startade upp ett multis-kar idag :)
Kollaps
X
-
Länge sedan jag skrev nåt i den här tråden, men jag håller mej uppdaterad och läser allt iaf...
Lite besviken på mina multisar faktiskt, dom gräver och gräver, men jag har inte sett skymten av ett enda yngel än så länge tyvärr.
Nu har det varit igång sedan september (ca 8 månader) så jag hoppas det händer nåt snart....
Bifogar ett par bilder så ni får se hur det ser ut iaf.
Framifrån
Från sidan
Närbild
Lämna en kommentar:
-
Jag tror allt kommer bli bra.
Jag menar, då skulle de "glömma bort" sitt stim med?
Jag blev lite felinformerad om mörkläggningen, man skulle tydligen inte släppa in minsta ljusstråle (då de kan ta vara på minsta ljus), fick jag veta efter 4 dygns nedsläckning där jag bara släckt ner karet.
Algerna var dock nästan borta ändå, så de borde försvinna snart då jag har mörklagt det helt under 1 dygns tid med svarta soppsäckar och filtar. Väntar 1eller 2 dygn till för att vara på säkra sidan.Lämna en kommentar:
-
Jag tror allt kommer bli bra.
Jag menar, då skulle de "glömma bort" sitt stim med?
Jag blev lite felinformerad om mörkläggningen, man skulle tydligen inte släppa in minsta ljusstråle (då de kan ta vara på minsta ljus), fick jag veta efter 4 dygns nedsläckning där jag bara släckt ner karet.
Algerna var dock nästan borta ändå, så de borde försvinna snart då jag har mörklagt det helt under 1 dygns tid med svarta soppsäckar och filtar. Väntar 1eller 2 dygn till för att vara på säkra sidan.Lämna en kommentar:
-
hm tänkte på det om jag skulle flytta multisarna till ett 200liters kar. Ett par av multisarna har ju yngel i sina snäckskal, om jag slänger i dem i ett nytt kar. Kommer dom då fatta att det är deras yngel eller blir dom helt nollställda och kanske käkar dem?Lämna en kommentar:
-
jadu, det är ju lite skillnad på Brevis och multis.
Multis gräver skit mycket, brevis gräver inget.
Multis har nog större revir än brevis (som har runt 10cm).
Klart att du alltid kan testa, och sen plocka bort en av sorterna ifall det inte skulle funka. Men jag tror det är bäst att bara ha en sort. Hade jag haft 2 sorter i samma kar hade jag nog haft ett kar med 2m längd.Lämna en kommentar:
-
hmm.. lite synd för han har skitfina Brevisar oxå som han vill skänka bort...=/
kan man ha Brevisar och Multisar ihopa då?Lämna en kommentar:
-
CrillePille: occelatusarna bör absolut funka då de är ensamma. Det är ju främst mot andra fiskar som aggressiviteten skapar problem.Lämna en kommentar:
-
längesen jag läste i den här tråden.
hos mig är det väl inget nytt.. har väl fortfarande ca 50 yngel på 1 hona och två hanar eller så är det 2 honor, svårt o se.
börjar bli ganska fullt men dom växer sakta för dom får bara flingfoder 1gång om dagen.
vill inte mata dom mer eftersom jag inte har hittat nåt ställe att göra av dom.
har tänkt att ge bort ett gäng men har inte fått tag i nån som vill ha några.
har ev tänkt att slänga ut min fisksoppa ur 160l juwelkaret och slängt i dom där med nån fin inredning.Lämna en kommentar:
-
netweaver:
jo det kan jag väl iofs göra, men dom är sjukt små. Tror du dem pallar en sån förändring?(värden osv)
Crille:
dom ska tydligen vara ganska aggresiva, men om 6-7stycken funkat för han i ett 100 liters borde det väl funka hos dig också. Annars kanske du kan lämna in några av dem i en butik.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: