroende på hur stort karet är. I mitt fall så berodde säkert misslyckandet på att det rörde sig om ett litet 60-liters, hade jag gjort efter konstens alla regler i t.ex. ett 300 liters så hade det antagligen gått bättre.
                200 liter SA
                180 liter sällskap
                54 liter viejita med vänner
                mp eheim 60 54 liter

                Kommentar

                Arbetssätt...